Lighting synchronisatie meerdere gebruikers pc's met server

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
pj
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 januari 2008, 10:40
    unknown unknown

Lighting synchronisatie meerdere gebruikers pc's met server

Bericht door pj »

Vraag: Kunnen meerdere gebruikers op hun eigen pc wijzigingen doorvoeren in het algemene kantooragenda-bestand op de server zonder dat iedereen steeds moet importeren en dan weer exporteren naar en van het locale agendabestand.

Probleem: Het steeds moeten doorvoeren van locaal ingevoerde wijzigingen naar en van het gemeenschappelijke server agendabestand door het importeren en exporteren is ingewikkeld en levert te veel fouten en verwarring op.

Moet ik het locale agendabestand op de verschillende pc verwijderen en daarvoor in de plaats het agendabestand op de server gebruiken? En hoe doe ik dat?

Achtergrondinfo: XP Pro, server met diverse pc's verbonden via netwerk. Thunderbird 2.0.0.9 met Lightning.

Wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

Inderdaad. Dit is mogelijk.

Je moet een webdav of caldav server hebben.
Hoe het juist werkt weet ik zelf niet (nog nooit gebruikt) maar misschien kan je hier wel informatie uithalen:
http://wiki.mozilla.org/Special:Search? ... ldav&go=Go
www.google.be/search?q=caldav+server+howto

succes...

grz
pj
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 januari 2008, 10:40
    unknown unknown

Lighting synchronisatie meerdere gebruikers pc's met server

Bericht door pj »

Dank je wel Koenh. Voor deze geinteresseerde digibeet wordt het al wat hogere wiskunde. Misschien heeft er iemand een tip hoe aan een CalDav server te komen, of hoe je een bestaande server kunt 'omkatten' en waar een voor leken een leesbare instructie te vinden is.

Met vriendelijke groet,

Paul
Gebruikersavatar
Bebo
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 augustus 2006, 9:10
    unknown unknown

apache tomcat

Bericht door Bebo »

Dat kan redelijk eenvoudig pj. Of het volgens de regels van de kunst is, is een andere zaak die ik met mijn trial-and-error-kennis moeilijk kan beoordelen, maar het werkt.

Om de zoekmachine nutch te kunnen draaien op onze intranetserver heb ik Tomcat geïnstalleerd http://tomcat.apache.org/ en blijkbaar zit daarbij standaard een webdavserver.

In het bestandje web.xml (te vinden in C:\xxxTomcat-dirxxx\webapps\webdav\WEB-INF) volgend stukje code aanpassen om de kalenders schrijfbaar te maken

Code: Selecteer alles

<!-- Uncomment this to enable read and write access -->

    <init-param>
      <param-name>readonly</param-name>
      <param-value>false</param-value>
    </init-param>
En tot slot, je kalender aanmaken via lightning ... nieuwe agenda ... op het netwerk ... iCalendar (ICS) aangevinkt laten & locatie: http://Host_van_uw_Kalender:8080/webdav/Naam_van_Uw_Kalender.ics

Oeps, ik lees nu wel in een andere post van je dat een linux server hebt. 'k denk wel niet dat dit veel verschil gaat maken. :lol: & blijkbaar ben ik ook nog niet goed wakker... hopelijk ben je nog iets met mijn antwoord, 'k had niet gemerkt dat je post al van een tijdje terug was
Plaats reactie