Voor mensen die aan linux ubuntu willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Koen_92 schreef:Misschien zou je een symbolic link kunnen maken, dat wanneer je iets in Ubuntu van de ntfspartitie verwijdert, het in de trash van de ext3 partitie terecht komt.

Het verwijderen van grote bestanden gaat dan natuurlijk wel iets langer duren...
En wat is een symbolic link... :oops:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Met een symlink verbind je twee bestanden aan elkaar.
Stel je hebt een directory waar bepaalde bestanden in staan, maar een ander programma zou die bestanden ook moeten kunnen lezen (terwijl in die originele dir. door dat programma niet gekeken wordt).
Voorbeeld:
Programma A zoekt naar bestanden in /usr/local/progA , maar die bestanden staan in /usr/local/lib/progA
dan maak je een symlink (als root of sudo)
ln -s /usr/local/lib/progA /usr/local/progA
Hoe je dat met die prullenbak voor mekaar gaat krijgen weet ik niet, maar even Google'en levert dit op, daar heb je wellicht wat aan:
http://doc.nl.linux.org/HOWTO/DOS-Win-t ... -NL-5.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Gezien vorige week:

In de kringloopwinkel (=winkel waar 2de handsspullen worden hersteld/verkocht) te Deinze (B) hebben ze op alle te koop aangeboden PC's Ubuntu 7.10 voorgeinstalleerd.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dus om de symbolic link te maken:

ln -s ~/.Trash /mnt/jouwmountpoint/.Trash-koen

Hierbij verwijst ~/.Trash naar de prullenbak in je homepartitie, die als het goed is wel werkt.

het pad /mnt/blabla moet je dus even aanpassen naar de plek waar de prullenbak van jou ntfspartitie staat.
.Trash-koen zou dus ook wel een andere naam krijgen :)

Meer informatie over symlinks:
In terminal:
man ln
Op het www:
http://tille.garrels.be/training/ubuntu ... t_03_01_04

@Crepieux:
Dat zouden ze vaker moeten doen!
Ik zou trouwens als ik een pc moet verkopen er ook ubuntu op voorinstalleren, als de klant wat anders wilt moeten ze het er zelf maar opzetten.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja ja:

Hardy Heron is uit.

Een LTS versie met 3 jaar support.

Downloaden kan hier.

Wel vreemd dat ze standaard Firefox 3 beta meeleveren, maar goed ik ga er niet over zeuren.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Koen_92 schreef:Ja ja:

Hardy Heron is uit.

Een LTS versie met 3 jaar support.

Downloaden kan hier.

Wel vreemd dat ze standaard Firefox 3 beta meeleveren, maar goed ik ga er niet over zeuren.
Kun je nu simpel weg die downloaden, op een CD branden en installeren door te booten vanaf CD?
Of gaat het automatisch met de updatemanager?
Daarnaast heb ik nog de vraag of je ook Kubuntu naast Gnome kunt installeren?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je kunt upgraden via de commandline of grafisch (of opnieuw de laatste CD installeren, dat kan ook natuurlijk -en is vaak nog het beste ook ;) ), voor meer info daarover, zie hier.

Op Ubuntu (zoals op zo'n beetje iedere distro) kun je een andere desktopmanager installeren (het gemakkelijkst gaat dat via Synaptic), dus ook KDE. Eenmaal geïnstalleerd kun je tijdens het inloggen kiezen welke desktop je wilt gebruiken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Hier moet je kijken voor het upgraden:

https://help.ubuntu.com/community/HardyUpgrades

Ik zou eerst upgraden, en daarna pas KDE installeren. Waarschijnlijk krijg je dan een nieuwere versie, omdat de repos dan vernieuwd zijn.

Maar andersom zou ook wel mogelijk zijn, dan zal KDE ook wel geupdated worden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En Ubuntuërs, hoe bevalt Hardy Heron?
Wat is je opgevallen? Wat is er fiks verbeterd?
Ik lees er behoorlijk positieve berichten over, maar hoor het graag uit de eerste hand. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Ik ben een beginnend gebruiker, een paar weken 7.10 GG en sinds gisteren HH. Op Firefox 3 na nog niet zoveel veranderingen gezien, die zullen wel onderhuids zitten en zover was ik nog niet.
Ik hoop alleen dat ik de Ubuntu nu eindelijk kan opstarten met mijn draadloze toetsenbord zonder er één op de PS2-poort aangesloten te moeten hebben.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik had met Ubuntu 7.10 een beetje verkl**d.
Gewoon door onhandigheid en een typefoutje (rm -rf gnome * ipv rm -rf gnome*) toen ik iets moest wijzigen.

Versie 8.04 duurde op dat moment nog 2 weken, en ik had alleen nog maar Windows XP.
Na een paar dagen kreeg ik heimwee, en heb ik Fedora 8 geïnstalleerd, gewoon om mee 'zoet' te zijn, en te kijken hoe dat is.

Voor mijn gevoel is hij sneller dan Ubuntu, maar toch iets minder vriendelijk. Bijvoorbeeld multimedia en andere restricted dingen zijn veel moeilijker te installeren dan in Ubuntu.
Ook zijn de repo's wat kleiner dan bij Ubuntu en werkt yum veel trager dan apt-get.

Al met al ben ik er best tevreden over, maar ik verlang toch een beetje terug naar Ubuntu.
Als Windows XP sp3 uit is, ga ik die samen met Ubuntu tegelijk te installeren.
Of ik Windows XP ook internettoegang geeft, weet ik nog niet zeker.

Verder heb ik 8.04 wel getest hoor, mijn broertje heeft hem nu draaien en een andere vriend van mij ook.
Met een snelle blik lijkt het veel op 7.10 alleen dan met de nodige bugfixes. Veel nieuwigheden zitten er niet in. Maar dat hoeft ook niet met een LTS-versie.
Wel heb ik Firefox 3 weer teruggewisseld met Firefox 2. Hij was al twee keer gecrashed zonder geldige reden (en zonder een website met flash).
De rest heb ik nog niet kunnen testen, daarvoor moet ik hem langer gebruiken.
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Ik heb een zaterdag een upgrade gedaan. Alles werkt zoals voordien bij Gutsy, geen enkel probleem met hardwareherkenning.
Enkel FF3b werkte heel traag en liep enkele keren vast. Ik heb dan maar een nieuw profiel aangemaakt en tot nu toe lijkt alles ok, zowel met de snelheid als met de stabiliteit.

Ik werk wel enkel met de standaard Gnome-desktop, dus zonder compiz/beryl of dergelijke.
Mvg,
Erwin

Linux-user: n°441473
Ubuntu-user: n°13285
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Pettic schreef: Ik hoop alleen dat ik de Ubuntu nu eindelijk kan opstarten met mijn draadloze toetsenbord zonder er één op de PS2-poort aangesloten te moeten hebben.
Wat voor merk + type toetsenbord heb je?
Koen_92 schreef:Ik had met Ubuntu 7.10 een beetje verkl**d.
Gewoon door onhandigheid en een typefoutje (rm -rf gnome * ipv rm -rf gnome*) toen ik iets moest wijzigen.
:D
Ach ja, dat soort dingen overkomt iedereen wel eens (mij niet hoor! ;) )
Koen_92 schreef: Na een paar dagen kreeg ik heimwee, en heb ik Fedora 8 geïnstalleerd, gewoon om mee 'zoet' te zijn, en te kijken hoe dat is.

Voor mijn gevoel is hij sneller dan Ubuntu, maar toch iets minder vriendelijk. Bijvoorbeeld multimedia en andere restricted dingen zijn veel moeilijker te installeren dan in Ubuntu.
Ook zijn de repo's wat kleiner dan bij Ubuntu en werkt yum veel trager dan apt-get.
Tja, voor Ubuntu heb je wel een beetje vlotte pc nodig en zelfs dan nog is het niet de snelste (maar valt het niet echt op).
Koen_92 schreef: Wel heb ik Firefox 3 weer teruggewisseld met Firefox 2. Hij was al twee keer gecrashed zonder geldige reden (en zonder een website met flash).
Had je wel een nieuw profiel aangemaakt voor FF3.*?
Crépieux schreef:Ik heb een zaterdag een upgrade gedaan. Alles werkt zoals voordien bij Gutsy, geen enkel probleem met hardwareherkenning.
Enkel FF3b werkte heel traag en liep enkele keren vast. Ik heb dan maar een nieuw profiel aangemaakt en tot nu toe lijkt alles ok, zowel met de snelheid als met de stabiliteit.
Zie mijn laatste antwoord aan Koen ;).
Crépieux schreef: Ik werk wel enkel met de standaard Gnome-desktop, dus zonder compiz/beryl of dergelijke.
Het is wel mooi, maar voor dagelijks gebruik vind ik het gewoon niet stabiel genoeg (en te vertragend ook).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: :D
Ach ja, dat soort dingen overkomt iedereen wel eens (mij niet hoor! ;) )
:twisted:
adri schreef: Tja, voor Ubuntu heb je wel een beetje vlotte pc nodig en zelfs dan nog is het niet de snelste (maar valt het niet echt op).
Het is in ieder geval sneller dan Windows, en snel genoeg.
Fedora is dus een stuk sneller, maar zeker niet de snelste (dat zal zeker Slackware wel zijn of niet?)
adri schreef:Had je wel een nieuw profiel aangemaakt voor FF3.*?
Nee dus :P
Toen ik (nog onder Windows) update van Firefox 1.5 naar 2.0 had ik het ook niet gedaan, en dat ging goed, zo goed zelfs dat ik datzelfde profiel nu nog steeds gebruik als ik onder Windows XP werk.
Ik zal er aan denken als ik nog een keertje Firefox moet updaten bij iemand (de meeste doen dat niet automatisch)
Dit gaat trouwens geloof ik over hetzelfde:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=13137
adri schreef: Het is wel mooi, maar voor dagelijks gebruik vind ik het gewoon niet stabiel genoeg (en te vertragend ook).
Je kunt er wel Windowsgebruikers jaloers mee maken :P
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

@Adri
Ik heb een Logitech MX5000 met MX1000 muis beide draadloos en bluetooth.
Na de update had ik met Synaptic Firefox 3 eraf gegooid en FF2 geïnstalleerd. De laatste was in het Engels, maar add-ons installeren ho maar. FF3 teruggezet, breekt af met de bekend XUL-balk. FF2 weer geïnstalleerd, maar problemen met add-ons. Profielmanager werkt niet, dus ik zit stuk.
Ten einde raad de cd met 8.04 gedownload en getracht te installeren. Dat bleef dus hangen in de oranje balk. Bij mijn vorige installatie moest ik dat doen met boot:live pci=noacpi. Geen flauw idee waarom, maar ook hier kwam ik in de livecd terecht. Daarna installatie gestart.
Om weer bij het toetsenbord terug te komen, hiermee is de inlognaam met wachtwoord niet in te geven. Eerst de bluetooth-ontvanger eruit en erin.
Een oplossing onder 7.10 was de bt-drivers verwijderen. Ook hier getracht, alleen vond ik wel dat er wel erg veel werd verwijderd. Gevolg is dat ik nu een zwarte achtergrond het en dat menu Locaties foutmeldingen geeft bij het openen van bijvoorbeeld Documenten.
Ik heb het even gehad met Ubuntu.
Plaats reactie