Op verschillende manieren vertaald?

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Anonymous schreef:Ik vind 'Opties' wel goed, maar 'Extra' te IE (net als favorieten). Hoe doet netscape 4 het? Ik kan geen netscape4-nl meer vinden :/.
En een 'home page' vind ik gewoon een "startpagina" (IE en-UK heeft ook een "home page").
Ik zal straks eens Netscape Communicator installeren.
In KDE wordt Tools met Hulpmiddelen vertaald.
Afbeelding
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

OK 'Extra' is goed, aangezien IE en-UK ook 'Tools' heeft en dit dus vertaald is naar 'Extra'.
(edit: hulpmiddelen is ook wel een goeie -- maar dan moet tb ook veranderd worden. mischien wel goed om ook eens naar kde-nl te gebruiken)
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Harm schreef:
Gert-Paul schreef:Startpagina is sowieso al een betere vertaling dan beginpagina, maar ik vind 'Bezoek startpagina' ook niet echt dekkend voor de link naar de site van de auteur. Iemand een andere suggestie?
Thuispagina?
Ik heb zojuist Communicator geinstalleerd.
Hierin wordt er gesproken over: 'Home-page' en 'Home-knop'. Ik zou dit op zich een redelijke vertaling vinden, maar ik kan me voorstellen dat iemand hier iets beters weet inderdaad.

In Communicator wordt er overigens ook gesproken over Hulpmiddelen (submenu van Communicator), hier zit alleen wel andere functionaliteit achter.

Verder heeft Communicator het over webpagina en website. Dus zou ik uit een van die twee kiezen.
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Ik vind:
website = www.eensite.com
webpagina = www.eensite.com/pagina.html
Harm
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 oktober 2004, 10:56
    unknown unknown

Bericht door Harm »

Z_God schreef:Ik heb zojuist Communicator geinstalleerd.
Hierin wordt er gesproken over: 'Home-page' en 'Home-knop'. Ik zou dit op zich een redelijke vertaling vinden, maar ik kan me voorstellen dat iemand hier iets beters weet inderdaad.
Nah, dan zit je gewoon met de vertaling. Het woord thuispagina is IMHO een goede vertaling voor home-page. Dat is gewoon geen Nederlands en is volgens mij gewoon letterlijk wat er ook in het Engels staat. Daarnaast vind ik beide woorden enigszins gedateerd overkomen. Als ik het taalgebruik op internet zo volg, en dat doe ik wel ;) , valt het mij op dat het woord homepage nog maar weinig gebruikt wordt. Voor mijn idee minder dan enkele jaren terug. Ook daarom zou ik dus niet voor de Netscape-woorden kiezen. Ten slotte, Netscape is een verouderde browser waarin termen gebruikt worden waarvoor enkele jaren terug nog geen Nederlands alternatief bestond. Ik vind het dan jammer om op die termen terug te grijpen terwijl de Nederlandse taal hier inmiddels zelf goede woorden voor heeft bedacht of kan bedenken (zoals is gebleken).
Z_God schreef:In Communicator wordt er overigens ook gesproken over Hulpmiddelen (submenu van Communicator), hier zit alleen wel andere functionaliteit achter.
Het lijkt me hier goed om aan te sluiten bij de defacto standaard voor Windows: Extra. Alle grotere Windows-applicaties hebben een menu genaamd Extra. Hulpmiddelen is voor KDE, misschien GNOME, leuk en passend, maar voor Windows niet. Het woord wordt daar AFAIK te weinig gebruikt in die context.
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Is er een mogelijkheid om wat dingen net iets anders te doen in een Linux versie?
Ik zou trouwens gewoon voor startpagina gaan, klinkt goed, niet te-IE, en mensen snappen je gelijk.
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Je kan denk ik wel dingen anders doen voor alle *nix versies van Mozilla.

Extra zou eventueel misschien ook een Windows only kunnen zijn. Ik denk dat de andere platforms (Mac OS, OS/2, etc.) Extra ook niet echt kennen.

Misschien dat iemand nog effe naar OpenOffice.org kan kijken. Ik heb zelf toevallig namelijk net de Engelse versie geinstalleerd.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik weet niet of het buildproces van Mozilla dat toestaat. Vertalingen hebben daar niet heel veel invloed op. Het moet dan denk ik in de Firefox code zelf veranderd worden.

Verder heb ik net eventjes naar OOo gekeken en daar gebruiken ze ook gewoon Extra als vertaling voor Tools. Het lijkt mij dus op dit moment het beste.
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door mark »

Het punt is dat 'extra' nou niet echt zo'n fantastische vertaling is (als je het namelijk zo bekijkt, waarom zou dan de download/extension manager 'extra' zijn), maar op zich is het wel goed aangezien er toch geen veel beter alternatief wordt gevonden dan 'hulpmiddelen', wat wel goed maar iets te lang is.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

mark schreef:Het punt is dat 'extra' nou niet echt zo'n fantastische vertaling is (als je het namelijk zo bekijkt, waarom zou dan de download/extension manager 'extra' zijn), maar op zich is het wel goed aangezien er toch geen veel beter alternatief wordt gevonden dan 'hulpmiddelen', wat wel goed maar iets te lang is.
Microsoft gebruikt dit ook zo en dus zijn Windows-gebruikers hier reeds bekend mee. Daarnaast heeft ThunderbirdNL dit ook overgenomen. Aangezien Thunderbird en Firefox nu gedeeltelijk samen gaan qua vertaling zal ook hierover overeenstemming moeten worden bereikt. Gereedschappen of Hulpmiddelen vinden de meesten te lang; dan is Extra een aardig alternatief. Tenzij iemand iets beters bedenkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie