MozBrowser

voor en door Mozilla-gebruikers
Het is momenteel 23 april 2024, 8:06

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 17:30 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Hallo,
Ik wil Thunderbird gaan gebruiken als vervanging voor Live Mail. Met de importfunctie gaf ik aan dat ik alles (adressen, accounts, e-mails e.d.) wilde overzetten, maar het veld dat zou moeten aangeven waarvandaan ik het wilde ophalen bleef leeg. Er gebeurde dus niets.
Hoe kan ik aangeven dat hij dat uit de locatie waar ik dat allemaal bewaar op moet halen?
m vr gr
Piet de Geus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 18:53 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
In principe kun je niet direct gegevens uit de client voor Live Mail importeren (vandaar dat het veld leeg kan zijn) en dien je ze via webmail bij de provider te exporteren naar een bekende bestandsindeling, waarna je die kunt importeren in Thunderbird. Kijk even naar dit supportartikel en meld het als je er niet uitkomt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 19:41 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Hallo,
Mijn gegevens staan niet in de cloud, maar op mijn eigen systeem, ik werk in de POP-mode. Zou het verhaal dan ook opgaan als ik de delen vanuit Live Mail exporteer naar een werkgebied en het daar ophaal?
m vr gr
Piet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 20:11 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Die gegevens zouden ook beschikbaar moeten zijn in de webmailversie van je account, dus via webmail. Maar inderdaad; daarnaast beschrijft dit artikel bij Microsoft dat het zelfs voor sommige andere Microsoft-programma's al nodig is om die gegevens eerst uit Live Mail te exporteren naar een .csv-bestand, evenals bijvoorbeeld dit artikel.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017, 16:53 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Torzan,
Dan zou het met de exportfunctie moeten lukken. Maar ik ga dit niet eerder weer proberen voordat ik antwoord heb op mijn andere vraag over de locatie van de opslagruimtes.
m vr gr
Piet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017, 16:56 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Dat antwoord heb je gisteren al gekregen. ;) Daarbij zou je het evengoed kunnen proberen, mocht je daarvoor toch een nieuwe installatie of profieltoevoeging (of -verplaatsing) moeten uitvoeren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017, 13:54 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Torzan,
Ik heb nu gelezen dat locatieadressen voor de bestanden via Profielwijziging gaat. Maar die functie kan ik dus niet vinden.
Ht installeren op een niet-C:\ schijf gaat goed.
m vr gr
Piet


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017, 15:38 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Piet,

Het starten van de profielbeheerder is min of meer een kleine standaardhandeling als je dit eenmaal hebt gedaan, hoewel dat niet vanuit Thunderbird zelf gaat. Je kunt dit doen door of de bestaande snelkoppeling aan te passen, of door Thunderbird vanaf de opdrachtregel met een schakeloptie te starten. Profielen zijn simpelweg mappen (standaard 1 map) met alle nodige gebruikersbestanden die bij Thunderbird horen en zich in \Users bevinden. Bekijk zoals in het andere topic vermeld voor meer info dit en dit supportartikel, en meld het als je er niet uitkomt.

Het is misschien wel van belang om te weten dat bij 1 profiel dat standaard is aangemaakt, dit profiel altijd automatisch wordt gestart i.p.v. dat de profielbeheerder verschijnt, en dat verwijderen van het programma zelf niet betekent dat profielen worden verwijderd; vandaar dat herinstalleren nooit zin heeft bij probleemoplossing, en dat je nu waarschijnlijk hetzelfde ziet als toen het programma nog op C: stond.

De supportwebsite is overigens gewoon toegankelijk via het menu Help in Thunderbird (of Firefox) en doorzoekbaar. Veel antwoorden kun je daar vinden; een forum als dit is er meer voor de extreme gevallen. Hou er wel rekening mee dat sommige koppelingen daar misschien nog niet goed werken, omdat die website net een migratie heeft meegemaakt en nog niet alles in orde is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25 maart 2017, 19:27 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Torzan,
Voorlopig stop ik even met pogingen om over te stappen. Ondertussen dank voor al je bemoeienis. Zoals ik er nu tegen aankijk zal ik over plm 1 jaar weer eens kijken of e.e.a gemakkelijker gaat.
m vr gr
Piet de Geus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29 maart 2017, 19:07 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
Piet,

Dat is jammer; niet zozeer vanwege mijn tijd, maar omdat het erop lijkt dat je het opgeeft, en dit toch echt een kleine moeite is en je zo lekker op weg was. Bovendien kan ik je nu al vertellen dat er over een jaar niks aan deze nodige handelingen zal zijn veranderd, dus dan heb je hetzelfde probleem. Daarbij heb je wel het probleem dat de client voor Live Mail niet meer wordt ondersteund, dus je zult toch naar een andere product moeten, al dan niet Thunderbird.

Al met al hoef je dus alleen je profiel te verplaatsen volgens de instructies in de gegeven koppelingen, en je hoeft je niet in de war te laten brengen door misschien wat veel tekst. Bovendien hoef je niet zozeer te denken aan een 'overstap'; je kunt immers meerdere clients tegelijk gebruiken, dus zolang Live Mail nog zijn ding doet, kun je langzaam aan het andere product wennen en er zelfs tegelijkertijd mee werken.

- Adresboeken kopiëren doe je dus via exporteren en importeren, waarbij je de velden eventueel nog moet schikken vanwege de onvoorspelbaarheid van het product waaruit ze zijn geëxporteerd (dit zie je vanzelf).
- E-mail kun je exporteren en importeren via de in een van de supportartikelen genoemde add-on.
- Accounts kun je niet exporteren (maar zijn zo aangemaakt), om de eenvoudige reden dat elk programma zijn eigen indeling, gegevens en functies ervoor gebruikt.

Het staat je vrij om te doen wat je wilt (overigens een van de motto's van Mozilla), maar als je het liever zo laat, zou een moderator kunnen overwegen dit en je andere topic te verwijderen, omdat ze niks bijdragen aan het probleem dat andere gebruikers misschien ook ervaren en zij hier geen antwoord kunnen vinden, of wellicht dan wel antwoorden, maar zonder terugmelding van succes. Dat geldt overigens voor meerdere topics hier in het algemeen. Niet kwaad/persoonlijk bedoeld hoor. ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 14:15 
Offline

Lid geworden op: 21 maart 2017, 17:21
Berichten: 7
Torzan,
Als de tijd het toelaat zal ik e.e.a. over een paar weken opnieuw gaan proberen. Laat dus svp dit topic nog even staan, dan kan ik het doorlezen.
Nogmaals dank voor je moeite.
m vr gr
Piet de Geus


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 15:41 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Berichten: 385
Locatie: Schoten, Belgie
Ik kan alleen maar bevestigen dat het "customiseren" van Thunderbird relatief eenvoudig is. Het enige wat je je tijdig eigen moet maken is waarvoor die mappen en files allemaal dienen, maar dat kan je meestal vernemen op dit forum. Vele mensen hebben wel een beetje schrik om aan te vangen met het naar hun hand zetten van TB, vooral omdat ze slechte ervaringen hebben met het trachten aan te passen van Live Mail en/of van Outlook. Dit kan immers echt moeilijk zijn, beide producten zijn niet echt gemaakt om ze anders te gebruiken dan zoals de leverancier (Microsoft) het voorstelt.

Ik zou, indien nodig, je wel ten sterkste aanraden om, telkens voor je iets drastisch in TB gaat wijzigen, een volledige backup te nemen van de betrokken disken, waarschijnlijk je C: (systeem) partitie en je D: (gegevens) partitie. Je moet daarvoor geen geld uitgeven, er zijn voldoende producten downloadable die ook in de gratis versie voldoende functionaliteit beschikbaar maken. Als je telkens voor je iets wijzigt een backup neemt en dan gaat er iets fout, dan kan je gemakkelijk herstellen naar de situatie van voor het invoeren van die "drastische" wijziging. Voor die Backup (en de Restore) zou ik een product aanraden dat je toelaat om echt gericht partities, mappen of files te backuppen (en te restoren), dus gebruik best NIET de standaard Microsoft Backup/Restore, want die is in hetzelfde bedje ziek als Microsoft's mail clients (m.a.w. goed bruikbaar zolang je niets "out of the box" wil doen, maar als je dat WEL wil doen, dan ondervindt je dat het product daar eigenlijk niet voor gemaakt is).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 16:44 
Offline

Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
Berichten: 800
W.,

Ik wil niet vervelend zijn maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat laatste, evenals je gedachte hier, een slecht idee vind. Het is totaal onnodig om back-ups van hele partities te maken als je alleen iets met een andere versie van Thunderbird, Firefox, of alleen een profiel ervan wilt testen. Ik gebruik Thunderbird vanaf de eerste versies en heb nog nooit hoeven teruggrijpen op een back-up van een profiel, programmamap of andere bestanden die door Windows of andere besturingssystemen worden aangepast. Nou ja, in de loop der jaren 2 keer met een nieuw profiel gestart vanwege een ander(e) systeem of schijf of opruimactie met een jaarwisseling (of gewoon de profielmap naar het nieuwe systeem gekopieerd), maar dus nooit voor problemen. Zelfs na crashes van Thunderbird was dit niet nodig.

Wat gebruikers naar mijn mening doorgaans angst aanjaagt is a) extra en eventueel onnodige handelingen (zoals de bovengenoemde), b) veel leeswerk in een forumtopic (terwijl dat niet altijd inhoudt dat er veel acties nodig zijn of soms zelfs hetzelfde wordt geschreven), en c) het woord 'profiel', dat misschien een Mozilla-benaming is, maar in dit geval niets anders dan de map in %APPDATA%\Thunderbird\Profiles\ voor vluchtige en/of gebruikersgegevens die talloze andere programma's ook gebruiken maar alleen niet zo noemen (waarin %appdata% de algemene Windows-map hiervoor is). Voor het laatste geldt dat supportartikelen naar die profielmap verwijzen via %APPDATA%\Thunderbird\Profiles\, maar de map tegenwoordig ook bereikbaar is vanuit Help > Probleemoplossingsinformatie > Map openen (Windows/Linux) of Tonen in Finder (Mac). Als je van daaruit één map omhoog gaat, Thunderbird afsluit, de bewuste map naar elders kopieert en -p aan je startsnelkoppeling toevoegt, kun je bèta- of Aurora-versies (ook zips) gebruiken en profielen delen zoveel je wilt, en die hele procedure kost misschien een minuut. Da's toch iets anders dan adviezen over back-ups van partities, zeker met tegenwoordige schijven van een GB of meer. ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 17:29 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Berichten: 385
Locatie: Schoten, Belgie
Idd, als je altijd heel goed begrijpt wat het effect zal zijn van een wijziging, dan heb je meestal niet echt een backup nodig. Echter ik ken veel mensen die iets uitvoeren wat voorgesteld wordt (bijv. op een forum als dit), maar eigenlijk niet helemaal in detail begrijpen wat die wijziging allemaal teweeg kan brengen. En als die gebruiker dan tijdens die actie bijv. een tikfout maakt (zoals een vriend van me overlaatst), dan is het bebben van een goede recente backup echt wel nuttig.

Iedereen beslist natuurlijk zelf hoe ie wil werken. Al is het maar alleen om te kunnen herstellen van een kapotte disk zonder verlies van data, software of instellingen: in het algemeen raadt ik IEDEREEN aan om regelmatig een backup te maken en dat BU archief bij te houden tot het zeker is dat dat archief niet meer nodig is. Ik vindt dat zulk een backup de systeem disk en de gegevens (indien dat een andere disk is) dient te omvatten; ik heb immers veel te dikwijls ondervonden dat mensen daar pas aan denken als het te laat is. En hoe meer de gebruiker ingrijpt in instellingen (bijv. het "profiel"), hoe nuttiger het is om een goede recente backup te hebben.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Ga naar: 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.