Hardware vraag, mag dat?

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Hardware vraag, mag dat?

Bericht door 55marathon »

jullie hebben me al vaak geholpen met probleempjes. Ik vermoed dat er wel een aantal zijn die op de volgende vraag ook wel een antwoord hebben:

Ik denk erover om een ander modem te kopen.

Ik gebruik nu een "gratis" Speedtouch 546. Rot ding, want zodra ik de stroom eraf haal is er een kans dat hij de gegevens kwijt is, en ik met kunst en vliegwerk en een brakke cdrom van Speedlinq de boel weer aan de praat moet krijgen. Die moet eruit dus.

Ondertussen heb ook vaak de beschikking over een Laptop, dus nu komt draadloos internet op het wensen lijstje.

Kent iemand een redelijk makkelijk in te stellen wireless router (is toch een modem en accespoint in 1?)

Ik hoor wel eens over Linksys, is dat wat?

Alvast bedankt voor de tips, als ik ze mag ontvangen dan... :wink:
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Gebruikersavatar
Ratz
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 maart 2007, 7:51
    unknown unknown

Bericht door Ratz »

linksys is wel goed maar ook 'prijzig'.
Ligt ook veel aan je budget en internetsnelheid.
Ik heb zelf een SITECOM van de mediamarkt, en vond deze erg makkelijk te installeren en eventuele veranderingen (o.a. portforwarding, beveiliging) te doen.
Alles met duidelijke Nederlandse handleiding.
Te koop voor rond de €50,-.

Bij een familielid een SWEEX geïnstalleerd, en dat ging ook erg makkelijker met installeren. Te koop voor ong. €50,-.

Beveiligen is wat ze allemaal goed moeten kunnen, en in vele gevallen ook doen.
Jammer is dat mensen dat vaak niet(weten te) instellen.

Ik weet niet waarom linksys duurder is, maar daar zal wel een reden voor zijn.

Succes.
ook 1 is er 1
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Re: Hardware vraag, mag dat?

Bericht door adri »

55marathon schreef: Ik gebruik nu een "gratis" Speedtouch 546. Rot ding, want zodra ik de stroom eraf haal is er een kans dat hij de gegevens kwijt is, en ik met kunst en vliegwerk en een brakke cdrom van Speedlinq de boel weer aan de praat moet krijgen. Die moet eruit dus.
Onzin, dat modem is prima (heb er zelf ook één). Je kunt de configuratie opslaan en bovendien heb je die CD niet eens nodig (ik draai Linux, dus dan heb je aan die CD sowieso geen donder), typ gewoon 10.0.0.138 of 192.168.1.254 in je browser en gaan met die banaan. ;)
Afbeelding
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Re: Hardware vraag, mag dat?

Bericht door 55marathon »

adri schreef:
55marathon schreef: Ik gebruik nu een "gratis" Speedtouch 546. Rot ding, want zodra ik de stroom eraf haal is er een kans dat hij de gegevens kwijt is, en ik met kunst en vliegwerk en een brakke cdrom van Speedlinq de boel weer aan de praat moet krijgen. Die moet eruit dus.
Onzin, dat modem is prima (heb er zelf ook één). Je kunt de configuratie opslaan en bovendien heb je die CD niet eens nodig (ik draai Linux, dus dan heb je aan die CD sowieso geen donder), typ gewoon 10.0.0.138 of 192.168.1.254 in je browser en gaan met die banaan. ;)
Ik heb van Speedlinq geen of erg weinig gegevens gekregen bij het afsluiten van het abo. Als je de instellingen kwijt bent omdat de stroom eraf is geweest dan moet je het weer handmatig invoeren.

Kies je per ongeluk voor "bridge" dan kom je nooit meer in het modem, ook niet met 10.0.0.138. Modem wil dan een wachtwoord hebben, en die ken ik niet. Dan moet ik daarna het brakke cdrommetje van Speedlinq verkennen, op zoek naar 1 bestandje, en dan hopen dat het modem weer reset, om dan daarna weer opnieuw te beginnen met instellen.

Als dit eenmailig zou zijn, heb ik daar vrede mee, maar er is dus iets niet goed met het modem, omdat hij niet zonder stroom kan. Op zich kan het wel een goed modem zijn, maar dit exemplaar niet dus...

En ik zou nu wel eens "modern" draadloos willen, vandaar de vraag.

Ik heb al door dat het eigenlijk weinig uit maakt, welke merk of type. Ik koop gewoon tzt een bekender merk. Dat zit volgens mij wel goed.

Er is wel iets nieuws op het gebied van de snelheid. Iets met draadloos ook 100kb/mb? Ipv 54 (weet zo de benaming niet... :oops: )
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik ben bepaald geen voorstander van draadloze netwerken (als je zonder kunt tenminste).
Mijn ervaring: instabiel en onveilig.
Een belofte voor de toekomst, maar op dit moment...

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat dat modem niet zonder stroom kan (ik kan het me althans niet herinneren).
Als je je configuratie opgeslagen hebt onthoudt hij dat en ik heb het voor de zekerheid ook nog op een briefje geschreven :).
Afbeelding
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

adri schreef:Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik ben bepaald geen voorstander van draadloze netwerken (als je zonder kunt tenminste).
Mijn ervaring: instabiel en onveilig.
Een belofte voor de toekomst, maar op dit moment...

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat dat modem niet zonder stroom kan (ik kan het me althans niet herinneren).
Als je je configuratie opgeslagen hebt onthoudt hij dat en ik heb het voor de zekerheid ook nog op een briefje geschreven :).
Ik ben het met je eens hoor! Op het werk heb ik ook een "netwerkje" aangelegd. 3 computers en 1 laptop. Vorige week heb ik die aangelegd met behulp van een vriend. Gekozen voor draad. Hij werkt voor een ICT bedrijf en kon mij heel duidelijk uitleggen waarom draad beter is, zeker omdat het allemaal op de budget manier moet (we zijn maar een klein bedrijfje) Had wel een draadloos accespointje daar, maar nu via draad loopt alles veel soepeler! Hij kon de instellingen in de computers ook nog verder verbeteren, dus we zijn helemaal blij nu!

Maar thuis is het anders. Daar is veiligheid minder van belang. Ik heb geen rare dingen staan in de computer, bezoek geen rare sites en leef geen dubbelleven. Dus mag het hier omwille van het comfort wel draadloos zijn!

Alhoewel ik nu met een lang draadje aan het modem met de laptop op schoot zit, en dat ook best gaat zo. Alleen met opstaan even opletten om niet te struikelen, maar ja, het stroomsnoertje zit er ook aan dus...

Ik duik zo nog even in het modem om uit te vinden waarom hij niet zonder stroom kan. Misschien nieuwe firmware?
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

55marathon schreef: Ik duik zo nog even in het modem om uit te vinden waarom hij niet zonder stroom kan. Misschien nieuwe firmware?
Je kunt het allicht proberen...
Zie hier.
Afbeelding
55marathon
Berichten: 238
Lid geworden op: 14 februari 2006, 16:24
Locatie: Hattem
    unknown unknown

Bericht door 55marathon »

De nieuwste staat er al in...

Ik ga straks even testen of hij nog steeds stoort met de stroom eraf en er weer op. Lukt het niet, dan koop ik iets nieuws!

bedankt voor de tips!
Patrick, niet echt computer-nerd, maar je probeert wel eens wat...
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Hardware vraag, mag dat?

Bericht door Z_God »

55marathon schreef:Ik heb van Speedlinq geen of erg weinig gegevens gekregen bij het afsluiten van het abo. Als je de instellingen kwijt bent omdat de stroom eraf is geweest dan moet je het weer handmatig invoeren.
Beetje laat misschien, maar goed:
Als je die gegevens niet hebt, dan gaat het met een nieuw modem helaas ook niet werken. Die cd werkt waarschijnlijk ook alleen met dat modem wat je al hebt.
Plaats reactie