Opslagschijf voor Ubuntu en windows

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Opslagschijf voor Ubuntu en windows

Bericht door the old man »

Goede morgen allemaal,

Daar is de ouwe eens weer.

Na zo'n jaar experimenteren met Ubuntu, en de nodige toestanden met data verlies wil ik wat zaken veilig stellen.

Ik heb op 1 PC Windows en Ubuntu, mijn vrouw werkt met Windows, de ouwe met hoofdzakelijk Ubuntu.
Daarbij gaat er bij de ouwe regelmatig wat fout, is niet erg maar soms heb ik behoorlijk veel bestanden staan als er iets mis gaat.

Ik wil een externe USB schijf (voor opslag) van zoń 250 GB kopen.
En deze precies zo gebruiken als een USB stick, dus geen besturing systeem op die schijf maar alleen opslag.

Wel moet door zowel Windows als Ubuntu die schijf te benaderen zijn om er iets op te zetten cq af te halen.
Wel USB want ik wil evt. die schijf elders kunnen gebruiken.
Overal lees ik dat er bepaalde besturing systemen nodig zijn voor zo'n externe USB harde schijf.
Is dat zo?

Ik moet toch zo'n schijf net als een USB stick kunnen gebruiken? Een USB stick kan ik ook met beide systemen gebruiken zonder toestanden met partities of zo.
Wie weet wat voor een soort schijf of (merk) ik moet kopen om mijn doel te bereiken.

Groet.

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat zou geen enkel probleem mogen zijn. Er hoeft ook helemaal geen OS op te staan (liever niet zelfs), maar het moet uiteraard wel geformatteerd zijn. FAT 32 is een goede keus als je tenminste geen bestanden groter dan 4 GB opslaat. NTFS kan -tegenwoordig- ook, aangezien Linux dat niet alleen kan lezen (zoals eerst), maar ook schrijven.

Mocht je problemen hebben met die schijf op Linux, dan gewoon formatteren als ext2 (je kunt een progje installeren op Windows waarmee je ext2 bestandssytemen kunt lezen en schrijven).
Dat zal ze leren. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
the old man
Berichten: 318
Lid geworden op: 2 maart 2005, 19:11
    unknown unknown

Bericht door the old man »

Adri bedankt,

Mocht ik problemen krijgen met Linux, dan kom ik nog wel even terug op dat progje wat door jou is aangegeven.

Groet,

The Old Man.
"Er is meer tussen Hemel en Aarde, dan waarvan wij in al onze wijsheid dromen." :roll:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Succes ermee! :)
Afbeelding
Plaats reactie