usb

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

adri schreef:Dus met een derde USB-stick gaat het wel goed?
Dan zou je die twee andere eens helemaal leeg kunnen maken, kijken of dat helpt (je leest wel eens dat er allerlei Windows-only rommel op zo'n stick geïnstalleerd staat, waardoor die het onder Linux niet (goed) doet.
Helmaal leeg maken dus (formatteren) en opnieuw formatteren als FAT 32.
Hier lees je hoe dat moet: http://www.4p8.com/eric.brasseur/suse9.1_usb_stick.html
zoals ik zie heb ik 2 usb stikjes 1tje staat wel wat dingen op en eentje is helemaal leeg en die lege is 512 mb en ik weet bijne ceker dat tie fat 32 is,
maar waarom doet tie et niet dan?
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

adri schreef:Dus met een derde USB-stick gaat het wel goed?
Dan zou je die twee andere eens helemaal leeg kunnen maken, kijken of dat helpt (je leest wel eens dat er allerlei Windows-only rommel op zo'n stick geïnstalleerd staat, waardoor die het onder Linux niet (goed) doet.
Helmaal leeg maken dus (formatteren) en opnieuw formatteren als FAT 32.
Hier lees je hoe dat moet: http://www.4p8.com/eric.brasseur/suse9.1_usb_stick.html
neej ik weet wat er fout is, in map:
/proc/bus/usb moet er nog devices staan maar dat staat er niet kan je me vertelle waar ik die kan downloaden???
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Volgens mij is dat niet ieys wat je kunt downloaden, maar wat tijdens installatie aangemmakt moet worden?

Bij mij is erdan weer iets geks aan de hand: ik heb het bestand 'devices' staan in /proc/bus/usb/

De grootte is 0 Bytes, maar wanneer ik het open met teksteditor KEdit staat er wel tekst in, die ik als ik jou was niet zonder meer over zou nemen:

Code: Selecteer alles

T:  Bus=02 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#=  1 Spd=12  MxCh= 2
B:  Alloc=  0/900 us ( 0%), #Int=  0, #Iso=  0
D:  Ver= 1.10 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs=  1
P:  Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 2.06
S:  Manufacturer=Linux 2.6.21.5-smp uhci_hcd
S:  Product=UHCI Host Controller
S:  SerialNumber=0000:00:1f.4
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr=  0mA
I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
E:  Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS=   2 Ivl=255ms

T:  Bus=01 Lev=00 Prnt=00 Port=00 Cnt=00 Dev#=  1 Spd=12  MxCh= 2
B:  Alloc=  0/900 us ( 0%), #Int=  0, #Iso=  0
D:  Ver= 1.10 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=00 MxPS=64 #Cfgs=  1
P:  Vendor=0000 ProdID=0000 Rev= 2.06
S:  Manufacturer=Linux 2.6.21.5-smp uhci_hcd
S:  Product=UHCI Host Controller
S:  SerialNumber=0000:00:1f.2
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=e0 MxPwr=  0mA
I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 1 Cls=09(hub  ) Sub=00 Prot=00 Driver=hub
E:  Ad=81(I) Atr=03(Int.) MxPS=   2 Ivl=255ms
Ik zou de stick liever formatteren als FAT32, en gewoon als 1 partitie. Eerst de partitie(s) verwijderen met fdisk (typ m voor manual), dan gelijk partitie nieuw aanmaken (pas wel op dat je met de juiste partitie bezig bent, dus dat je niet per ongeluk de harde schijf wist...), nog steeds in fdisk: m voor manual, 't change a partition's system id', 'l list known partition types'.

'b W95 FAT32 51'.

Dus t het partitietype te wijzigen, en dan b om er FAT 32 van te maken (laat je niet afleiden door dat 'W95', FAT32 is sinds W95 OSR2 hetzelfde gebleven)

En dan nog formatteren als FAT32: mkfs.vfat /dev/devicenaam of mkfs -t vfat /dev/devicenaam

Ik hoop dat het helpt.
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

adri schreef:Dus met een derde USB-stick gaat het wel goed?
Dan zou je die twee andere eens helemaal leeg kunnen maken, kijken of dat helpt (je leest wel eens dat er allerlei Windows-only rommel op zo'n stick geïnstalleerd staat, waardoor die het onder Linux niet (goed) doet.
Helmaal leeg maken dus (formatteren) en opnieuw formatteren als FAT 32.
Hier lees je hoe dat moet: http://www.4p8.com/eric.brasseur/suse9.1_usb_stick.html
Ik weet misschien de fout, in de map:
/proc/bus/usb/ moet devices erin zitten maar bij mij zit er dat niet in.
Kan je me vertellen waar ik die kan downloaden?
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

stevenb schreef:
adri schreef:Dus met een derde USB-stick gaat het wel goed?
Dan zou je die twee andere eens helemaal leeg kunnen maken, kijken of dat helpt (je leest wel eens dat er allerlei Windows-only rommel op zo'n stick geïnstalleerd staat, waardoor die het onder Linux niet (goed) doet.
Helmaal leeg maken dus (formatteren) en opnieuw formatteren als FAT 32.
Hier lees je hoe dat moet: http://www.4p8.com/eric.brasseur/suse9.1_usb_stick.html
Ik weet misschien de fout, in de map:
/proc/bus/usb/ moet devices erin zitten maar bij mij zit er dat niet in.
Kan je me vertellen waar ik die kan downloaden?
oh sorry let niet op mijn laaste bericht ik zag het niet ik wist niet dat er 2e pangina was, ik d8 al waar blijft mij tekst :oops: :oops:
maar is goed ik ga hem verwijder als fat32
en dan maar hopen dat tie doet
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Manuel schreef: De grootte is 0 Bytes, maar wanneer ik het open met teksteditor KEdit staat er wel tekst in, die ik als ik jou was niet zonder meer over zou nemen:
Dat is normaal. Alles wat in /proc zit zijn pseudo betanden, het is live kernel status informatie. Dus het neemt geen diskruimte in beslag. Ze noemen het geloof ik een pseudo-filesystem.

De inhoud van proc kan er voor elke kernel build er anders uitzien. Hangt af van de versie, de kernel configuratie en de patches die sommige distro's al dan niet toevoegen.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

common sense schreef:
Manuel schreef: De grootte is 0 Bytes, maar wanneer ik het open met teksteditor KEdit staat er wel tekst in, die ik als ik jou was niet zonder meer over zou nemen:
Dat is normaal. Alles wat in /proc zit zijn pseudo betanden, het is live kernel status informatie. Dus het neemt geen diskruimte in beslag. Ze noemen het geloof ik een pseudo-filesystem.

De inhoud van proc kan er voor elke kernel build er anders uitzien. Hangt af van de versie, de kernel configuratie en de patches die sommige distro's al dan niet toevoegen.
Ja-ja..., dan ligt het dus aan wat systeem (of KDE) bedacht heeft om weer te geven: ruimte op schijf, of bestandsinformatie. Zoiets kan wel voor verwarring zorgen.

Zo heb je ook nog iets als /dev/core. Daar heb ik toch flink over lopen zoeken een tijd terug, blijkt ook geen ruimte in beslag te nemen, maar je huidige (in gebruik zijnde) geheugen te vertegenwoordigen...

Bedankt voor de info trouwens!
stevenb schreef:oh sorry let niet op mijn laaste bericht ik zag het niet ik wist niet dat er 2e pangina was, ik d8 al waar blijft mij tekst :oops: :oops:
Dat overkomt mij ook nog steeds regelmatig ;)
stevenb schreef:maar is goed ik ga hem verwijder als fat32
en dan maar hopen dat tie doet
Er kan weinig misgaan wanneer je zeker weet dat je niet een harde schijf wist.

Ik denk: doe eerst even het commando mount zonder dat de stick er in zit.

Wat je dan allemaal ziet staan (wat er gemount is, aangekoppeld is als bestandsysteem), dat moet je dus NIET formatteren/partitioneren, dat moge duidelijk zijn, als je er even over nadenkt.

Daarna koppel je dat ding aan, wacht dat halve uur dat het nodig heeft om toegankelijk te worden (koffie zetten/boodschapje), doet weer mount, en kijkt hoe het ding gemoiunt is (b.v. /dev/sda, maar neem dit niet lettelijk over, maar check zelf).

ALS het /dev/sda is dan wordt het dus fdisk /dev/sda (m voor manual/gebruiksaanwijzing).

Hoe heten je harde schijven eigenlijk? /dev/hda, /dev/hdab, of /dev/sda enz. ???

Het gaat wel lukken, maar doe rustig aan, lees, begrijp, maak plan, doe.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Manuel schreef: Ja-ja..., dan ligt het dus aan wat systeem (of KDE) bedacht heeft om weer te geven: ruimte op schijf, of bestandsinformatie. Zoiets kan wel voor verwarring zorgen.
Valt wel mee hoor.

Overigens lezen programma's zoals ls of wat je toevallig als GUI filebrowser gebruikt altijd via het Virtual File System (VFS), dat is een uniforme toegang tot alles wat filesysteem is. Dus KDE 'ziet' het verschil niet eens wat van disk komt of wat de kernel via procfs aanbiedt.

Om je een beetje een idee te geven (plaatje is niet compleet, maar 't gaat om het idee):
Afbeelding

Naast procfs heb je ook nog sysfs. Dit is ook geen echte disk, maar een handige manier om met drivers te praten vanuit userspace.
Manuel schreef: Bedankt voor de info trouwens!
Graag gedaan.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

common sense schreef:Naast procfs heb je ook nog sysfs. Dit is ook geen echte disk, maar een handige manier om met drivers te praten vanuit userspace.
Manuel schreef: Bedankt voor de info trouwens!
Graag gedaan.
Nogmaals bedankt! :D
Gebruikersavatar
stevenb
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 januari 2008, 18:56
Locatie: Lienden
    unknown unknown

Bericht door stevenb »

de usb doen het !!!!
het komt niet door formateren maar....
me usb stick is 2.0 en me usb poort is 1.1
toen heb ik me usb stick op 2.0 poort gezet en toen deed tie et :D :D :D
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

stevenb schreef:de usb doen het !!!!
het komt niet door formateren maar....
me usb stick is 2.0 en me usb poort is 1.1
toen heb ik me usb stick op 2.0 poort gezet en toen deed tie et :D :D :D
Van harte gefeliciteerd!!! Heb ik ook weer een trucje geleerd, mocht het nog eens voorkomen (ik bezit nog steeds geen usb stick).

Wat wel weer raar is is dat een usb 2.0 apparaat gewoon zou moeten werken (terugwaarts kompatiebel) met een 1.1 poort (een bug misschien?)

Usb 2.0 haalt trouwens een 40 maal hogere snelheid dan usb 1.1... :

http://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_signalling (MegaBit : 8 = MegaByte).
Plaats reactie