Firewall

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Firewall

Bericht door KoenvanV »

Ik weet niet of ik het hier wel mag vragen....
Ik vraag mij af of ik met Firefox en Thunderbird + een AV (Avast) wel een firewall nodig heb. Bestaat er een Nederlands talige Firewall? Ik had altijd Zone Alarm maar daar snap ik helemaal niets van....
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ervan uitgaande dat je Windows gebruikt: Ik zou zeker een firewall nemen. Ook als je al een hardware-firewall hebt (in je router bijv.).
Een NL-talige weet ik zo niet, ik heb niet zoveel meer met Windows van doen...;)

Overigens is dit onderwerp bij deze verplaatst naar De Vergaarbak.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zo heel veel is er volgens mij niet te begrijpen aan een firewall. Je installeert zo'n ding en vervolgens krijg je wat vragen omtrent programma's die het Internet op willen. Na enig wisselen van firewalls ben ik nu gewoon terug bij ZoneAlarm. Ik had op een gegeven moment een firewall die ook dacht iets met allerhande andere bedreigingen te moeten doen. Die heb ik uiteindelijk ternauwernood nog van mijn computer kunnen krijgen (die begon 99% CPU-tijd te vreten en dan blijft er weinig CPU-tijd over om nog iets met de PC te kunnen doen).

Dan ben je snel genezen en mag ZoneAlarm er wel weer op. Geen problemen mee sindsdien. Ik heb alleen voor VPN-verkeer met mijn werk even wat servers in een veilige zone moeten plaatsen, maar dat was het dan ook wel. Die firewall hoef ik ook verder niet te begrijpen. Af en toe stelt die een vraagje en dan beantwoord ik die doorgaans met Ja.

Tegenwoordig heb je onder Windows gewoon een virusscanner, een firewall en een veilige browser nodig. Als je daarnaast ook nog je Windows-updates bijhoudt (wat ook steeds eenvoudiger wordt) dan heb je volgens mij niet ook nog een spyware-scanner nodig. Die laatste zou ik er alleen op zetten op het moment dat ik denk dat ik last heb van spyware. Maar die spyware moet eerst binnen zien te komen en dat probeer ik zo lastig mogelijk te maken...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Of je een bepaalde vorm van bescherming nodig hebt, dat is natuurlijk lastig te voorspellen. Je weet namelijk niet wat er qua bedreigingen op je pad gaat komen. Ik heb laatst voor mezelf de balans opgemaakt.

Uiteraard een antivirus programma, een up-to-date Windows, een veilige browser (met eventueel een plugin als No-Script) en je verstand gebruiken, dus niet teveel foute websites bezoeken. Hiermee filter je naar wat ik heb ervaren al nagenoeg alle malwarebesmettingen uit.

Ik heb dan nog Spyware Terminator tegen spyware en wel in real-time, ofwel een schild (dat leek me een groot voordeel). Ook heb ik een firewall (Comodo Firewall Pro) tegen eventuele schadelijke communicatie met het internet. Bijvoorbeeld eventuele verzending van bankgegevens door spyware die langs mijn antispyware is geglipt. Een anti-spyware programma blokkeert immers slechts bekende bedreigingen! De firewall is echter ook tegen hackers.

Je kunt ook nog een andere (agressievere) manier van beveiliging toepassen, namelijk HIPS. Zowel Comodo als Spyware Terminator hebben zo'n systeem aan boord (optioneel in te schakelen). Als ik het goed heb begrepen is het principe fundamenteel anders dan reguliere anti-malware beveiliging, namelijk: elk proces wordt geblokkeerd, tenzij jij expliciet toestemming geeft. Dat in tegenstelling tot het slechts blokkeren van bekende bedreigingen. Als ik de berichten moet geloven, is Comodo's HIPS (Defense+ genaamd) veel grondiger, dus ik heb die aangezet. Weliswaar op een niet al te aggressieve stand en ook het kiezen van de "Clean pc mode" (alleen kiezen als je pc ook echt clean is) bespaart je in het begin een hoop onnodige verzoeken om toestemming.

Als je echter ZoneAlarm niet begreep, dan wordt Comodo helemaal een penibele zaak. Of het nodig is, dat kan eigenlijk niemand echt beoordelen. Zolang je op internet aangesloten zit, blijft er een beveiligingsrisico, maar met een paar simpele zaken kun je het risico al heel sterk verkleinen. Ik kijk wel eens pc's na en dan stuur ik de pc doorgaans met een gerust hart terug met alleen updates, een antivirus- en vaak een spyware schild. Als men in een pc wil inbreken/besmetten, dan gaat dat natuurlijk makkelijker zonder firewall en HIPS, maar die relatief kleine bedreiging neemt men voor lief als men daardoor de werkbaarheid van de pc behoudt (dwz. geen gezeur over toestemmingen).

Nu ik het toch over beveiliging heb, dan kan ik je (als je wel eens wat downloadt via torrents) een tip geven: Peerguardian. Je moest eens weten hoeveel controlerende instanties jou in de gaten houden als je aan het downloaden (maar vooral uploaden) bent. Kies dan wel even om handmatig updates te downloaden; de automatische updates willen nog wel eens mis gaan en zijn je lijsten soms opeens leeg. Versie 6c gaf mij de minste bugs.
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

dat ik ZoneAlarm niet begrijp heeft voornamelijk te maken met die vraagstellingen: ik ken het gros van de programma's niet dat toestemming vraagt. Ook in de lijst programma's die in Zone Alarm staan zijn veel programma's die ik niet ken. Engels is toch ook wel moeilijk.

Wat ik nu heb: sinds ik in januari van Sophos av ben afgestapt omdat dat veel te duur is heb ik Avast av en ZoneAlarm heb ik al jaren. Ik laat zo nu en dan Ad-Aware lopen.
Ik heb nog geen problemen met Avast av, lijkt me wel een goed programma. Nadeel is dat ik niet kan zien wanneer de laatste update is langs geweest. Het is een Nederlands talig programma en het werkt vrij makkelijk.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

KoenvanV schreef:dat ik ZoneAlarm niet begrijp heeft voornamelijk te maken met die vraagstellingen: ik ken het gros van de programma's niet dat toestemming vraagt. Ook in de lijst programma's die in Zone Alarm staan zijn veel programma's die ik niet ken. Engels is toch ook wel moeilijk.

Wat ik nu heb: sinds ik in januari van Sophos av ben afgestapt omdat dat veel te duur is heb ik Avast av en ZoneAlarm heb ik al jaren. Ik laat zo nu en dan Ad-Aware lopen.
Ik heb nog geen problemen met Avast av, lijkt me wel een goed programma. Nadeel is dat ik niet kan zien wanneer de laatste update is langs geweest. Het is een Nederlands talig programma en het werkt vrij makkelijk.
Als je rechtsonder in beeld op het bolletje van Avast klikt met de rechter muisknop en kiest voor Over Avast dan vind je bij VPS-bestand de datum van de laatste update.
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

Pettic schreef:
KoenvanV schreef:dat ik ZoneAlarm niet begrijp heeft voornamelijk te maken met die vraagstellingen: ik ken het gros van de programma's niet dat toestemming vraagt. Ook in de lijst programma's die in Zone Alarm staan zijn veel programma's die ik niet ken. Engels is toch ook wel moeilijk.

Wat ik nu heb: sinds ik in januari van Sophos av ben afgestapt omdat dat veel te duur is heb ik Avast av en ZoneAlarm heb ik al jaren. Ik laat zo nu en dan Ad-Aware lopen.
Ik heb nog geen problemen met Avast av, lijkt me wel een goed programma. Nadeel is dat ik niet kan zien wanneer de laatste update is langs geweest. Het is een Nederlands talig programma en het werkt vrij makkelijk.
Als je rechtsonder in beeld op het bolletje van Avast klikt met de rechter muisknop en kiest voor Over Avast dan vind je bij VPS-bestand de datum van de laatste update.
Dat klopt, maar ik kan het tijdstip niet zien. Van Sophos kreeg ik steeds op het moment dat er iets nieuws was, gelijk bericht, meerdere keren per dag.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik kan Guarddog adviseren. :lol:
Volledig Nederlandstalig!
Nooit vragen over programma's die toegang willen en dat soort zaken.
Guarddog hoor en zie je echt nooit, maar doet gewoon perfect zijn werk. 8)
Afbeelding
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

adri schreef:Ik kan Guarddog adviseren. :lol:
Volledig Nederlandstalig!
Nooit vragen over programma's die toegang willen en dat soort zaken.
Guarddog hoor en zie je echt nooit, maar doet gewoon perfect zijn werk. 8)
Guarddog is voor Linux en volledig in het Engels .....???
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Guarddog is inderdaad voor Linux (was een beetje een geintje). ;)
Is -na installatie- overigens wel volledig Nederlandstalig.

Onderliggende gedachte: op Linux heb je wat dat betreft weinig last van dit soort gedoe (en dat is erg relaxed). 8)
Afbeelding
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

adri schreef:Guarddog is inderdaad voor Linux (was een beetje een geintje). ;)
Is -na installatie- overigens wel volledig Nederlandstalig.

Onderliggende gedachte: op Linux heb je wat dat betreft weinig last van dit soort gedoe (en dat is erg relaxed). 8)
Ik hoor van een kennis dat dat niks voor mij is: nog moeilijker (ik heb een slecht korte termijn geheugen).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik zou zeggen: probeer eens een live CD (bijv. Knoppix of Ubuntu), ik denk dat je versteld zult staan over het gebruikersgemak. ;)
Afbeelding
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

adri schreef:Ik zou zeggen: probeer eens een live CD (bijv. Knoppix of Ubuntu), ik denk dat je versteld zult staan over het gebruikersgemak. ;)
Ik ben veel te oud daarvoor (en hoe oud dat is maak ik zelf uit) nog naar de schoolbanken te gaan en aan iets nieuws te beginnen. Ik heb met Windows en Mozilla al zoveel hulp nodig: ik kom er gewoon niet uit alleen. Ik ben steeds weer een half uur bezig om te kijken hoe je ook al weer bij de tekst komt die ik geschreven heb. Dan kan ik het onderwerp weer niet vinden, dan weet ik niet meer wat ik wilde vragen omdat het allemaal zo onoverzichtelijk is en dus veel tijd kost! Ik ben eigenlijk van plan om Mozilla op te geven omdat het gewoon te ingewikkeld is voor mij. Ik had besloten om alle tekst die ik en de mensen die mij hebben geholpen geschreven hadden op te bergen in een speciale map op mijn computer; is keurig gelukt ....... Ik ben hem alleen al dagen kwijt: geen idee meer hoe ik hem genoemd heb en waar hij is. Ja, ik had het ergens opgeschreven!
Weet jij hoe ik die kantlijnen weg krijg die ontstaan wanneer e-mailtjes meerdere keren heen en weer gaan?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mja, ik begrijp dat het dan lastig is. Overigens wordt op Linux alles opgeslagen in je /home/ (op andere plekken heb je gewoon geen schrijfrechten) en is alles dus snel te vinden.

Die lijnen zijn al eens eerder ter sprake geweest op dit forum, zie deze topic.
Ik hoop dat je daar wat aan hebt. :)
Afbeelding
KoenvanV
Berichten: 348
Lid geworden op: 29 november 2007, 14:39
Locatie: Den Haag
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door KoenvanV »

adri schreef:Mja, ik begrijp dat het dan lastig is. Overigens wordt op Linux alles opgeslagen in je /home/ (op andere plekken heb je gewoon geen schrijfrechten) en is alles dus snel te vinden.

Die lijnen zijn al eens eerder ter sprake geweest op dit forum, zie deze topic.
Ik hoop dat je daar wat aan hebt. :)
Nee, helaas. Ik zie dat daar een CSS code wordt aanbevolen, maar de uitslag is alleszins duidelijk gezien de teksten in dit bericht. Tevens begrijp ik nooit hoe dat dan gaat met instellen van e.e.a. Ik wil uiteraard dat niet alleen ik die storende kantlijnen niet meer te zien krijgt, maar ook degenen met wie ik mail. Ik maak geregeld mee dat ik veel tijd kwijt ben aan het verwijderen van die kantlijnen wanneer ik een 'briefwisseling heb van enkele maanden bijna elke dag een antwoord en weer terug'
1. Hebben de schrijvers van het Thunderbird programma geen idee zelf? Zij hebben toch die kantlijnen-code er in geprogrammeerd?
Het zou mooi zijn als Thunderbird Kaal op de computer te zetten is en dan alles dat je wilt toevoegen, via add-ons is toe te voegen. Zoiets als van Kladblok naar Word.
Ik ben erg tegen automatische zaken; zie bijvoorbeeld ook bij Word en IE zaken die zomaar automatisch gebeuren alsof iedereen dat wil (denk hierbij ook aan een brief in Word die door iemand is geredigeerd: dan heb je ineens van die rode ballonnetjes er bij die ik helemaal niet wil en hoe krijg je ze er dan weer uit).
Ik ben in 1978 begonnen met computerkunde: programmeren in Basic op een Apple 2e; een pracht machine voor zijn tijd. Daar moest je alles wat je te zien wilde krijgen zelf programmeren. Dan kreeg je ook niets anders! Dat was prachtig en ik verlang weer terug naar die tijd!
M.a.w. jullie zouden eigenlijk meer moeten werken vanuit de basis; dan blijft het enigszins overzichtelijk.
Plaats reactie