Slecht Nederlands in FF 2.0.0.14 en FF 3 bêta 5

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Slecht Nederlands in FF 2.0.0.14 en FF 3 bêta 5

Bericht door Manuel »

Slecht Nederlands in FF 2.0.0.14 èn in FF 3 bêta 5.

Het is dus kennenlijk nog nooit iemand opgevallen...
U hebt een beveiligde pagina opgevraagd. De website heeft zich correct geïdentificeerd en informatie die u ziet of invoert kan niet gemakkelijk worden gelzen door derden.
Moet zijn: U heeft een beveiligde pagina opgevraagd.

Het is: Jij/je hebt/had, U heeft/had.

Misschien komt de fout vaker voor, dus aan te raden voor de vertalers om even te zoeken op alles waar U hebt staat.

Afbeelding
JacquesC
Berichten: 453
Lid geworden op: 20 januari 2005, 11:15
    unknown unknown

Bericht door JacquesC »

Volgens mij is "U hebt" juist. Heeft wordt alleen gebruikt in "Hij heeft" .

Zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Mvg Jacques
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Slecht Nederlands in FF 2.0.0.14 en FF 3 bêta 5

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:
(...)worden gelzen door derden.
Moet zijn: U heeft een beveiligde pagina opgevraagd.
Ik was even bang dat er een veel grotere fout in stond, maar gelukkig had je de tekst niet goed overgetikt. In de screenshot staat "gelezen" namelijk wel goed.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

JacquesC schreef:Volgens mij is "U hebt" juist. Heeft wordt alleen gebruikt in "Hij heeft" .

Zie http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820/

Mvg Jacques
Nou, dan wordt ik dus echt oud... Zoals ik het geleerd heb is het U heeft.

Omdat ik het zo geleerd heb, voelt het andere (U hebt) onnatuurlijk, niet correct, aan.

Net zoals ik niet zou zeggen U kan, maar U kunt. Of ook niet U wil, maar juist U wilt.

Ik laat opmerkingen over taalfouten in het vervolg maar aan de jeugd over, dan...
nirwana schreef:
Manuel schreef:
(...)worden gelzen door derden.
Moet zijn: U heeft een beveiligde pagina opgevraagd.
Ik was even bang dat er een veel grotere fout in stond, maar gelukkig had je de tekst niet goed overgetikt. In de screenshot staat "gelezen" namelijk wel goed.
Met overtypen maak ik vrij makkelijk een foutje, vandaar dat ik er ook nog maar een afbeelding bij gedaan had :)
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tonnes »

Kritiek op taal is welkom :) maar er is bewust voor gekozen de vorm "u hebt" te gebruiken in TB/FF. Diverse (ver)taaladviezen en ik meen ook de KDE-woordenlijst (die een soort startpunt vormt voor de FF-vertaling) pleiten ervoor dit te doen. "U heeft" kom je dus als het goed is nergens tegen. Als je er op let zul je zien dat bv. MS en andere professionele bedrijven zich ook aan die regel houden.

Kortgezegd, "u heeft" is derde persoon, wat zou betekenen dat je ook "u is" etc. zou moeten gebruiken en dus ook de wederkerende voornaamwoorden hiervan afhankelijk zijn. Neemt niet weg dat "zich" wel bewust en niet zonder reden is behouden. Zie verder o.a. de genoemde koppeling naar taaladvies en de verwante koppelingen onderin.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Tonnes schreef:Kritiek op taal is welkom :) maar er is bewust voor gekozen de vorm "u hebt" te gebruiken in TB/FF. Diverse (ver)taaladviezen en ik meen ook de KDE-woordenlijst (die een soort startpunt vormt voor de FF-vertaling) pleiten ervoor dit te doen. "U heeft" kom je dus als het goed is nergens tegen. Als je er op let zul je zien dat bv. MS en andere professionele bedrijven zich ook aan die regel houden.
Ik geloof je zonder meer.
Tonnes schreef:Kortgezegd, "u heeft" is derde persoon, wat zou betekenen dat je ook "u is" etc. zou moeten gebruiken en dus ook de wederkerende voornaamwoorden hiervan afhankelijk zijn. Neemt niet weg dat "zich" wel bewust en niet zonder reden is behouden. Zie verder o.a. de genoemde koppeling naar taaladvies en de verwante koppelingen onderin.
Ik heb het gelezen, het is me duidelijk. Toen ik mijn taal leerde (ik ben van 1960) gebruikten we geen U is, dat deden alleen oude mensen, maar wel U heeft.

Het Nederlands dat ik spreek (en nu eenmaal niet meer af zal leren) is ondertussen dus Oud-Hollandsch geworden...

Het zij zo (of is dat ook niet meer correct, en moet ik zeggen: het is zo?) :wink:
reinouts
Berichten: 28
Lid geworden op: 1 november 2004, 12:57
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

garantievoorwaarden

Bericht door reinouts »

Ik heb hier nog wel een leuke. De eerste keer dat je in ff3 naar about:config gaat krijg je:
Dit kan in overtreding zijn met uw garantievoorwaarden!
Ten eerste kun je alleen in overtreding zijn van iets, en of je een voorwaarde kunt overtreden vraag ik me ernstig af. Ten tweede klinkt het alsof je een strafbaar feit begaat. Kunnen we geen vriendelijkere verwoording bedenken?
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Zoiets als: "Als u hier iets wijzigt, vervalt mogelijk uw garantie".

Misschien is "... kunt u mogelijk geen aanspraak meer maken op garantie" nog correcter, maar dat vind ik al een beetje stroef klinken.

Moet er eigenlijk altijd een komma tussen twee vervoegde werkwoorden?
reinouts
Berichten: 28
Lid geworden op: 1 november 2004, 12:57
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door reinouts »

Maar... een garantie waarop?
Lees about:license maar eens...!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hoezo garantie?
Hoe kun je garantie geven op een gratis product?
Geef je het geld terug als het niet bevalt? :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Re: garantievoorwaarden

Bericht door Mad Maks »

reinouts schreef:Ik heb hier nog wel een leuke. De eerste keer dat je in ff3 naar about:config gaat krijg je:
Dit kan in overtreding zijn met uw garantievoorwaarden!
Ten eerste kun je alleen in overtreding zijn van iets, en of je een voorwaarde kunt overtreden vraag ik me ernstig af. Ten tweede klinkt het alsof je een strafbaar feit begaat. Kunnen we geen vriendelijkere verwoording bedenken?

dit is een grapje van de makers. Er zijn geen garantievoorwaarden dus die kan je ook niet overtreden. Maar men moet wel bewust zijn van het feit dat als je er iets gaat veranderen dat dat van invloed kan zijn op de werking.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik dacht dat het misschien sloeg op computers waar Firefox op voorgeïnstalleerd is. Dan is er wel een garantie (inclusief voorwaarden), al weet ik niet of software daarbij inbegrepen is en of het legaal is om te eisen dat about:config niet gewijzigd mag worden.
Plaats reactie