MozBrowser

voor en door Mozilla-gebruikers
Het is momenteel 28 maart 2024, 19:46

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 1 maart 2017, 14:51 
Offline

Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
Berichten: 15
Ik krijg geen ontvangstbevestiging of een leesbevestiging terug na het verzenden van mail terwijl ik dit expliciet heb aangevinkt.

Ook bij ontvanger gecontroleerd, die inderdaad ook de leesbevestiging had geaccepteerd en retour, maar nog steeds niets binnen gekregen.
Nu 45 minuten geleden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 2 maart 2017, 16:28 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Het kan van de provider afhankelijk zijn; Gmail schijnt dit verzoek te 'strippen'. Heb je het ook met andere accounts/servers/providers geprobeerd, zodat je zeker weet dat dit aan Thunderbird ligt? Zie ook deze supportvraag.
Daarnaast zijn er wat opties voor leesbevestigingen in de accountinstellingen (en dus per account), die ook de algemene instellingen hiervoor kunnen overschrijven.

Heb je hier iets aan?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 5:21 
Offline

Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
Berichten: 15
De supportvraag gelezen, maar deze draagt geen oplossingen aan.
Het heeft ook niets met Gmail te maken, want ik verzend naar diverse soorten mailproviders en bedrijven.

Enige tijd terug nog testmails met lees- en/of ontvangstbevestiging verzonden via mijn diverse aliassen naar het hotmailadres van mijn dochter. VPN was uitgeschakeld. Haar leesbevestigingen en afleverstatusnotificaties heb ik niet ontvangen.
Zonet ook mijzelf met de diverse aliassen + hoofdaccount een testmail naar de diverse aliassen + hoofdaccount verstuurd met lees- en ontvangstbevestiging. Kreeg wel alle 3 mailtjes binnen, maar van de 3 mailadressen ontving ik maar in 1 bericht een verzoek om een leesbevestiging: dit was van mijn hoofdaccount naar een alias. Het accepteren van deze leesbevestiging kreeg ik ook wel binnen, maar geen enkele ontvangstbevestiging.
De melding van een leesbevestiging of ontvangstbevestiging in de andere 2 berichten werden niet getoond, hoewel 1 bericht hiervan ook van hoofdaccount naar alias was en de andere van alias naar alias.

Ik heb in het verleden regelmatig gebruik gemaakt van deze 2 opties en tot voor kort nooit echt problemen hiermee gehad.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 11:17 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Eerst dit: je vraagt om een oplossing, maar hou er rekening mee dat die er niet is, of liever gezegd dat je niet kunt verwachten dat alles gaat werken zoals je wilt. Verder is het probleem waarschijnlijk niet beperkt tot Gmail; dat was maar een voorbeeld.

Kijk overigens ook even naar dit topic voor een soortgelijke vraag en bijbehorend antwoord.

Er zijn dus 2 soorten notificaties: leesbevestigingen (MDN) en afleverstatusnotificaties (DSN) - zie hier en hier voor meer info. Beide kun je gebruiken in Thunderbird, maar de laatste zijn tegenwoordig zeer onbetrouwbaar. Dit omdat mailservers ze steeds vaker uitzetten of niet meer ondersteunen, aangezien ze grotendeels als verificatie van je adres door spammers worden misbruikt. Dat geldt meen ik ook voor 'tussenliggende' mailservers en is niet beperkt tot de eigen verzendende server of die van de de ontvanger.

Leesbevestigingen worden opgevraagd via een extra header (kopregel), die je kunt zien in zowel de bron van je verzonden bericht in Thunderbird als in die van het ontvangen bericht. Dit is dan de header 'Disposition-Notification-To:' - als je die ziet, is er niets met Thunderbird aan de hand. Leesbevestigingen kun je dus wel zien, zijn zoals gezegd per account in te stellen en te 'overrulen' t.o.v. standaardinstellingen, en werken sowieso niet als je verzendt vanaf je eigen adres (bedoel je daarmee je hoofdaccount?) naar hetzelfde adres, waarschijnlijk omdat Thunderbird dat verzoek dan negeert, mogelijk ook om loops te vermijden. Dit dien je dus te testen met een ander adres bij een andere provider; ik heb gezien dat het niet werkt bij een 'catch-all-adres' (zoals ietswillekeurigs[at]jegebruikersnaam[punt]jeprovider[punt]nl, als je daarover beschikt), maar bijvoorbeeld wel van je hoofdadres naar een Gmail-adres waar je forwarding naar je hoofadres hebt ingesteld, waarmee zou zijn bewezen dat Gmail die header niet 'stript'.

Afleverstatusnotificaties vinden plaats via de SMTP-transactie, zijn daardoor niet te zien in de header van een verzonden of ontvangen bericht, en afhankelijk van de servers. Om te zien of de verzendende en ontvangende servers dit ondersteunen, kun je een testje doen; zoek hiervoor even op 'DSN EHLO 250' bij een zoekmachine, maar dat geeft dus nog steeds geen garantie, zeker niet voor alle ontvangers.

Verder is er wel sprake van een recente bug die meldt dat afleverstatusnotificaties in Thunderbird sinds kort niet werken voor een niet-standaardidentiteit in Thunderbird.

Al met al zou ik dit adviseren:

- Controleer of leesbevestigingen nog wel gewoon werken onder de bovenstaande voorwaarden. Ik heb zo'n idee dat dit wel werkt zoals verwacht, omdat je aangaf dat 2 van de 3 niet werken en dat om aliassen lijkt te gaan. Ik weet overigens niet of je met 'alias' een andere identiteit in Thunderbird bedoelt?
- Staar je niet blind op afleverstatusnotificaties en gebruik ze liever niet meer. Als je toch wilt controleren (of bevestigen) dat dit een probleem in Thunderbird is, doe dat dan door bijvoorbeeld (eerst een back-up van je Thunderbird-profiel te maken,) Thunderbird te de-installeren, vervolgens bijvoorbeeld versie 38.2 erop te zetten en nog eens te testen. Daarna kun je deze versie weer verwijderen en de meest recente installeren. Als je daarmee kunt bevestigen dat afleverstatusnotificaties een probleem zijn in versie 45+, zou je dat in de genoemde bug kunnen aangeven, maar alleen als je aanvullende info hebt, en dus niet alleen 'Ik heb het probleem ook' vermeldt. Interessanter zou zijn om aan te geven dat er ook een probleem met leesbevestigingen zou zijn, maar ik vermoed van niet. Zie de bug voor meer info.

Heb je hier iets aan?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017, 22:43 
Offline

Lid geworden op: 1 maart 2017, 14:44
Berichten: 15
Thanks voor de uitgebreide info.
Ik zal het de komende dagen op mijn gemak lezen, laten bezinken en jouw linkjes doorspitten. Hoop dat ik niet het spoor bijster raak door alle vakjargon, aangezien ik toch wel een beetje een digibeet ben!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar: 

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.