Voor mensen die aan linux ubuntu willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Even voor de duidelijkheid: wat had je op sda3 en 5 staan?
Als daar data op stond dan ben je die wellicht kwijt en zul je de tip van rener op moeten volgen in de hoop nog wat terug te kunnen krijgen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

adri schreef:Even voor de duidelijkheid: wat had je op sda3 en 5 staan?
Als daar data op stond dan ben je die wellicht kwijt en zul je de tip van rener op moeten volgen in de hoop nog wat terug te kunnen krijgen...
Ja op sda3 en 5 staat of misschien helaas stond data...
Ongeveer jaren van foto's, documenten, programma's, enz... :cry:
Maar goed ik ga met de tip van rener verder wat proberen.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Dat maakt al een hoop duidelijk hé...
rener bedankt (o.a.), met jouw tip kon ik met Testdisk de partitie terughalen!
Vervolgens heb ik de ubuntu partitie gewijzigd naar ext3 als ook een aparte swap partitie.
Daarna ubuntu geïnstalleerd en het werkt... bijna dan... :cry:
Installatie ging vrij gemakkelijk. Wat mij alleen nog niet is gelukt is verbinding met het internet te krijgen.
Inmiddels wel netwerkverbinding, dus verbinding met mijn wifi-router, nu alleen nog naar buiten.
Ook heb ik een driver geïnstalleerd waarmee je vanuit windows een ext2/ext3 partitie kunt benaderen. Ook handig.

Maar al met al denk ik dat ik niet vaak meer zal opstarten met windows... :lol:
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

YES!

Dit bericht via Firefox on UBUNTU getyped... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Proficiat! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Ubuntu is werkelijk top. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit er is en nog opensource en gratis ook. :lol: :D :lol:
Nog niets met de terminal venster hoeven te doen.
Toch paar vragies...
1. om een .torrent te downloaden start Bittorrent, maar krijg foutmelding ivm een poort die wordt geblokkeerd.
Hoe kan ik nu Bittorrent starten? Staat niet in het menu.
2. Hoe kan ik de spellingscontrole in de engelstalige FF gebruiken. Wel al als add-on geinstalleerd.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Om bittorrent te starten typ je dit (in terminal):
gnome-btdownload

Al is de standaard bittorrentclient van ubuntu een beetje magertjes (naar mijn gevoel)
Zelf ben ik voor torrents helemaal weg van utorrent. Deze is niet voor Linux te verkrijgen, maar werkt perfect met Wine.

Maar ja, dat is een persoonlijke voorkeur.
In de repo's zitten onder andere ook nog:
1. deluge
2. ktorrent
3. azureus

Genoeg keus dus!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

cysoon schreef:Ubuntu is werkelijk top. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit er is en nog opensource en gratis ook. :lol: :D :lol:
Nog niets met de terminal venster hoeven te doen.
Normaal gesproken, als alles in orde is, dan hoef je de commandline ook helemaal niet te gebruiken en tegenwoordig kun je zelfs als beheerder (root) grafisch de zaak aardig op orde houden. :)
Een gewone gebruiker hoeft de commandline al sowieso nooit te gebruiken.
cysoon schreef: 2. Hoe kan ik de spellingscontrole in de engelstalige FF gebruiken. Wel al als add-on geinstalleerd.
Ehm, als ik me niet vergis is in Ubuntu FF nederlandstalig. Bij jou niet dan?
Je kunt via Synaptic ook diverse taalpakketten installeren (en enkele extensies).
Afbeelding
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Inmiddels was FF in het Engels en nu in het Nederlands en ben ik aan het downloaden met utorrent via Wine.
Toppie :lol:
Ibar
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 maart 2008, 23:15
    unknown unknown

Bericht door Ibar »

Ik heb een vraagje...bestaat er zoiets als een handleiding Ubuntu? Ik heb eindelijk een linux cd'tje en wil er mee gaan stoeien. Echter lukt het me niet op deze te installeren. Tijdens installatie moet ik op een gegeven moment aangegeven op welke partitie ik Ubintu wil installeren. Hier kom ik niet uit...ik ben windowns gewend...dat je o.a. een naampje aan desbetreffende drive geeft waardoor je weet om welke partitie het gaat.

Op mijn harddisk is de situatie als volgt:

C:\ Hier staat win XP <9,27 GB>

D:\ ....... <9,27 GB> (deze is leeg, gereserveerd voor linux!!)

E:\ ...... <9,28 GB> (deze heb ik voor 'opslag')

**:\ ......... <9,42 GB> (deze is 'nog vrij' beschikbaar, ook nog niet geformateerd) ==> wanneer ik in XP, via computerbeheer en dan schijfbeheer kijk dan 'zie ik' wanneer ik hier met de rechtermuisknop op klik de optie "Nieuw logisch station..".

Voorheen kon je via command/cmd/dos fdisk oproepen en zo de verschillende partities zien en eventueel daarbij maken/wijzigen...tegenwoordig is dat er niet, alleen via schijfbeheer.

Waar wil ik eigenlijk naar toe? Ik wil Ubuntu installeren naast xp! Maar ik wil mijn huidige xp (C:\) alsook de data die ik op de E:\ drive niet kwijt!

Hoe pak ik dit aan....hoe weet ik zeker dat ik niets overschrijf en dat mijn data na installatie Ubuntu er nog steeds staat...? Zoals jullie zien zijn mijn schijfgroottes nagenoeg gelijk...dus daaruit kan ik niets halen tijdens install.

Ik zie tijdens Ubuntu installatie, daar waar ik kan aangeven waar ik het geinstalleerd wil hebben;
Size Used Unused
fat32 9,28GB 5,42GB 3,86GB boot, lba
EXTENDED 27,98 GB
fat32 9,28GB 9,64Mb 9,27GB
fat32 9,28GB 30,43Mb 9,25GB

Unallocated 9,42GB
Unallocated 7,84GB


Kan iemand mij aub een duwtje in de goede richting geven....?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Waarschijnlijk ben je hier wel mee geholpen. :)

Overigens, fdisk werkt op Linux nog gewoon hoor. Start je live CD maar eens op, open een terminal en typ fdisk (of cfdisk).
Als dat niet werkt, dan is het sudo fdisk (ik weet niet zeker hoe dat bij Ubuntu geregeld is)

Succes met je dualboot. 8)

Tip:
Zet / (=de feitelijke installatie) op D: en je /home/ op die nog vrije ruimte.
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

In Linux lijkt cfdisk het meest op het Windows fdisk. Het moeilijkste zal zijn om er achter te komen welke schijfletter wat is in Linux. Ik kan gaan raden, want op zich is de volgorde redelijk logisch. Maar beter is het om te testen voordat je wat doet. Goed dat je het vraagt dus :wink:

Als je de LifeCD opstart heb je waarschijnlijk toegang tot je harde schijven via de filemanager. Maak hier aantekeningen van. In plaats van driveletters heb je onder Linux twee dingen: devices en mountpoints.

Mountpoints zijn arbitrair. Daar kan je van maken wat je wilt. Dat maakt het systeem zo flexibel. Devices zijn 'fixed'. Die moet je weten. Het klinkt erg ingewikkeld, maar las je eenmaal de logica erachter begrijpt zal je zien dat het heel eenvoudig is.

Maar voor nu, wat je zoekt zijn schijven met namen als dit:
/dev/hda1
/dev/hda2
/dev/hda3
etc
Dat is ongeveer hoe Linux je C:, D:, E: noemt. In plaats van hda kan het ook sda zijn, maar dat heeft niet zoveel belang tenzij je geintereseerd bent in het verschil tussen een IDE en een SATA device. Kijk via je filemanager wat op welke staat en schrijf dit op. Je krijgt dan een lijstje als dit:
/dev/hda1 Windows C:
/dev/hda2 leeg
/dev/hda3 al mijn bestanden
etc

Je kan nu via de installer filesystems aanmaken op (in dit voorbeeld) /dev/hda2 en op de lege ruimte. Een ext3 filesystem is standaard, al heb ik ook goede ervaring met ReiserFS. Je volle (Windows) partities kun je ook mounten, maar zorg ervoor dat je niet de installer het idee geeft dat ie moet formatteren. Voor je data is mounten 100% veilig, formatteren is 100% onveilig :wink:

Als je dan op je toch vrije ruimte een swap partitie aanmaakt van ~1GB en de rest gebruikt voor Ubuntu. Dan heb jezo'n rijtje en ben je eigenlijk klaar:

Code: Selecteer alles

Dit is een voorbeeld
Device       Filesystem Mountpoint
/dev/hda1   ntfs            /mnt/windows
/dev/hda2   ext3           /
/dev/hda3   ntfs            /mnt/opslag
/dev/hda4   ext3           /home
/dev/hda5   swap          swap
Dan kan je voortaan vanuit Linux gewoon je Windows files bereiken. Let er wel op dat je je ntfs partities niet formatteert. En om op een ntfs partitie te kunnen schrijven moet je ntfs-3g (of zoiets) installeren vanuit de repo. Maak backups voor je begint.

Succes!
En wees niet verlegen als je vragen hebt :wink:
Got Slack?
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Sinds mijn frisse start met Ubuntu heb ik vandaag voor het eerst weer eens Win Xp opgestart. Voelt wel weer vertrouwt, maar al snel 'verlangde' ik weer naar Ubuntu.
Grafisch meer leuke effecten met Compiz en leuke themes met Emerald Theme Manager.
Al met al gewoon super! Ik vraag me af waarom ik nog WinXP nodig heb... :lol:

Toch, voor nu nog 1 vraag.
Mijn prullenbak werkt niet helemaal goed denk ik.
Als ik een item verplaats naar de Trash vanaf een ext3 partitie dan komt het netjes in de Trash, maar vanaf mijn NTFS partitie niet.
Dat zag ik tijdens mijn XP sessie. Een map ./Trash.... of zoiets.
Daar zaten dus een heleboel bestanden in waarvan ik dacht dat ik ze had verwijderd, maar dus niet. Hierdoor raakte de partitie vol.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alles in mijn 'Linux Trash' terecht komt?
Laatst gewijzigd door cysoon op 7 april 2008, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je dat oplost...
Misschien is het handigst om bestanden van WXP gewoon vanuit Windows te verwijderen.
Als je weet waar de bestanden staan, werkt het dan niet om dit te doen:
sudo rm -rf /pad/naar/bestand
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Misschien zou je een symbolic link kunnen maken, dat wanneer je iets in Ubuntu van de ntfspartitie verwijdert, het in de trash van de ext3 partitie terecht komt.

Het verwijderen van grote bestanden gaat dan natuurlijk wel iets langer duren...
Plaats reactie