Volgens de melding gaat er iets fout met de authenticatie, dat moge duidelijk zijn.
Doorgaans is dit een probleem met firewall- of andere beveiligingssoftware die de update niet herkent, maar dat zou eerder betrekking hebben op inkomende e-mail. De regel(s) daarvan nalopen en eventueel verwijderen en toevoegen is echter geen gek idee. Andere mogelijke oorzaken:
- Misschien heb je geen authenticatie voor de SMTP-server ingesteld omdat je alleen die van je eigen provider gebruikt vanaf de thuislocatie, maar is dit ineens wel nodig door bv. een beleidswijziging. Zorg in dat geval voor de juiste authenticatie-instellingen; waarschijnlijk moet je ook de poort wijzigen (zie instructies bij je provider).
- Misschien had je het niet ingesteld en hoeft dat voor thuis ook niet, maar treedt het probleem alleen op wanneer (of omdat) je je elders en dus buiten het eigen netwerk bevindt, wat dan is te verwachten. Doe in dat geval hetzelfde, maar controleer eerst of je niet onbedoeld met het netwerk van de buren of een open netwerk bent verbonden.
- Misschien gebruik je de add-on '
Check and Send'? Daarvan is bekend dat dit probleem erdoor na een update van Thunderbird kan worden veroorzaakt; zie o.a.
deze supportvraag. Ik ben bang dat de add-on niet meer wordt bijgehouden, maar volgens de pagina met
beoordelingen van de add-on zou instellen van
dom.compartment_per_addon op 'false' via de Configuratie-editor (Opties > Geavanceerd > tabblad Algemeen) een oplossing zijn.
Zie ook
dit supportartikel.