OOXML: de nieuwe standaard?

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Freston schreef:Niet de bunkers van Google of ... ook leuk ... Yahoo! (sec) welke op FreeBSD draait.
Google + Yahoo (incl alle afgeleiden zoals Youtube, Gmail, Flickr enz)= 50% van het http verkeer(ruwe schatting mss is het nog wel meer).

Veel boekhoudpakketen van grote ondernemingen draaien op Linux, bv Oracle Finance draait op Unbreakable.

Ook zie je dat veel callcenters overstappen op bv SUSE, een van de overwegingen is dat veel spelletjes er niet op draaien en dat veel funapps, zoals Flash en MSN, er niet zomaar te installeren zijn. Het kan wel, maar de gemiddelde callcentermedewerker krijgt het niet voorelkaar. Dus chatten en Youtube kijken lukt dan niet.

MKB niet, dat is Windows/MS Office wat de klok slaat.

Ps.
Studenten die met een illegale Office versie werken, kunnen niet alleen de weg naar Open Office niet vinden, maar ook die naar Surfspot kennelijk niet. Een licentie is daar voor een habbekrats op te halen.
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Freston schreef: Heheh, wij tegen zij
Ik doe wel even mee ;-)
...
Ik begin die discussies niet meer, maar ik raak er onverhoeds nog wel eens in verzeild.
Tjaja, erg onverhoeds... :)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Moa, tegenwoordig vind ik het juist makkelijk te zeggen "waarom Windows?". Zeker met al dat activatie en genuine gezeik wat je er tegenwoordig allemaal bij geforceerd krijgt. Het spul werkt niet meer zomaar.

Met Kubuntu heb ik een systeem zo draaiend en *alle* updates zijn gratis. Met Windows krijg je nu van die genuine onzin en moet je nog altijd op "driverjacht". Voor een upgrade heb je meestal zelfs een nieuwe computer nodig.

Overigens erger ik me persoonlijk enorm als ik af en toe weer eens met MS Windows moet werken. Ik vraag me af of Vista bijv. nog steeds die scrollwheel bug heeft. (In Windows XP zat nog steeds de bug waarbij een ander veld kon gaan scrollen dan het veld waar je muiscursor op stond.) Verder werkt copy-pasten ook vaag in Windows, geen package management, etc.

In de praktijk zie ik ook weinig andere mensen er echt voor kiezen. Als informatica student krijg ik allerlei Windows versies gratis, o.a. een aantal XP versies, Vista, 2000 etc. Ik ken echt helemaal niemand die Vista gebruikt, een aantal werken wel met XP. De meeste draaien echter gewoon Linux. (Dat is dus de het resultaat van kiezen tussen gratis & gratis.)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik ben daar ook niet zo somber over hoor.
Ik heb bij enkele mensen Linux geïnstalleerd (Ubuntu en Slackware) en merk gewoon dat er echt wel interesse is.

Als je bijv. de OneStat gegevens van dit forum een beetje bijhoudt, dan wordt dat beeld ook bevestigd. Enkele jaren gelden was het Linux-percentage hier zo'n 3 a 4 %. Op het moment (over dit jaar gemeten) plm. 8%). Dat is dus in enkele jaren verdubbeld. Ook het Mac-gebruik is gestegen en Windows moet echt zijn best doen om nog 85% te halen (was in het verleden 95%).

Overigens ga ik de discussie nog steeds aan, met iedereen. En dat win ik altijd. Omdat ik altijd gelijk heb. ;)
"Windows is voor sukkels"
"ja, maar Vista..."
"Vista is voor sukkels met teveel geld en te weinig smaak"
"iedereen gebruikt MS Office"
"allemaal kuddedieren".

Ja, Adri kan behoorlijk lullig uit de hoek komen. :D

Zonder gekheid, het is hetzelfde als met Firefox enkele jaren geleden: ik installeerde dat gewoon hier bij mensen in mijn omgeving waarvan ik de computers onderhoud: "Firefox gebruiken, die is beter".
Je zet er gewoon IETab (ja, dat lees je goed!) en AdBlock op en everybody is happy.
Gewoon doen. ;)
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

common sense schreef:Tjaja, erg onverhoeds... :)
Hihi, ja er is nu eenmaal onverhoeds... en 'onverhoeds' ;-)
jack2go schreef:Google + Yahoo (incl alle afgeleiden zoals Youtube, Gmail, Flickr enz)= 50% van het http verkeer(ruwe schatting mss is het nog wel meer).

Veel boekhoudpakketen van grote ondernemingen draaien op Linux, bv Oracle Finance draait op Unbreakable.

Ook zie je dat veel callcenters overstappen op bv SUSE, een van de overwegingen is dat veel spelletjes er niet op draaien en dat veel funapps, zoals Flash en MSN, er niet zomaar te installeren zijn. Het kan wel, maar de gemiddelde callcentermedewerker krijgt het niet voorelkaar. Dus chatten en Youtube kijken lukt dan niet.

MKB niet, dat is Windows/MS Office wat de klok slaat.
Jaja ik weet ;-)

IT'er: Linux is voor hobbyisten
$Freston: Apache webserver
IT'er: oh ja :? maar voor de desktop is het niks|te moeilijk|te beperkt
$Freston: Ik draai het al jaren|mijn moeder draait het al jaren|mijn zaak draait er al anderhalf jaar op (sinds de oprichting)
IT'er: Alle knowhow zit in Redmond
$Feston: Oh ja... daarom crashed mijn computer nooit
Z_God schreef:In Windows XP zat nog steeds de bug waarbij een ander veld kon gaan scrollen dan het veld waar je muiscursor op stond.
Da's heel geen bug. 'Focus volgt muis' zit er gewoon niet in, ik geloof althans dat je dat bedoelt? Waar je het laatst hebt geklikt dat is actief en daar werkt je scrollwiel op.


adri schreef:Ik ben daar ook niet zo somber over hoor.
Ik heb bij enkele mensen Linux geïnstalleerd (Ubuntu en Slackware) en merk gewoon dat er echt wel interesse is.
Ja, het is er wel, maar ik merk veel angst bij mensen. Bang dat het te moeilijk voor ze is. Dat is misschien bij jou anders. Op zich wel interessant. Maar, alle gekheid op een stokje, ik vermijd het onderwerp ook wel vaak bij mensen. Tenzij ik merk dat het hun interesse heeft, want ik heb er ook altijd zo'n hekel aan als mensen zomaar over voetbal beginnen.
Got Slack?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Freston schreef: Ja, het is er wel, maar ik merk veel angst bij mensen. Bang dat het te moeilijk voor ze is. Dat is misschien bij jou anders. Op zich wel interessant. Maar, alle gekheid op een stokje, ik vermijd het onderwerp ook wel vaak bij mensen. Tenzij ik merk dat het hun interesse heeft, want ik heb er ook altijd zo'n hekel aan als mensen zomaar over voetbal beginnen.
Windows is veel moeilijker voor de gewone gebruiker.
Zoals een vriendin van ons (waar ik Ubuntu -in dualboot- geinstalleerd heb) zegt: "Linux zeurt niet zo".
En da's helemaal waar.

En mijn schoonmoeder (ultimate noob) draait Slackware... ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Freston schreef:
Z_God schreef:In Windows XP zat nog steeds de bug waarbij een ander veld kon gaan scrollen dan het veld waar je muiscursor op stond.
Da's heel geen bug. 'Focus volgt muis' zit er gewoon niet in, ik geloof althans dat je dat bedoelt? Waar je het laatst hebt geklikt dat is actief en daar werkt je scrollwiel op.
Het werkt wel extreem onhandig en het is ook helemaal niet logisch. Ik verplaats die muis niet voor niets!

Maar goed zolang er geen MS Windows versie komt die bijvoorbeeld standaard gewoon een goede X11 server heeft, ben ik ervan overtuigd dat MS alle power users al opgegeven heeft. Een goed voorbeeld van een bedrijf wat dat nog niet gedaan heeft, lijkt Apple te zijn. Ik heb zelf echter weinig ervaring met hun software.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ben benieuwd en ik wil eerst zien, dan pas geloven.
Maar vooralsnog ziet er dit positief uit. :)
Afbeelding
Freston
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 januari 2007, 14:19
    unknown unknown

Bericht door Freston »

Paranoia man, Embrace, extend, extinguish tactiek. Het is ook nooit goed.

Z_God schreef:Maar goed zolang er geen MS Windows versie komt die bijvoorbeeld standaard gewoon een goede X11 server heeft, ben ik ervan overtuigd dat MS alle power users al opgegeven heeft. Een goed voorbeeld van een bedrijf wat dat nog niet gedaan heeft, lijkt Apple te zijn. Ik heb zelf echter weinig ervaring met hun software.
LOL, Windows op een X11 server. Die uitgave staat gepland voor st. Juttemis. Maar een power user kan ook el uit de voeten zonder X11 server. Een échte power user boot niet verder dan runlevel 3 :-p
Got Slack?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Z_God schreef: Wat krijgen we nou!!

http://www.consortiuminfo.org/standards ... 1092930864
De EU gaat het onderzoeken:
http://www.vnunet.nl/nieuws.jsp?id=2562510&WT.mc_id=rss
adri schreef: Windows is veel moeilijker voor de gewone gebruiker.
Zoals een vriendin van ons (waar ik Ubuntu -in dualboot- geinstalleerd heb) zegt: "Linux zeurt niet zo".
En da's helemaal waar.

En mijn schoonmoeder (ultimate noob) draait Slackware...
Daar heb je absoluut gelijk in, als het eenmaal werkt is er geen omkijken meer naar.
Zo ken ik ook nog een aantal mensen, waarvan ik weet dat ze beter af zijn met een Linux-distributie. Dat zijn allemaal dichtgeslibte windows-pc's. Waarschijnlijk willen ze ook wel overstappen, alleen durf ik zoiets nog niet aan.
Die computers hebben weer hele andere hardware en zo, en daardoor ben ik bang dat ik alles sloop...
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Die computers hebben weer hele andere hardware en zo, en daardoor ben ik bang dat ik alles sloop...
Met een live-CD tje eerst proberen? Sowiso kun je dan inventarisatie maken van de unsuppored hardware en ff googlen of daar oplossingen voor zijn. (lees: andere hardware erin prikken) Installeren kan later altijd nog...
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Meestal installeer ik het ook als de Windows installatie al gesloopt is. Dan werkt hardware ook vaak sneller in Ubuntu dan in Windhoos.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, ik ga het denk ik een keer proberen.
Dat is toch wat leuker en nuttiger dan spyware verwijderen :)
adri schreef: Als je bijv. de OneStat gegevens van dit forum een beetje bijhoudt, dan wordt dat beeld ook bevestigd. Enkele jaren gelden was het Linux-percentage hier zo'n 3 a 4 %. Op het moment (over dit jaar gemeten) plm. 8%). Dat is dus in enkele jaren verdubbeld. Ook het Mac-gebruik is gestegen en Windows moet echt zijn best doen om nog 85% te halen (was in het verleden 95%).
In werkelijkheid ligt het Linuxgebruik van dit forum toch wat hoger.
Ik kom hier ook wel eens als ik bijvoorbeeld op school zit, en daar hebben ze natuurlijk geen Linux (wel een aantal computers die bijna dagelijks een blauw scherm hebben :P )
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

En inmiddels is het een officiële iso-standaard:
http://tweakers.net/nieuws/55147/ooxml- ... daard.html

Een uitgebreid verhaal over hoe het MS gelukt is staat in de Linux magazine van augustus.
Plaats reactie