Vertaling extensies

Hieronder vallen alle vertalingen die nog geen eigen forum hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Vertaling extensies

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb een aantal extensies in het Nederlands vertaalt. Het gaat om BBCode, TBP en Super Drag and Go. Extensies die veel gebruik.

Ik ben van plan binnenkort ook nog andere extensies te vertalen waarvan ik verwacht dat het voor veel mensen handig kan zijn.

Ik heb ze nog niet daar de extensiemakers verstuurd en zou graag eerst feedback van jullie hebben.
Tabbrowser Preferences
Super Drag and Go
BBCode

Verder heb ik van TBP ook een aantal screenshots gemaakt die te vergelijken zijn met degene op http://www.pryan.org/mozilla/site/TheOneKEA/tabprefs/

NL vertaling:...
Laatst gewijzigd door Gert-Paul op 12 september 2009, 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pw1
Berichten: 296
Lid geworden op: 11 oktober 2003, 15:11
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door pw1 »

Ik heb de extensies zelf niet geïnstalleerd, maar wel de screenshots bekeken.
PS: Je hebt een tikfoutje gemaakt in de link naar het vierde plaatje: er staat .../est/... i.pv. .../ext/...

Dit zijn enkele opmerkingen naar aanleiding van je screenshots:

Tabbrowser Preferences Opties
Tabbrowser voorkeuren
(Dit vind ik maar raar staan)

- op het Links tabblad
DDE ondersteuning
DDE-ondersteuning

- op het Links tabblad - in de uitklapmenuutjes
Nieuw Venster -> Nieuw venster
Nieuw Tabblad -> Nieuw tabblad
Huidige Tabblad -> Huidig tabblad
Nieuw Tabblad in de Achtergrond -> Nieuw tabblad in de achtergrond
(in het Engels gebruikt men graag hoofdletters, maar in het Nederlands gebeurt dat eigenlijk nooit. Ik vind het ook maar raar staan)

- op het Tabbladen tabblad
... vanuit het zoekvled in nieuwe ...
... vanuit het zoekveld in nieuwe ...

Laad URL geopend met ...
Laad URLs geopend met ...

- op het Overig tabblad
Open URLS van het klembord bij het middel-klikken
Open URLs van het klembord na een middelklik

Laad nieuwe tabs in de achtergrond
Laad nieuwe tabbladen in de achtergrond
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

TBP: not found
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Hoe gaat het vertalen van die extensies precies in zn werk?
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

De extensies zijn geen van allen juist.
De juiste map is http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox/ext/
maar als ik dan op eentje klikt wilt firefox die opslaan op mijn harde schijf, firefox vraagt niet om die te installeren
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

In ieder geval bedankt voor de suggesties, pw1. Ik heb eb gelijk eventjes de links gefixed. Ik had in mn ftp cliënt de naam van de map nog gewijzigd en van daaruit de de link hier naar toe geplakt. Hij gaf de oude map echter nog steeds weer vandaar dus..

De HCC server staat denk ik niet helemaal goed ingesteld dus zul je de extensies op moeten slaan en dan in Firefox moeten openen dan kun je ze installeren. Dit moet wel in de Nederlandse Firefox, Engelse vertaling zit er nl ook bij (en bij TBP en BBCode nog wel meer talen).

@Sc00zy:
Hoe je TBP moet vertalen is hier te vinden. Ik heb het de eerste keer ook op die manier gedaan, maar als ik eenmaal de files in de xpi zelf zaten via 7-zip extra aanpassingen gemaakt. Dat gaat makkelijker dan iedere keer weer de bestanden in/uitpakken.

Nog eventjes een reactie op je suggesties:
- Meeste dingen zijn typfouten en zal ik zometeen eventjes verbeteren. Over de titel bovenin ben ik er nog niet uit. De extensie zelf heet namelijk nog steeds Tabbrowser Preferences en hoewel er wel suggesties voor zijn voor het vertalen van de naam/beschrijving van een extensie weet ik niet of dit binnenkort in Firefox komt.
Ik denk dat het uiteindelijk wel beter is om de naam wel te vertalen, ook omdat er gewoon een verwijzing vanuit de opties is (alleen voor het Duits is de naam vertaald)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

sc00zy schreef:Hoe gaat het vertalen van die extensies precies in zn werk?
Meestal schrijf je je in op de mailinglist van het programma. Daar kondig je dan officieel aan dat je bereid bent om het programma te vertalen (dan weet je ook direct of er al iemand aan de vertaling bezig is). De beheerder geeft dan aan hoe zij te werk gaan (want dit is voor iedere extensie anders).

In iedere extensie zit een directory met zgn. 'locales'. Je kopieert gewoon de Engelse taalbestanden naar een /nl/ directory en je begint met alles te vertalen...

Bij Sage moest ik gewoon drie bestanden vertalen. Veel was er niet aan (een uurtje werk of zo). Daarna opsturen, de rest van het werk werd gedaan door de extensiemaker.
Enigmail was iets moeilijker. Eerst en vooraal veel meer vertaalwerk, ten tweede moet je de language pack zelf compileren. Moeilijk is dit niet (mbv een scriptje), maar niet iedereen kan hier mee overweg.
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

Gert-Paul schreef:De HCC server staat denk ik niet helemaal goed ingesteld dus zul je de extensies op moeten slaan en dan in Firefox moeten openen dan kun je ze installeren. Dit moet wel in de Nederlandse Firefox, Engelse vertaling zit er nl ook bij (en bij TBP en BBCode nog wel meer talen).
Opslaan lukt wel, maar hoe open je die daarna met firefox (op linux) bij extensies zie ik nergens: install from harddisk of iets dergelijks
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

FFuser schreef:
Gert-Paul schreef:De HCC server staat denk ik niet helemaal goed ingesteld dus zul je de extensies op moeten slaan en dan in Firefox moeten openen dan kun je ze installeren. Dit moet wel in de Nederlandse Firefox, Engelse vertaling zit er nl ook bij (en bij TBP en BBCode nog wel meer talen).
Opslaan lukt wel, maar hoe open je die daarna met firefox (op linux) bij extensies zie ik nergens: install from harddisk of iets dergelijks
Je kunt ze gewoon via Files > Open (of Bestand > openen in het NL) de extensie in Firefox laden. Wat ook werkt in de extensie vanuit een filebrowser naar het extensie windows slepen (in windows iig)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb net trouwens een nieuwe versie geupload met de tips van pw1 erin verwerkt.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Ik heb nu ook nog wat screenshots gemaakt van BBCode en Super Drag and Go:
http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox ... erdrag.png
http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox/ext/bbcode.png

Verder de screenshots van TBP geupdate tot met de laatste versie.

Verder heb ik een sneltoets veranderd zodat het wat natuurlijker lijkt.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Even een update met het opnemen van de vertaling in de officiële versies:

Er is gisteren een nieuwe versie van BBCode verschenen met de Nederlandse versie erin, binnenkort zal deze dus ook wel op update.mozilla.ort verschijnen.
Te downloaden vanaf jedbrown.net/mozilla/extensions/#BBCode

De maker van TBP is nu bezig met een nieuwere versie en in de nieuwe versie zal ook de Nederlandse vertaling mee worden genomen.

De maker van Super Drag and Go heb ik ook al geïnformeerd, maar die heeft nog niet gereageerd.

Verder wil ik binnenkort iig ook nog Gmail Notifier, Openbook en misschien Sort Bookmarks gaan vertalen.

Als jullie nog extensies hebben waarvan jullie verwachten dat ze voor veel mensen interessant kunnen zijn en een NL vertaling verdienen, reageer dan eventjes in dit topic.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Topic weer eventjes ophoog halen. Ik heb namelijk weer een aantal vertaalde extensies:

OpenBook [screenshot]
Voor een uitgebreider dialoogvenster om bladwijzers toe te voegen

Gmail Notifier [screenshots 1 en 2]
Snel zien of je nieuwe Gmail hebt. In deze versie zitten nog wat fouten. Als mensen het willen kan ik ook nog wel een oude stabielere versie vertalen.
Ik heb Gmail Notifier nu vertaald met Gmail Waarschuwer. Ik kon zo niet een mooi Nederlands woord verzinnen. Als iemand suggesties heeft, graag :).

ReloadEvery [screenshot]
De pagina iedere x minuten/seconden herladen.

Al deze extensies werken in FF1.0, maar je moet een Nederlandse Firefox hebben om de vertalingen te kunnen zien (net als alle extensies die ik vertaald heb).

EDIT: De beloofde screenshots heb ik gemaakt.
Plaats reactie