Google desktop Search Thunderbird ingesteld als IMAP client

Thunderbird-tips voor het handig lezen van e-mails, nieuwsgroepen en RSS-feeds.
Plaats reactie
kokodril
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 januari 2008, 14:36
    unknown unknown

Google desktop Search Thunderbird ingesteld als IMAP client

Bericht door kokodril »

Beste TB gebruikers.

Langzaam zijn we als bedrijf na 7 jaar sukkelen met Microsoft producten structureel alle software van Microsoft aan het uitfaseren (lees: Uitbannen)

We zijn de updates op updates en daar dan weer de patches op en vervolgens updates op de patches meer dan zat.

Reparatiewerk en (veel te vaak) incompatabiliteit van windows software onderling, kosten gewoon onredelijk veel tijd. (6 tot soms 20 manuren per week op totaal 8 clients)

De Small Business Server hebben we er definitief uitgeknikkerd, vanwege onbetrouwbaarheid, algehele gammelheid, onveiligheid en gebruikers onvriendelijheid.

Wij gebruiken nu zakelijk een debian linux server.

We gebruiken nog wel xp clients, met een office pakket (daar we die nog hadden)

Echter van alle clients is, vanwege algehele gammelheid, Outlook 2007 voorgoed de nek omgedraaid en vervangen door Thunderbird.
MS Word en excel gebruiken we nog, die worden binnenkort de nek omgedraaid en vervangen door open office.

Zo, dat moest er even uit :)

We hebben tot tevredenheid altijd Google desktop search (GDS) gebruikt :) en willen dit in de toekomst ook blijven doen.

Echter het indexeren van IMAP mail gaat niet zomaar, daar het op een externe server staat. Ik was er even mee bezig om erachter te komen wat hiervoor de oplossing zou kunnen zijn. Mischien is de oplossing die ik hier neerzet al lang gepubliceerd, ik kon een dergelijke oplossing echter niet vinden.

Wellicht kun je je voor deel er mee doen?

Hoe IMAP berichten te indexeren:

Google levert op http://desktop.google.com/support/bin/a ... swer=16892 een oplossing echter die is niet compleet.

Je zult eerst een offline beleid in moeten stellen. Dat is heel makkelijk:
Thunderbird: Bestand > Offline > offline berichten > Mappen voor offline gebruik selecteren > alle mappen aanvinken > Ok --- klaar.

Daarna set je de configuratie Flag in Thunderbird: Extra > Geavanceerd > configuratie editor > mail.check_all_imap_folders_for_new = true

Thunderbird zal dan ten allen tijde bij opnieuw opstarten beginnen met synchroniseren van je imap mail naar lokale bestanden.

Je creeert hiermee dus een lokale kopie van de IMAP mailbestanden, deze zijn wél door Google desktop ( en ik neem aan andere desktop search progs) te crawlen.

Simpel en doeltreffend, met als voordeel dat je op je lokale client een backup hebt staan van de IMAP mail welke op jou van toepassing is. (een extra backupje is nooit weg toch? :lol: )

Nb: Het werkt goed echter ik sluit niet uit dat er mischien nog veel slimmere of beter oplossingen zijn? Dan hoor ik dat natuurlijk héél graag.

succes en groeten,
Luc
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Hartelijk dank voor deze tip en mooi dat je zo tevreden bent over Thunderbird (en Linux ;) )!

Daarom deze topic verhuisd naar Tips voor Thunderbird (daar is ie wellicht iets beter op zijn plaats)
Afbeelding
Plaats reactie