Mozilla omdat ...

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Gesloten
SamuëlM
    unknown unknown

Mozilla omdat ...

Bericht door SamuëlM »

1) Het ziet er vrijwel identiek uit ongeacht op welk besturingssysteem je het gebruikt;
2) Bij een bijwerking wordt enkel het verschil gekopieerd in plaats van het volledige programma opnieuw op de hard disc te moeten plaatsen vóór je het kunt installeren;
3) Iedereen kan het volledig op maat instellen en hoeft niets te nemen wat hij/zij overbodig vindt (jammer genoeg komt hier wel verandering in);
4) Zelf gekozen uitbreidingen kunnen desgewenst ook automatisch gecontroleerd worden op bijwerkingen;
5) In plaats dat de maker beslist hoe alles werkt, beslist de gebruiker dit zelf en zo hoort het ook

Indien alle programmatuur werkte zoals Firefox, Thunderbird en Sunbird zou de pc wereld er beter op worden.

Echter niet allemaal positief.
De versienummering vind ik echt heel raar: 2.0.0.11 voor Firefox nu en 2.0.0.9 voor Thunderbird. Het zijn nochtans losstaande programma's dus moet het versienummer toch niet gelijklopen. Ook al die nullen zijn een beetje raar. Gewoon 2.1.1 en 2.0.9 (of 2.0.4 zoals het eigenlijk hoort te zijn). En als laatste negatief: De ontwikkeling van Thunderbird ligt echt zo goed als stil.

Het negatieve neemt niet weg dat het 3 heel goede programma's zijn. Ik hoop dat onder andere OpenOffice.org in de toekomst ook zo wordt en in plaats van een pakket, alle programma's gewoon apart te kopiëren en te installeren zijn. Hetgeen je niet gebruikt, hoef je dan ook niet te installeren.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Mozilla omdat ...

Bericht door nirwana »

Allereerst bedankt voor het delen van jouw ervaringen met Mozilla-sofware.
aingeal schreef:Echter niet allemaal positief.
De versienummering vind ik echt heel raar: 2.0.0.11 voor Firefox nu en 2.0.0.9 voor Thunderbird. Het zijn nochtans losstaande programma's dus moet het versienummer toch niet gelijklopen.
Soms trekken ze die versienummering weer gelijk. Firefox heeft vaker een update nodig dan Thunderbird. Stel dat Thunderbird straks weer een nieuwe versie uitbrengt, dan kan die gelijk worden getrokken met Firefox. Dat zal dan waarschijnlijk 2.0.0.11 worden (tenzij Firefox tegen die tijd als een 2.0.0.12 of 2.0.0.13 heeft uitgebracht). Zo staat voor Firefox voor begin februari een 2.0.0.12-versie gepland.

Je merkt inderdaad op dat de ontwikkeling van Thunderbird helaas stil ligt. Althans, we merken weinig van nieuwe ontwikkelingen of nieuwe versies (bugfixes). De Rumbling Edge-website (waar Thunderbird- en Calendar-ontwikkelingen bij worden gehouden) heeft ook weinig te melden. Dan moeten we de ontwikkelingen voorlopig verwachten vanuit de hoek van MailCo. Dat is de van Mozilla afgesplitste organisatie die Thunderbird verder moet ontwikkelen. Of in elk geval gaat men verder met messaging waar Thunderbird is gebleven. Uiteindelijk zal men ook in de zakelijke wereld een voet aan de grond moeten krijgen. Voorlopig is dat nog veel Microsoft Exchange + Outlook op Windows-systemen.
aingeal schreef:Ook al die nullen zijn een beetje raar. Gewoon 2.1.1 en 2.0.9 (of 2.0.4 zoals het eigenlijk hoort te zijn). En als laatste negatief: De ontwikkeling van Thunderbird ligt echt zo goed als stil.
Die versienummering is redelijk gebruikelijk in de software-wereld. Maar ik geef toe dat Mozilla ook best af zou kunnen met een nulletje minder. Voordat er een 2.1.x uit komt, is straks versie 3.0 alweer uitgebracht.
aingeal schreef:Ik hoop dat onder andere OpenOffice.org in de toekomst ook zo wordt en in plaats van een pakket, alle programma's gewoon appart te copiëren en te installeren zijn. Hetgeen je niet gebruikt, hoef je dan ook niet te installeren.
Je kunt nu toch ook al kiezen welke onderdelen van OpenOffice je wilt installeren ? Ik zie OpenOffice.org vooral als office-pakket. Als je de losse onderdelen zou willen, dan kun je bijvoorbeeld AbiWord, Gnumeric, etc installeren. Toegegeven, dat zijn geen onderdelen van OpenOffice.org, maar het is wel het beste als je bijvoorbeeld alleen een tekstverwerker wilt hebben. Ik zie OpenOffice.org nog niet zo snel opgesplitst worden, want de toegevoegde waarde is juist dat het een alles-in-een-pakket is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

De versienummering van Mozilla Seamonkey is pas vreemd. Er zijn 2 versies 1.0. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen zonder problemen begrijp ik nog steeds niet.

Bij OpenOffice.org hoef je inderdaad niet alle onderdelen te installeren.
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

nirwana schreef:Als je de losse onderdelen zou willen, dan kun je bijvoorbeeld AbiWord, Gnumeric, etc installeren.
Ik wil een goede, alleenstaande tekstverwerker. Hetzelfde met een rekenprogramma. Om pps te bekijken heb ik de viewer van Microsoft. AbiWord is enkel verkrijgbaar als Macintosh IBM versie. Geen Intel en geen Universal Binary. Ook werkt het niet zoals ik wil, dus zoals met Mozilla programma's direct de juiste taal. Van Gnumeric is er geen Macintosh versie. Het moet wel platformonafhankelijk zijn daar ik een goed alternatief zoek die ik dan kan aanraden aan Ubuntu en Windows gebruikers.
Z_God schreef:Bij OpenOffice.org hoef je inderdaad niet alle onderdelen te installeren.
Op Macintosh heb ik NeoOffice tot OpenOffice.org Aqua klaar is. Bij NeoOffice valt niet te kiezen wat je installeert. Álles of níets.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

aingeal schreef:
nirwana schreef:Als je de losse onderdelen zou willen, dan kun je bijvoorbeeld AbiWord, Gnumeric, etc installeren.
Ik wil een goede, alleenstaande tekstverwerker. Hetzelfde met een rekenprogramma. Om pps te bekijken heb ik de viewer van Microsoft. AbiWord is enkel verkrijgbaar als Macintosh IBM versie. Geen Intel en geen Universal Binary. Ook werkt het niet zoals ik wil, dus zoals met Mozilla programma's direct de juiste taal. Van Gnumeric is er geen Macintosh versie. Het moet wel platformonafhankelijk zijn daar ik een goed alternatief zoek die ik dan kan aanraden aan Ubuntu en Windows gebruikers.
Z_God schreef:Bij OpenOffice.org hoef je inderdaad niet alle onderdelen te installeren.
Op Macintosh heb ik NeoOffice tot OpenOffice.org Aqua klaar is. Bij NeoOffice valt niet te kiezen wat je installeert. Álles of níets.
Je zou dus met de gewone OpenOffice.org kunnen werken. Daarnaast zal KOffice ook misschien interessant worden.
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

Z_God schreef:Daarnaast zal KOffice ook misschien interessant worden.
Indien er een stabiele Nederlandstalige versie komt die geschikt is voor Mac OS 10.5, wil ik het wel proberen. Van de 3 Mozilla programma's heb ik geen klachten. Werkte alles maar zoals die 3.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik kan bevestigen dat KOffice erg stabiel is.
De taalpaketten moet je erbij installeren (ik weet niet hoe dat op een Mac gaat).
Afbeelding
SamuëlM
    unknown unknown

Bericht door SamuëlM »

Hiermee lijkt het wel beantwoord. Ik heb Mac OS 10.5.1
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla omdat ...

Bericht door nirwana »

Roosje,

Allereerst welkom hier op het forum.

Je had jouw vraag gesteld onderaan een onderwerp dat al in 2008 is gestart.
Daarom heb ik dit naar een apart onderwerp afgesplitst: www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=22411

Daar kun je deze vraag vervolgen. Ik sluit het onderwerp hier.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten