De vrijheid van Linux

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Elentherelién
Berichten: 23
Lid geworden op: 3 december 2006, 20:45
    unknown unknown

Bericht door Elentherelién »

adri schreef:
nirwana schreef: Dan hebben we Adri, overtuigd aanhanger van Slackware Linux
Ach... dat valt wel mee hoor.
Elentherelién schreef:en ik was eigenlijk aan het bitchen op alles van Microsoft
Gebruik dan ook Linux jongen!
Bij voorkeur Slackware!
:lol:
Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Elentherelién schreef: Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Vrijheid!
Afbeelding
Elentherelién
Berichten: 23
Lid geworden op: 3 december 2006, 20:45
    unknown unknown

Bericht door Elentherelién »

adri schreef:
Elentherelién schreef: Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Vrijheid!
Heb ik dat met xp niet dan?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik vind van niet nee. :)
Met een Mac trouwens ook niet hoor...

Het mooie aan Linux vind ik de enorme mogelijkheden van aanpassen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het aanpassen. Ja, ook bijv. de hardwareherkenning kun je sturen door een andere kernel te installeren (probeer dat eens op WXP of je MacBook ;) )
En het is JOUW systeem en van niemand anders. Dat is bij Windows in ieder geval niet zo, Windows is en blijft eigendom van MS (bij Apple weet ik het eigenlijk niet).

Ook erg leuk (en dan m.n. bij Slackware +derivaten) is dat je zelfs op een oude computer nog een lekker vlot en modern OS kunt hebben draaien.
En erg degelijk en veilig!
Afbeelding
Gebruikersavatar
jack2go
Berichten: 1262
Lid geworden op: 14 oktober 2006, 19:16
Locatie: Baarn
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Ik vind van niet nee. :)
Windows is en blijft eigendom van MS (bij Apple weet ik het eigenlijk niet).
allemaal heel erg off topic, maar de kernel van OSX(Darwin) is open source, de grafische schil(Aqua) die niet, die is van Apple
Wat ter sleepvaart vaart is geen schorriemorrie maar Hollands Glorie potverdorie!
bootjes waar ik op gevaren heb
Elentherelién
Berichten: 23
Lid geworden op: 3 december 2006, 20:45
    unknown unknown

Bericht door Elentherelién »

adri schreef:Ik vind van niet nee. :)
Met een Mac trouwens ook niet hoor...

Het mooie aan Linux vind ik de enorme mogelijkheden van aanpassen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het aanpassen. Ja, ook bijv. de hardwareherkenning kun je sturen door een andere kernel te installeren (probeer dat eens op WXP of je MacBook ;) )
En het is JOUW systeem en van niemand anders. Dat is bij Windows in ieder geval niet zo, Windows is en blijft eigendom van MS (bij Apple weet ik het eigenlijk niet).

Ook erg leuk (en dan m.n. bij Slackware +derivaten) is dat je zelfs op een oude computer nog een lekker vlot en modern OS kunt hebben draaien.
En erg degelijk en veilig!
De reden om Ubuntu te installeren zal voor mij zijn omdat ik Windows grondig zat ben met z'n monopolie.
Ik zal het nog een keer proberen hopelijk vanavond en dan surf ik hier wel even langs en vertel ik me eerste reactie XD
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Elentherelién schreef: De reden om Ubuntu te installeren zal voor mij zijn omdat ik Windows grondig zat ben met z'n monopolie.
Dat is een prima reden. :)
Elentherelién schreef: Ik zal het nog een keer proberen hopelijk vanavond en dan surf ik hier wel even langs en vertel ik me eerste reactie XD
Heb je het al vaker geprobeerd dan?
Lukte het niet?
Laat maar weten hoor als er iets niet lukt, er zijn hier op MozBrowser doorgaans verscheidene Linux-gebruikers aanwezig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

jack2go schreef: allemaal heel erg off topic, maar de kernel van OSX(Darwin) is open source, de grafische schil(Aqua) die niet, die is van Apple
De kernel mag dan OSS zijn, onder welke licentie die valt is doorslaggevend. Ik gok in dit geval dat het niet GPL is, maar een BSD-licentie, waardoor Apple feitelijk ermee kan doen wat ze willen, zolang ze de naam van de ontwikkelaar maar vermelden.

Ik heb geen enkele ervaring met Mac, maar kun je daar bijv. een eigen kernel compileren en installeren?
Dat zou me eerlijk gezegd verbazen. :)
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: Ik heb geen enkele ervaring met Mac, maar kun je daar bijv. een eigen kernel compileren en installeren?
Dat zou me eerlijk gezegd verbazen. :)
http://developer.apple.com/documentatio ... ion_3.html

Maar eerlijk is eerlijk, een gemiddelde Mac gebruiker zal dit nooit doen.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Elentherelién schreef: Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Het is leuk :D en leerzaam :shock:
Elentherelién
Berichten: 23
Lid geworden op: 3 december 2006, 20:45
    unknown unknown

Bericht door Elentherelién »

common sense schreef:
Elentherelién schreef: Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Het is leuk :D en leerzaam :shock:
Leerzaam klinkt zeker goed.
Informatica wil ik namelijk studeren :)

Helaas, het profielwerkstuk is er even tussen gekomen, aangezien dat noodzakelijk is voor het examen, kan het eventjes duren.
Maar ik houd de mensen hier wel op de hoogte =]
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Elentherelién schreef: Leerzaam klinkt zeker goed.
Informatica wil ik namelijk studeren :)
Prima keuze. Linux zal je zeker veel mogelijkheden geven om veel onderwerpen uit de informatica direct toe te passen of inzichtelijk te krijgen. Een aanrader dus.
Elentherelién schreef:Helaas, het profielwerkstuk is er even tussen gekomen, aangezien dat noodzakelijk is voor het examen, kan het eventjes duren. Maar ik houd de mensen hier wel op de hoogte =]
Doe dat vooral, en studeer ze nog. We blijven nieuwsgierig...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Elentherelién schreef:
common sense schreef:
Elentherelién schreef: Wat is het grote voordeel van Linux dan?
Het is leuk :D en leerzaam :shock:
Leerzaam klinkt zeker goed.
Informatica wil ik namelijk studeren :)
Als je gaat voor leerzaam, dan kan ik je met gerust hart Slackware, Gentoo of *.BSD aanraden. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

adri schreef:Als je gaat voor leerzaam, dan kan ik je met gerust hart Slackware, Gentoo of *.BSD aanraden. ;)
Of voor je opleiding: Minix. Althans, dat besturingssysteem kreeg ik op mijn opleiding gedoceerd. Dit is een besturingssysteem met een microkernel. Toen was het nog het speeltje van Tanenbaum, maar inmiddels is het als opensource vrijgegeven. De discussie tussen Linus Torvalds en Andrew Tanenbaum is overigens legendarisch. Echter, vooralsnog worden de systemen die Adri aanraadt in de praktijk meer gebruikt. Dus als je je wilt onderscheiden dan ga je voor Minix (of je gaat mee programmeren aan Haiku, het nieuwe BeOS). Zo niet, dan kun je kiezen voor de systemen die Adri aanraadt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie