OpenOffice 3.0 bèta 1

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

OpenOffice 3.0 bèta 1

Bericht door jack2go »

OpenOffice 3.0 bèta 1 is uit. Voor wie het wil proberen http://download.openoffice.org/3.0beta/
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Heb jij het al geprobeerd?
Dingen opgevallen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

nee, ik ben hem nog aan het downloaden :P hij is net uit hiereen(klein) stukje op Tweakers
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

btw 2.4.1 is ook uit. hier de changelog http://development.openoffice.org/releases/2.4.1.html de NL versie komt altijd iets later
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Heb jij het al geprobeerd?
Dingen opgevallen?
hier een overzichtje
http://www.oooninja.com/2008/03/openoff ... tures.html
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat je meerdere pagina's tegelijk in Writer kunt bekijken lijkt me wel erg handig. :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Dat je meerdere pagina's tegelijk in Writer kunt bekijken lijkt me wel erg handig. :!:
idd :)
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Zeg mannen, even een vraagje over het overstappen naar OpenOffice.org. Ik zou best willen overstappen van MS Office naar OpenOffice.org, maar er zijn toch nogal wat incompatibiliteiten, d.w.z. een aantal documenten aangemaakt in MS Office (al mijn documenten zijn daarin aangemaakt) worden anders/slecht weergegeven in OpenOffice.org, bijvoorbeeld hyperlinks, bepaalde tekens etc. Zeer begrijpelijk natuurlijk, want die geldwolven van MS maken misbruik van hun machtspositie door geen informatie los te laten over hun bestandsformaten, maar wel lastig. Hoe doen jullie dat? En zelfs al werk je sinds jaar en dag met OO.org, dan nog wissel je wel eens een documentje uit met kennissen/vrienden die veelal MS Office draaien.
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

ja hmm, macro's neemt OO.o ook niet mee, oplossing is simpel: gewoon MS Office niet weggooien(je hebt er tenslotte voor betaald en ik neem aan niet zoveel via surfspot). In de praktijk heb ik er weinig tot geen last van en hoef ik niet vaak te switchen. dit is een aardige site met wat tips http://www.oooninja.com/
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sjakko schreef:maar er zijn toch nogal wat incompatibiliteiten, d.w.z. een aantal documenten aangemaakt in MS Office (al mijn documenten zijn daarin aangemaakt) worden anders/slecht weergegeven in OpenOffice.org, bijvoorbeeld hyperlinks, bepaalde tekens etc.
Nou, ik heb dus geen MS Office, maar red me eigenlijk altijd wel met OOo (of anders met KOffice). Dat er sommige dingen dan wel eens net even wat anders uitzien boeit me ook niet, Moet er eerlijk gezegd wel bij zeggen dat wij niet zo gek veel MS Office documenten toegestuurd krijgen.
Afbeelding
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

adri schreef:Nou, ik heb dus geen MS Office, maar red me eigenlijk altijd wel met OOo (of anders met KOffice). Dat er sommige dingen dan wel eens net even wat anders uitzien boeit me ook niet, Moet er eerlijk gezegd wel bij zeggen dat wij niet zo gek veel MS Office documenten toegestuurd krijgen.
Het boeit mij ook niet dat "er sommige dingen dan wel eens net even wat anders uitzien", maar als ik nu over zou stappen op OO.org en ik bewerk 1 van mijn documenten en sla hem op, dan is er de kans dat een deel van de originele indeling/tekens verloren gaat en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb OO toch weer even geïnstalleerd en ik probeer het dan wel even een tijdje. OO oogt in elk geval zeer goed en het is bovendien gratis.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Als veel van die documenten gelijkaardig zijn, zou je 1 keer stijlen ervoor kunnen aanmaken en die documenten hierop aanpassen. Het is gemakkelijk om stijlen uit een sjabloon te importeren en met enig geluk kan je ook handig gebruik maken van zoeken en vervangen van opmaak.

Dit impliceert dan wel dat je die documenten daarna bewaart als ODF, maar dat is zowiezo een veiligere keuze. Microsoft heeft trouwens zelf al toegegeven dat ODF waarschijnlijk het formaat van de toekomst gaat worden.

Documenten delen met vrienden hoeft ook geen probleem te zijn. Als het niet nodig is dat zij het document kunnen bewerken, ga je voor PDF. In het andere geval vraag je of ze OpenOffice.org willen installeren, indien nodig met behulp van argumenten als:

- Waarom zou je OpenOffice.org niet willen installeren voor belangrijke/informatieve/onnozele (1) documenten als je wel zelf een Flash-plugin hebt willen installeren voor onnozele filmpjes?
- Het is vrije software en geeft dus meer macht aan de gebruikers.
- Het is gratis.
- Het ondersteunt open standaarden,
- Er zit een paasei in.
- Het werkt op meerdere platforms.
- Elke keer als je een MS Office document doorgeeft aan anderen moet rebil een beetje wenen.
- Je krijgt er een extra feestdag bij.

1) Schrappen wat niet past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Sjakko schreef:maar als ik nu over zou stappen op OO.org en ik bewerk 1 van mijn documenten en sla hem op, dan is er de kans dat een deel van de originele indeling/tekens verloren gaat en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Maak er een .rtf van, dat kan MS Office ook lezen, of zoals rebil al voorstelde een .pdf.
Het formaat .rtf is ook geen Open Standaard, maar voor mij aanmerkelijk beter te verteren dan .doc.
rebil schreef:- Elke keer als je een MS Office document doorgeeft aan anderen moet rebil een beetje wenen.
En ik ook!
Als ze daar niet voor vallen, dan zijn het wel buitengewoon hardvochtige types!
Afbeelding
Sjakko
Berichten: 207
Lid geworden op: 13 december 2005, 19:47
    unknown unknown

Bericht door Sjakko »

Haha, kostelijk. Na zo'n gloedvol betoog ben ik OO.org wel een eerlijke kans verschuldigd. Bovendien wil ik rebils ongeluk niet op mijn geweten hebben. Bedankt heren.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Inmiddels is er een release candidate beschikbaar:
http://feeds.feedburner.com/~r/tweakers ... 0-rc1.html

Het is dat ik nog zo tevreden ben met OOo 2.4, anders had ik hem nu wel even geprobeerd :)

Hij zal nu namelijk wel stabiel genoeg zijn.
Plaats reactie