HTML nieuwsbrief Publisher versturen via Thunderbird

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
MartinApperloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 maart 2008, 18:03
    unknown unknown

HTML nieuwsbrief Publisher versturen via Thunderbird

Bericht door MartinApperloo »

Ik ben overgestapt van Outook Express naar Thunderbird. Naar volle tevredenheid maar .... Het blijkt nu niet meer mogelijk te zijn HTML nieuwsbrieven direct vanuit Publisher 2003 naar de e-mail client te sturen. Pas als ik OE weer default e-mail client maak is deze optie in Publisher weer beschikbaar. Weet iemand een Open Source alternatief voor Publisher die wel samenwerkt met TB? Of weet iemand een manier om dit wel te laten werken? Het is dus de bedoeling dat de nieuwsbrief niet als bijlage wordt gestuurd, maar direct in de e-mail wordt getoond.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Waarom maak je de nieuwsbrief niet direct in Thunderbird op ? Dat lijkt me nog het eenvoudigste. Je kunt ook een nieuwsbrief-sjabloon maken dat je vervolgens voor iedere nieuwsbrief kunt hergebruiken in Thunderbird.

Als vervanging voor Publisher kun je eens met Nvu of Kompozer aan de slag gaan. Die hebben dan geen "Verzenden met Thunderbird" in het menu staan, maar daarmee kun je wel een nieuwsbrief in fatsoenlijke HTML-code maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Ik weet niet of je in Publisher ook de broncode kunt bekijken, zo ja, kopieer die dan en maak een nieuw bericht aan in Thunderbird. Ga in het tekstveld staan en kies Invoegen :arrow: HTML... . Plak daarin de broncode, kies Invoegen en je hebt je nieuwsbrief.
Controleer wel of je nieuwsbrief te lezen is voor de verschillende clients (TB en OE) en webmaildiensten als GMail, Yahoo en Hotmail.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

moZes schreef:Ik weet niet of je in Publisher ook de broncode kunt bekijken
Ik weet niet of ik de door Publisher aangemaakte code zou willen zien. Volgens mij kun je Publisher voor meer gebruiken dan alleen webpagina's maken. Dus ik denk dat je vanuit Publisher eerst naar HTML moet exporteren om HTML-code te zien. En de HTML-code die Publisher doorgaans produceert vind ik niet om over naar huis te schrijven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
MartinApperloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 maart 2008, 18:03
    unknown unknown

HTML nieuwsbrief Publisher versturen via Thunderbird

Bericht door MartinApperloo »

De brondcode van Publisher is inderdaad om te huilen. Ik denk dat dit ook de reden is waarom je het niet als HTML kunt importeren in TB. Je kunt de code wel invoegen, maar bij het versturen blijft TB het de code converteren voor verzending. Uren dagen lang :-)

Uiteraard is het beter om zo schoon mogelijk te werken, maar mijn wederhelft is een kei in vormgeving, maar ze kan niet veel met HTML. Dus VNU of Compozer zijn prima tools als je wat basis kennis hebt maar niet als je door slepen en willekeurig plaatsen van afbeeldingen, kaders enz. iets wilt opmaken.

Als er niets beschikbaar is op dat vlak, dan zal ik proberen of ik met templates iets in elkaar kan schuiven.
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

NVU of Kompozer zijn prima, maar nogmaals, test je nieuwsbrief in de verschillende emailclients en vooral webmail diensten. Met name Hotmail en GMail maken er algauw een zooitje van door codes van opmaak er uit te slopen in verband met de veiligheid.
MartinApperloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 maart 2008, 18:03
    unknown unknown

Bericht door MartinApperloo »

Bedankt voor het meedenken, ik ga er mee aan de slag.

Groet

Martin
Plaats reactie