OOXML: de nieuwe standaard?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Och het is ook leuk als iemand de avond van te voren het huiswerk niet afheeft, en bij mij smeekt om de antwoorden.
Dan stuur ik ze als odf met de mededeling dat ik geen moeite ga doen en ze blij moeten zijn dat ze wat krijgen :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat gemeen! ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik zie het punt niet. Zelfs gmail kan ODF direct openen (renderen als html) & als je geen fatsoenlijk office pakket hebt, heb je iets zo in Google Docs geopend.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ga dat maar eens uitleggen aan één of andere (win)doos achter een bureautje. Gaat niet lukken hoor. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Wat gemeen! :wink:
:D
Ze hebben trouwens wel office 2007 (illegaal), dus ze kunnen me altijd nog (ja nog oo3 komt er al aan :) ) terugpakken.
adri schreef:Ga dat maar eens uitleggen aan één of andere (win)doos achter een bureautje. Gaat niet lukken hoor. ;)
.
Ja gaat erg moeilijk worden...

Inmiddels zijn ze er achter dat Zamzar bestaat, dus ze krijgen het nu wel geopend.

@Z_God
Veel mensen hebben een live of hotmail account ipv een gmailaccount, dus dat wordt dan lastig.
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Tja, met een hotmail account kan je het natuurlijk op je buik schrijven een odf te openen. Op de een of andere manier is sommige bitbakkers er wat aan gelegen compatibiliteit met ISO standaarden enigszins te beperken.

De ironie is dat nu juist de Linux gebruikers op hun %&%* krijgen vanwege incompatibiliteit met bekende systemen en office pakketten. Terwijl wij hún filesystems kunnen lezen en schrijven, hún office documenten kunnen openen, aanmaken en converteren. Andersom is dat doorgaans een ramp. Alleen wanneer docx straks meer gemeengoed wordt, gaat dit argument wellicht niet meer op.



Het valt mij trouwens op dat bijna iedereen office heeft, en dat niemand er de $prijs voor betaald heeft.
Got Slack?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja dat ken ik, op school praatte ik ook een keertje met een windows-gebruiker over OpenOffice:
Dit was het antwoord toen ik naar haar mening vroeg:
Het OpenOffice programma vind ik een k*t programma, omdat de opgeslagen files niet te openen zijn met Word.

Ik heb het haar uitgelegd, maar toch krijgt OpenOffice de schuld in plaats van MS office.
Freston schreef: Het valt mij trouwens op dat bijna iedereen office heeft, en dat niemand er de $prijs voor betaald heeft.
Ja, ik ken eerlijk gezegd niemand die een legale versie heeft draaien.
Office wordt nog veel meer illegaal gebruik dan Windows.
Ik heb het voordat ik Linux, OpenOffice en andere opensource software ging gebruiken ook altijd illegaal gebruikt.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Koen_92 schreef:Veel mensen hebben een live of hotmail account ipv een gmailaccount, dus dat wordt dan lastig.
Google Docs!
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Ik heb het haar uitgelegd, maar toch krijgt OpenOffice de schuld in plaats van MS office.
Ach, trek het je niet aan. Het enorme bord-voor-de-kop van de meute freeloaders spreekt voor zich. Geen cent voor MS office over hebben, maar het wel een superieur pakket vinden.

Om de discussie op scherp te zetten zou ik dan zeggen: Put your money where your mouth is. Of om echt te stangen, geef ze aan als software piraat ;-) En je zal zien hoe fijn ze ineens OpenOffice vinden...
Freston schreef: Het valt mij trouwens op dat bijna iedereen office heeft, en dat niemand er de $prijs voor betaald heeft.
Geen MS office hier, vindt het een vreselijk pakket "zelfdenkende meuk", invoer en pagina opmaak in Word is een ramp.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Om de discussie op scherp te zetten zou ik dan zeggen: Put your money where your mouth is. Of om echt te stangen, geef ze aan als software piraat ;-) En je zal zien hoe fijn ze ineens OpenOffice vinden...
Ja, maar software-piraat aangeven? Daar maak ik geen vrienden mee...

Maar goed met Firefox is het eigenlijk hetzelfde:
Firefox is slecht want dan doen alle sites het niet...
Gelukkig hoor ik die tegenwoordig minder vaak :)
En Linux kent niemand dus geen mening...
common sense schreef: Geen MS office hier, vindt het een vreselijk pakket "zelfdenkende meuk", invoer en pagina opmaak in Word is een ramp.
Ik mis wel de paperclip clippit, een vreselijk irritant ding dat altijd in de weg zit en onnozele tips geeft.
Maar hij vrolijkte me altijd op als ik met een saaie huiswerkopdracht bezig was.

Op zich vind ik (als ik eerlijk moet zijn) MS office wel meevallen, alleen de prijs niet. En dat het allemaal closed is, is natuurlijk ook niet geweldig. Maar met het programma op zich is niets verkeerd.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Ja, maar software-piraat aangeven? Daar maak ik geen vrienden mee...
De :wink: was toch wel duidelijk, niet echt natuurlijk, alleen de mensen een beetje bang maken.... Echte vrienden kunnen toch wel tegen een grap? En mensen laten nadenken is geen misdaad.
Koen_92 schreef: Maar hij vrolijkte me altijd op als ik met een saaie huiswerkopdracht bezig was.
Oef, dat moet wel heel erg saai zijn geweest. De laatste keer dat ik me met paperclips heb vermaakt kan ik me niet meer herinneren. :D
Koen_92 schreef:Maar met het programma op zich is niets verkeerd.
Daar denkt common sense dus anders over. Einde van deze discussie (van mij).
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: De :wink: was toch wel duidelijk, niet echt natuurlijk, alleen de mensen een beetje bang maken.... Echte vrienden kunnen toch wel tegen een grap? En mensen laten nadenken is geen misdaad.
Nee mensen laten nadenken niet nee, maar je moet eens weten hoe die ms-gebruikers over de dingen denken, dat is echt heel anders als wij. En ze zijn moeilijk over te halen.
common sense schreef: Oef, dat moet wel heel erg saai zijn geweest. De laatste keer dat ik me met paperclips heb vermaakt kan ik me niet meer herinneren. :D
:D
common sense schreef: Daar denkt common sense dus anders over. Einde van deze discussie (van mij).
Ok, einde discussie, ieder zijn eigen mening...
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Koen_92 schreef:Nee mensen laten nadenken niet nee, maar je moet eens weten hoe die ms-gebruikers over de dingen denken, dat is echt heel anders als wij. En ze zijn moeilijk over te halen.
Heheh, wij tegen zij
Ik doe wel even mee ;-)

Maar het is wel zo. Ik weet niet hoe jullie ervaring daarmee is, maar ik krijg inderdaad reacties als:
Je bent de enige die Linux gebruikt, waarom doe je niet gewoon Redmond?
Redmond is ook gratis, het zit al op je computer
IE6 is gewoon de beste browser (Waarom? Nou jij komt uit Redmond ... eh ... nee IE t/m 6 is third party)
Waarom draai je OOo, ik brand Office wel even voor je.

En dat terwijl ik al lang al heb afgeleerd om over computers te praten. In het begin van mijn Linux avontuur dacht ik nog dat ik op een goudmijn gestuit was en dat iedereen daar zijn voordeel mee kon doen. Dat is echt niet zo.

Mensen, zelfs doorgewinterde IT'ers onder hen, vinden het allemaal maar raar. Zeg je computers, dan zeg je Redmond:

Code: Selecteer alles

# computers="Redmond"
# echo $computers
Redmond
# _ 
En dat is niet eens off topic. De nieuwe standaard, dat is immers ook computers. Dat is dus ook Redmond. Of dat zou in ieder geval zo moeten zijn. 99% draait Redmond, en dus is het niet doorgaan van deze prachtige nieuwe standaard niet in het onderliggend belang van 99% van de computergebruikers. De tendens is toch, laat die jongens in Redmond hun gang maar gaan, wij nemen wel af. Als consument willen ze geen keus, ze willen dat het werkt. Met een door een leek eenvoudig te hacken Norton proefpakket wanen ze zich veilig, en met een illegale versie van Office-current hebben ze een vrij compleet systeem.

Je hele verhaal van piraterij en de gevaren van monopolisering van een van de belangrijkste groeimarkten ter wereld (heb ik het natuurlijk even niet over _ethisch_ belangrijk zoals duurzame hout- en voedselproductie, alternatieve brandstoffen en dat soort dingen), maar dat is dus aan dovemans oren gericht. Ik begin die discussies niet meer, maar ik raak er onverhoeds nog wel eens in verzeild. Hier op zo'n forum zijn we het vrij makkelijk met elkaar eens, maar in het wild sta je als een soort Remi met je wereldvreemde standpunten.

(Apropos, één keer een Linux gebruiker tegengekomen, maar dat was een Gentoo gebruiker.... Meine Güte begon die even een religieuze oorlog :o)

Anderen trouwens zijn wel geïnteresseerd maar durven toch de stap niet te nemen. Die vinden het al eng om Firefox te gebruiken, want ze weten niet hoe het werkt. Een mooi verhaal hieromtrent (uit de fortunes)
Once there lived a village of creatures along the bottom of a
great crystal river. Each creature in its own manner clung tightly to
the twigs and rocks of the river bottom, for clinging was their way of
life, and resisting the current what each had learned from birth. But
one creature said at last, "I trust that the current knows where it is
going. I shall let go, and let it take me where it will. Clinging, I
shall die of boredom."

The other creatures laughed and said, "Fool! Let go, and that
current you worship will throw you tumbled and smashed across the
rocks, and you will die quicker than boredom!"

But the one heeded them not, and taking a breath did let go,
and at once was tumbled and smashed by the current across the rocks.
Yet, in time, as the creature refused to cling again, the current
lifted him free from the bottom, and he was bruised and hurt no more.

And the creatures downstream, to whom he was a stranger, cried,
"See a miracle! A creature like ourselves, yet he flies! See the
Messiah, come to save us all!" And the one carried in the current
said, "I am no more Messiah than you. The river delight to lift us
free, if only we dare let go. Our true work is this voyage, this
adventure.

But they cried the more, "Saviour!" all the while clinging to
the rocks, making legends of a Saviour.
(Over iets anders doen dan de anderen dus, dat kan uiteraard op meerdere niveaus)
Got Slack?
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Freston schreef:[

Mensen, zelfs doorgewinterde IT'ers onder hen, vinden het allemaal maar raar. Zeg je computers, dan zeg je Redmond:

Code: Selecteer alles

# computers="Redmond"
# echo $computers
Redmond
# _ 
dat geldt mss voor desktop, voor servers niet. Voorzover ik weet draaien bv de servers van Google, Youtube etc op Linux(Slackware en Debian)
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Ja daar heb je gelijk in. De desktop inderdaad. Met de doorgewinterde IT'ers bedoel ik dan ook mensen uit mijn eigen kennisenkring. Bij mij op de zaak is de IT afdeling trouwens ook opener voor andere bestuuringssystemen. In mijn wat gechargeerde post liet ik die nuance even buiten beschouwing ;-)
Op de zaak voorzien ze trouwens dat Redmond op de servermarkt belangrijke slagen aan het missen is. Met name op gebied van virtualisatie liggen ze achter op andere softwarebedrijven. Met Server2008 begint het wel te komen, maar details daarvan liggen te ver buiten de grenzen van mijn bescheiden denkraam. Professionals die er meer verstand van hebben vertelden mij dat het nog in de kinderschoenen staat. Maar ik had het dus meer over de praatjes over IT in de kroeg zeg maar. Het echte leven dus. Niet de bunkers van Google of ... ook leuk ... Yahoo! (sec) welke op FreeBSD draait.
Got Slack?
Plaats reactie