gNewSense 2.0

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

gNewSense 2.0

Bericht door rebil »

Voor al wie softwarevrijheid hoog in het vaandel draagt is er nu de nieuwe versie van gNewSense. Dit is een GNU/Linux-distributie, gebaseerd op Ubuntu, die uitsluitend vrije software bevat en aanbiedt. In tegenstelling tot Ubuntu bevat het geen binaire blobs en wordt het installeren van niet-vrije software niet aangemoedigd.

Voordelen:
- je kunt zorgeloos genieten van volledige vrijheid
- het zet de pijnpunten van niet-vrije software (duidelijker) op de agenda
- je kunt de live-CD gebruiken om in de computerwinkel te kijken of hardware vrije-software-vriendelijk is

gNewSense is ook nog altijd op zoek naar nieuwe medewerkers om deze vrijheid beter te kunnen garanderen en in de toekomst frequenter releases te kunnen uitbrengen. Je kunt je aanmelden op de mailing-lijst.
Gebruikersavatar
cysoon
Berichten: 745
Lid geworden op: 15 december 2005, 16:41
    unknown unknown
Contacteer:

Re: gNewSense 2.0

Bericht door cysoon »

rebil schreef:Voor al wie softwarevrijheid hoog in het vaandel draagt is er nu de nieuwe versie van gNewSense. Dit is een GNU/Linux-distributie, gebaseerd op Ubuntu, die uitsluitend vrije software bevat en aanbiedt. In tegenstelling tot Ubuntu bevat het geen binaire blobs en wordt het installeren van niet-vrije software niet aangemoedigd.

Voordelen:
- je kunt zorgeloos genieten van volledige vrijheid
- het zet de pijnpunten van niet-vrije software (duidelijker) op de agenda
- je kunt de live-CD gebruiken om in de computerwinkel te kijken of hardware vrije-software-vriendelijk is

gNewSense is ook nog altijd op zoek naar nieuwe medewerkers om deze vrijheid beter te kunnen garanderen en in de toekomst frequenter releases te kunnen uitbrengen. Je kunt je aanmelden op de mailing-lijst.
In hoeverre is mijn vrijheid beperkt met Ubuntu 8.04?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

rebil schreef:Voordelen:
Nadelen:
* bij het kopen van hardware heb je minder keus
* tal van eyecandy wordt onbereikbaar
* diverse gesloten bestandsformaten krijg je met geen mogelijkheid meer geopend

We hebben deze discussie al vaker gevoerd, rebil en ik, we zijn het in principe wel met elkaar eens, alleen is hij veel strikter dan ik.
Dat mag je opportunisme noemen, ik noem het realisme. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Nadelen:
* bij het kopen van hardware heb je minder keus
* tal van eyecandy wordt onbereikbaar
* diverse gesloten bestandsformaten krijg je met geen mogelijkheid meer geopend
Tja, dat is de keuze die je als computer-gebruiker maakt. Als je geen problemen hebt met Ubuntu dan kies je daarvoor. Als het idee van volledige openheid je aanspreekt, dan kun je voor gNewSense kiezen. Gelukkig is die keuzevrijheid er. Overigens blijf ik vooralsnog bij Ubuntu.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

nirwana schreef:Gelukkig is die keuzevrijheid er.
Kan dit alleen onderstrepen. :D

En om dit wat de bumpen, en om mijn antwoord in het Ubuntu draadje wat aan te vullen; gNewSense komt uit Ierland. Europa dus, wij zijn hier dus helemaal nog niet zo slecht bezig. (Nou ja, behalve in Nederland dan)

Bron: http://www.gnewsense.org/People/People
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Re: gNewSense 2.0

Bericht door rebil »

cysoon schreef:In hoeverre is mijn vrijheid beperkt met Ubuntu 8.04?
In principe is je vrijheid niet beperkt met Ubuntu, aangezien het alles is wat gNewSense is, plus nog wat er bij. Het gaat er om dat Ubuntu onvrijheid aanmoedigt en gNewSense niet.

Ubuntu bevat bijvoorbeeld firmware waarvoor geen broncode beschikbaar is. Daardoor kan je die firmware ook niet aanpassen en heb je dus geen controle over hoe het apparaat waarvoor de firmware bedoeld is zich gedraagt. Door zulke firmware niet te gebruiken (en dus ook het apparaat niet te gebruiken en vooral: niet te kopen) creëer je een motivatie voor de producent om de broncode wel vrij te geven en zo worden we er allemaal beter van.

Dat geldt ook voor gesloten software (gNewSense biedt geen toegang tot multiverse en software van derden). Als je het gebruik van Skype en zijn gesloten codec aanmoedigt ten nadele van bv. Ekiga, dan zeg je eigenlijk dat gesloten software en gesloten formaten OK zijn. Dit zorgt ook voor een grotere sociale druk op anderen die wel willen kiezen voor vrijheid. Als je daarentegen zulke software uitsluit dan wordt de vrije software meer gebruikt en ook verbeterd (door middel van bugrapporten en andere hulp). Vrije software maakt ook meestal gebruik van open standaarden, zodat er geen vendor lock-in ontstaat (zoals bv. met MS Office).

Samengevat zou je kunnen zeggen dat gNewSense je (keuze)vrijheid beperkt op korte termijn om meer vrijheid te bereiken op lange termijn.

Ik realiseer me dat gNewSense waarschijnlijk nooit een brede gebruikersbasis zal krijgen. Maar op zich is het ook nuttig om te zien hoe groot onze afhankelijkheid van niet-vrije software nog is.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Een prima toelichting, rebil, mijn complimenten!

Een brede gebruikersbasis is natuurlijk fijn, maar een trouwe en enthusiaste groep aanhangers kan natuurlijk ook prima werken voor de lange termijn.

gNewSense zou nog best wel eens op m'n todo lijstje terecht kunnen komen (onderaan de 3000 ook-wel-leuke-dingen-nog-te-doen)... Alleen de naam is al helemaal ok :wink:
Plaats reactie