Voor mensen die aan linux ubuntu willen beginnen.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik ga denk ik op het Ubuntu-forum er een tread voor openen, want het spel
Enemy Territory Quake Wars is nog maar 20 euro!
En, die draait op Linux :D

Verder wil het ik spel Just Cause nog gaan kopen, volgens Wikipedia werkt ook die op Linux, maar dit kan ik nergens anders terug vinden. Dat zal
dan wel een fout op Wikipedia zijn.
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

Ik gebruik al een tijdje met veel plezier Ubuntu Gnome.
Heb laatst een printer gekocht een Brother DCP-150C en deze met behulp van een forum geïnstalleerd incl. de scanner.
Het werkt allemaal, alleen nu wil ik hem eigenlijk delen opdat iedereen op de printer kan printen en scannen. In ieder geval printen.
Alle andere PC zijn Windows XP's.
Wat te doen? In Windows kun je simpel aangeven om de printer te delen...

Verder kan ik mijn uiterlijk van de schermen niet meer terugkrijgen naar standaard.
Ik heb in mijn vorige versie van Ubuntu compiz en een themabeheerder geïnstalleerd en vervolgens wat thema's. Nu kan ik het niet meer veranderen. De 3 items, minimaliseren, maximaliseren en sluiten blijven altijd gelijk en lelijk.
Wel kan ik wat kleuren veranderen en de muis/icons, maar terug naar simpel standaard lukt niet meer...
Alles met een Nvidia kaart die goed werkt (denk ik).
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Printer delen weet ik niet, dit heb ik zelf nog nooit gedaan.

Maar met minimaliseren enz. bedoel je dus compiz?

Om die instellingen te veranderen moet je het programma
compiz-config-settings-manager installeren.
Dat kun je vinden met synaptic.

Om compiz helemaal terug naar standaard te brengen moet je de map .compiz uit je home-directory verwijderen. Deze map is verborgen, en zichtbaar te maken door CTRL+H te drukken.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Om een printer te delen in een netwerk, kun je gebruik maken van Samba (ik weet niet of dat standaard geïnstalleerd is op Ubuntu, anders staat het zonder enige twijfel in de repositories en kun je dat via Synaptic installeren).
Afbeelding
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

Ik heb problemen met Ubuntu. Ik had/heb een niet al te grote partitie gemaakt voor Ubuntu. Hij is nu helemaal vol en Firefox kan zelfs niets meer opslaan (onthoudt niets meer...)
Ondertussen komen er steeds updates van de kernel:
2.6.22.-14, -16, -17, -19, -20, 21... :cry:
Ze staan ook allemaal in GRUB.
Hoe kan ik die verwijderen m.u.v. de laatste/nieuwste natuurlijk. :roll:

P.S. Met de printer ben ik nog bezig om te delen. Samba geinstalleerd, dus moet er nog verder mee.
Het verwijderen van de .compiz map heeft geen effect.
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Je kunt die kernels gewoon verwijderen met Synaptic en ook de lijst wat inkorten, zie hier.

Is die pc een dualboot?
En is de Windows partitie toch meer dan groot genoeg?
Dan kun je met bijv. Gparted daar wel wat mee schuiven. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

adri schreef:Je kunt die kernels gewoon verwijderen met Synaptic en ook de lijst wat inkorten, zie hier.
:lol: , is gelukt. Ik heb weer 445Mb vrij ipv 0! :D
adri schreef:Is die pc een dualboot?
En is de Windows partitie toch meer dan groot genoeg?
Dan kun je met bijv. Gparted daar wel wat mee schuiven. ;)
Ja dualboot en zolang mijn nieuwe printer niet goed gedeeld kan worden met anderen in het netwerk blijft dat zeker zo (voorlopig).
Ik ga eens wat proberen met Gparted.
cy2soon schreef:Verder kan ik mijn uiterlijk van de schermen niet meer terugkrijgen naar standaard.
Hier een scherm om te verduidelijken wat ik bedoel.
Afbeelding
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

cy2soon schreef:
cy2soon schreef:Verder kan ik mijn uiterlijk van de schermen niet meer terugkrijgen naar standaard.
Hier een scherm om te verduidelijken wat ik bedoel.
Afbeelding
Ik vermoed dat Compiz hier verantwoordelijk voor is (is ook de reden dat ik het niet gebruik: te buggy).
Als je Compiz eens verwijdert, helpt dat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Oplossing:
installeer fusion-icon, die is te vinden met Synaptic.

Start hem dan op via (in de terminal: fusion-icon Hij zal vast ook bij het menu staan, maar waar precies weet ik niet, dan moet ik even rebooten)

Dan komt er linksboven een icoontje, klik er op en ga naar windows decorator.
Kies daar GTK window decorator (hij zal wel op emerald staan)

Op die manier kun je Compiz gewoon aan laten staan.

edit: voor gparted.
Gebruik de live-cd:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Er is ook een los programma (te vinden met Synaptic). Het probleem daarmee is dat je de te resizen partitie moet unmounten, en dat gaat moeilijk (=onmogelijk) als Ubuntu opgestart is.
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

Koen_92 schreef:Oplossing:
installeer fusion-icon, die is te vinden met Synaptic.

Start hem dan op via (in de terminal: fusion-icon Hij zal vast ook bij het menu staan, maar waar precies weet ik niet, dan moet ik even rebooten)

Dan komt er linksboven een icoontje, klik er op en ga naar windows decorator.
Kies daar GTK window decorator (hij zal wel op emerald staan)

Op die manier kun je Compiz gewoon aan laten staan.
Helaas, dit maakt geen verschil. Ik had idd eerst emerald geinstalleerd. Ook het verwijderen van Emerald maakte niet uit. Als ik het weer installeer dan kun je de thema's niet selecteren in Emerald.
Koen_92 schreef:edit: voor gparted.
Gebruik de live-cd:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Er is ook een los programma (te vinden met Synaptic). Het probleem daarmee is dat je de te resizen partitie moet unmounten, en dat gaat moeilijk (=onmogelijk) als Ubuntu opgestart is.
Handig die LiveCD van Gparted, alleen nu is mijn Windows partitie een beetje kaput... :cry:
Kan Windows niet meer starten.
Hier een afdruk van Gparted:
Afbeelding
en zie je dat de randen niet worden meegenomen bij het maken van een screenshot (Alt+PrintScreen). Dat krijg ik ook als ik via System>Voorkeuren>Advanced Dekstop... Windows Decoration uitschakel.

EDIT: door via Fusion de Windows Manager te wijzigen van Compiz naar Metacity kreeg ik het uiterlijk terug, maar mijn grafische instellingen gingen gelijk terug naar None.
Als ik kies voor Normal of Extra dan gaat die terug naar voorheen.
Ik heb een nvidia grafische kaart met de goede drivers (denk ik).
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

adri schreef:Om een printer te delen in een netwerk, kun je gebruik maken van Samba (ik weet niet of dat standaard geïnstalleerd is op Ubuntu, anders staat het zonder enige twijfel in de repositories en kun je dat via Synaptic installeren).
Samba geïnstalleerd, maar hoe is ie nu gedeeld en hoe zien andere Windows PC's de printer?
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

cy2soon schreef:Helaas, dit maakt geen verschil. Ik had idd eerst emerald geinstalleerd. Ook het verwijderen van Emerald maakte niet uit. Als ik het weer installeer dan kun je de thema's niet selecteren in Emerald.
Misschien moet je de map .emerald uit je home-map verwijderen.

Anders weet ik het ook niet meer. Je zou (zoals adri al zei) kunnen proberen compiz er helemaal af te gooien. In synaptic compiz intypen, en bij alle dingen kiezen voor "volledig verwijderen". Volledig verwijderen heeft de voorkeur boven verwijderen omdat dan ook alle instellingen worden gewist.

Voor gparted:
Je moet gparted niet in Ubuntu draaien, maar een live cd downloaden. Deze moet je op cd branden. Daarna moet je je computer opnieuw op starten vanaf die cd.
Anders is het (waar je al achter bent gekomen) niet mogelijk om je partities te resizen.
cy2soon schreef: EDIT: door via Fusion de Windows Manager te wijzigen van Compiz naar Metacity kreeg ik het uiterlijk terug, maar mijn grafische instellingen gingen gelijk terug naar None.
Als ik kies voor Normal of Extra dan gaat die terug naar voorheen.
Ik heb een nvidia grafische kaart met de goede drivers (denk ik).
Ik heb het gevoel dat compiz hier je computer aan het slopen is. Misschien toch helemaal verwijderen?
Anders moet je even kijken of in de compiz settings manager de optie 'window decoration' wel is aangevinkt.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

cy2soon schreef:
adri schreef:Om een printer te delen in een netwerk, kun je gebruik maken van Samba (ik weet niet of dat standaard geïnstalleerd is op Ubuntu, anders staat het zonder enige twijfel in de repositories en kun je dat via Synaptic installeren).
Samba geïnstalleerd, maar hoe is ie nu gedeeld en hoe zien andere Windows PC's de printer?
Er zijn diverse howto's te vinden op het web (heb zelf geen ervaring met Samba -nooit nodig gehad), zoals deze:
http://lcardinaals.wordpress.com/2008/0 ... s-windows/
Afbeelding
Gebruikersavatar
cy2soon
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 12:34
Locatie: @Home
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cy2soon »

Nu weer een ander probleem...
Toetsenbord is gewijzigd nadat ik heb opgestart in de recovermode (heet dat zo?) vanwege verkeerde instellingen met Compiz (heb ik inmiddels maar verwijderd).
Ik heb een Logitech Media Keyboard die altijd gewoon goed heeft gewerkt.
Hij stond op Netherlands en layout weet ik niet meer.
Ik denk dat de instelling moet zijn:
Model Generic 105/key (intl) PC (/ moet dus - zijn)
Layout USA International (with dead keys)
Phhh, wel lastig typen zo... :shock:
Wat is hier nu fout aan?

Verder zit ik te denken om Ubuntu clean te installeren.
Werkt dat makkelijk? LiveCD erin en over bestaande partitie heen installeren?
Ubuntu 8.10 Gnome, Firefox 3.0, Evolution Mail, Wine
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    unknown unknown

Bericht door rener »

cy2soon schreef:Nu weer een ander probleem...
Toetsenbord is gewijzigd nadat ik heb opgestart in de recovermode (heet dat zo?) vanwege verkeerde instellingen met Compiz (heb ik inmiddels maar verwijderd).
Ik heb een Logitech Media Keyboard die altijd gewoon goed heeft gewerkt.
Hij stond op Netherlands en layout weet ik niet meer.
Ik denk dat de instelling moet zijn:
Model Generic 105/key (intl) PC (/ moet dus - zijn)
Layout USA International (with dead keys)
Phhh, wel lastig typen zo... :shock:
Wat is hier nu fout aan?
Op Wikipedia staan de Nederlandse en US-International toetsenbord layouts beide afgebeeld. Vergelijk ze eens met elkaar? Als het koppelteken (-) en de slash (/) verwisseld zijn, heeft het ding misschien toch een Nederlandse (dus "Netherlands" ?) layout.
cy2soon schreef: Verder zit ik te denken om Ubuntu clean te installeren.
Werkt dat makkelijk? LiveCD erin en over bestaande partitie heen installeren?
Dat ligt eraan. Zelf werk ik binnen Linux meestal met een root partitie ("/") voor de systeembestanden, en een apart aangemaakte "/home" partitie voor de gebruikersbestanden. De root partitie formatteer ik altijd voor een (her)installatie, om te voorkomen dat er verouderde systeembestanden achterblijven, die voor vage bugs kunnen zorgen. De "/home" partitie laat ik meestal ongemoeid, net als (uiteraard) eventuele partities met andere besturingssystemen, en de swap partitie.

Uit de "gparted" afdruk hierboven begrijp ik er in dit geval enkel sprake is van een root partitie, /dev/sda1, en een swap partitie, /dev/sda6. In dit geval bevat de root partitie dus ook de gebruikersdata van "/home", en moeten deze eerst worden veiliggesteld alvorens de root partitie geformatteerd kan worden (voor zover die gebruikersdata van belang worden geacht, uiteraard). Na de installatie moeten de gebruikers opnieuw worden aangemaakt, en moeten de bewaarde gebruikersdata handmatig worden teruggezet. Ziedaar de reden van het gebruik van een aparte "/home" partitie :).
Plaats reactie