Uit nood geboren

We zitten met z'n allen dit forum wel mooi vol te schrijven over Mozilla (Firefox, Sunbird, Suite, Thunderbird, etc.), maar wat is eigenlijk de reden dat we een van deze (of alle) Mozilla-producten gebruiken?
Plaats reactie
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Uit nood geboren

Bericht door Sophie 1 »

Sinds kort heb ik een nieuwe laptop met Vista en die was al zo goed als ingericht met allerlei icoontjes op het bureaublad die ik niet allemaal ken, waaronder een mozilla firefox, ik wist niet wat het was dus gooide ik het eraf, dom natuurlijk.
Promt ging ik ook mijn Tomtom updaten en hij gaf zoveel foutmeldingen aan die ik nooit heb gehad.
Is het mogelijk dat die mozilla ermee te maken had, een functie dus.
De prullebak daar lag hij niet , dus ik heb hem opnieuw gedownload, maar vroeg me af of hij dan niet ook Norton mee download en nog een programma, want ik heb al AVG en wil geen virusprogramma's die elkaar tegenwerken.
Ik zal verder dit forum afstruinen maar of de update van Tomtom ermee te maken heeft weet ik niet want als ik Mozilla open staat de Tomtom er wel bij, omdat hij hetzelfde ??? heeft, ik weet niet meer hoe dat heet.
Snapt iemand mij?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Je probleem is niet al te helder verwoord, maar ik zal trachten e.e.a. te beantwoorden en te verklaren alhoewel ik niet overal een antwoord voor heb.
1. Het weggooien van een pictogram gooit alleen ... het pictogram weg! Het originele programma is nog steeds via Start>Programma's beschikbaar.
2. Mozilla Firefox heeft geen enkel verband met Tomtom software. Het is alleen maar een browser zoals er vele zijn zoals Internet Explorer, Opera.
Tomtom heeft zijn eigen Home software. Wellicht dien je van de Tomtom-site de laatste Vista-versie op te halen en te installeren.
3. Norton wordt natuurlijk NIET gedownload. Ten eerste is dat een commercieel product dat apart aangeschaft dient te worden. Verder is er geen enkele binding tussen Mozilla en Norton. Als je Firefox download, dan krijg je alleen datgene waarom je gevraagd hebt: Firefox, niets meer en niets minder!
4.Wat je bedoelt met als je Mozilla opent dat Tomtom er wel bij staat is mij een volkomen raadsel. Ik denk dat het niets anders kan zijn dan een bladwijzer die bij Internet Explorer een Favoriet/Koppeling genoemd wordt. Een browser brengt je naar pagina's op het internet waar je zelf om gevraagd hebt.
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Bericht door Sophie 1 »

Ik heb idd het programma eraf gehaald via het configuratiescherm, maar nu heb ik een browser erbij dus en bovenaan komen nu de sites die ik open heb staan en mijn beeld trilt w.s. door een pop up .
Heb ik nu niet teveel browsers?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Sophie1 schreef:Ik heb idd het programma eraf gehaald via het configuratiescherm, maar nu heb ik een browser erbij dus en bovenaan komen nu de sites die ik open heb staan en mijn beeld trilt w.s. door een pop up .
Heb ik nu niet teveel browsers?
Nee, je kunt net zoveel browsers installeren als je wilt, het is tenslotte een gewoon programma. Er kan er echter maar één als standaard ingesteld staan. Je kunt zelfs drie browsers tegelijk gebruiken als je dat wilt.
Zo te zien van de foto gebruik je Internet Explorer (IE) met wel 2 extra balken, Google en AVG.
Dat trillen heeft te maken met IE en dat valt buiten dit forum!
Ik adviseer je om Firefox als standaard te gebruiken, je zult dan zien dat het aantal problemen zoals trillen sterk vermindert.
Om FF als standaard in te stellen ga je in FF naar menu Extra>Opties>Geavanceerd>Algemeen:Standaardwaarden Systeem en zet het vinkje en voer de controle uit. Als het nodig is kun je altijd tussendoor van IE gebruik blijven maken.
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Bericht door Sophie 1 »

Hallo mijn beste....inmiddels een paar weken verder en het schaamrood stijgt naar mijn kaken als ik mijn eerste vraag lees.
Maar inmiddels snap ik veel meer en heb FF als standaard ingesteld en ook mijn startpagina afgestemd op FF.
Alleen het woord standaardwaarden Systeem kan ik niet vinden bij Algemeen en hoe voer ik controle uit.

Ik had idd begrepen dat ik IE nog kan gebruiken maar ga nu eigenlijk voor die FF en Mozilla. Lees er alles over wat los en vast zit.

Begrijp nog niet zo veel van de functie van profiel en heb geen downloadmanager en add/ons wat nog noodzakelijk is om erbij te hebben is niet helemaal duidelijk uit alle info wat ik las.
Ik heb `Get started` verandert in `aan de slag` dat vond ik ook al knap van mezelf. Want ik ben niet meer zo `piep`en net een nieuwe laptop met Vista erop dus dat is hele dagen oefenen, maar wel heel leuk.
Het inloggen in die Add ons site lukte ook niet. Had me al geregistreerd, maar ik blijf oefenen.
Reuze bedankt voor je hulp tot nu toe.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Sophie1 schreef: Alleen het woord standaardwaarden Systeem kan ik niet vinden bij Algemeen en hoe voer ik controle uit.

Begrijp nog niet zo veel van de functie van profiel en heb geen downloadmanager en add/ons wat nog noodzakelijk is om erbij te hebben is niet helemaal duidelijk uit alle info wat ik las.
Ik heb `Get started` verandert in `aan de slag` dat vond ik ook al knap van mezelf. Want ik ben niet meer zo `piep`en net een nieuwe laptop met Vista erop dus dat is hele dagen oefenen, maar wel heel leuk.
Het inloggen in die Add ons site lukte ook niet. Had me al geregistreerd, maar ik blijf oefenen.
Reuze bedankt voor je hulp tot nu toe.
Ik ga er vanuit dat je Firefox 3 (FF3) gebruikt, je kunt dat controleren na het opstarten van FF via menu Help>Over Mozilla Firefox. Na dat geklikt te hebben toont het volgende scherm onder het woord Firefox het versienummer.

Via het FF-menu Extra>Opties>Geavanceerd>Algemeen:Standaardwaarden Systeem kun je de controle instellen.
Uit je bericht verneem ik dat je hebt gekozen voor Extra>Opties>Algemeen, maar je dient het meest rechtse tabblad 'Geavanceerd' van het Optie-scherm te hebben en van dat tabblad het deel 'Algemeen'. Bij Standaardwaarden systeem zet je dan een vinkje in het vakje en klik je daarnaast op Nu controleren.
Je hoeft je niet in te loggen op de add-on site. Dat is alleen om onderdelen te installeren die nog niet officieel zijn uitgegeven voor jouw versie; afblijven dus!
Deze add-ons, extensies of thema's zijn niet noodzakelijk voor dagelijks gebruik, maar kunnen het gebruik verbeteren geheel volgens jouw voorkeuren.
Dus ook hier geldt, leer eerst goed om te gaan met FF en ga daarna pas verder met de volgende stap.

Een 'profiel' is eigenlijk een verzameling instellingen, bladwijzers en uiterlijk voor Firefox. Zo kunnen bijvoorbeeld verschillende mensen hun eigen gegevens gebruiken zonder dat een andere gebruiker daar last van heeft.
Soms helpt een nieuw profiel om een FF probleem te verhelpen.
Echter ook hier geldt dat je voorlopig gerust het begrip 'profiel' kunt vergeten. Vele volksstammen werken al jaren met hetzelfde profiel van FF (zoals ikzelf).

Een 'download manager' heb je alleen nodig bij het ontvangen van grote bestanden. Ze zijn zo slim om een te ontvangen bestand in een aantal delen tegelijk op te vragen wat snelheidswinst kán opleveren. Verder kunnen ze onderbroken downloads opnieuw oppakken. Dat laatste echter kan FF3 óók.
Dus ook hier weer: heb je (voorlopig) niet nodig.
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Bericht door Sophie 1 »

Geweldig bedankt, dat vinkje stond er al en als je dat aanklikt zegt hij dat FF de browser is.
Maar ik ben heel blij met je aanwijzingen en adviezen.
Met vr. gr.
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Bericht door Sophie 1 »

Afbeelding

Ik was bij opties en toepassingen en vraag me af of dit er allemaal zo dubbel moet staan, ik begrijp het schermpje niet.
Hoort deze vraag soms ergens anders?
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    unknown unknown

Bericht door Pettic »

Het lijkt of e.e.a. er dubbel in staat, maar dat is niet zo.
Aan de linkerkant staan de verschillende bestandstypes. Elk uniek type kan toegewezen worden aan een programma. Het kan dus ook zo zijn dat één programma verscheidene types kan openen. Vandaar dat dan aan de rechterkant een programma meer dan één keer voor komt.
Wat de schijnbare dubbelingen aan de linker kant betreft, dat lijkt er één, maar dat komt mogelijk omdat niet de hele titel te zien is.
Sophie 1
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 juli 2008, 12:24
    unknown unknown

Bericht door Sophie 1 »

Ok dan laat ik het zo.
Hartstikke bedankt.
Plaats reactie