Firefox 3.1

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Firefox 3.1

Bericht door adri »

Vrij recentelijk is Firefox 3.1 (Alpha!) uitgegeven.
De veranderingen tot dusverre zijn dit:
* Web standards improvements in the Gecko layout engine
* Text API for the <canvas> element
* Support for using border images
* Support for JavaScript query selectors
* Several improvements to the Smart Location Bar
* A new tab switching behavior

M.n. dat laatste is wel grappig, druk op Ctrl + Tab en je krijgt een overzicht van je laatst bezochte tabs te zien, zie mijn schermafdruk:
Afbeelding

Voor Linux (KDE) gebruikers, let op dat je Ctrl + Tab even uitzet bij je sneltoetsen. ;)

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.1a1) Gecko/2008072306 Shiretoko/3.1a1
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Re: Firefox 3.1

Bericht door Manuel »

adri schreef:Vrij recentelijk is Firefox 3.1 (Alpha!) uitgegeven.
De veranderingen tot dusverre zijn dit:
<knip>
* A new tab switching behavior

M.n. dat laatste is wel grappig, druk op Ctrl + Tab en je krijgt een overzicht van je laatst bezochte tabs te zien.

Voor Linux (KDE) gebruikers, let op dat je Ctrl + Tab even uitzet bij je sneltoetsen. ;)

¿Qué? Ik vind het eigenlijk vrij brutaal dat ze die toetsenkombinatie kapen. Die is standaard in gebruik bij KDE, toch niet echt 1 van de kleinste Desktops...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik vrees dat er weinig toetsencombinaties nog niet bezet zijn...
Maar het zou me hogelijk verbazen als je dat niet aan kunt passen. :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ik vrees dat er weinig toetsencombinaties nog niet bezet zijn...
CTRL+ALT+TAB???
adri schreef:Maar het zou me hogelijk verbazen als je dat niet aan kunt passen. :)
Het gaat om het principe. Ik vind het brutaal, en arrogant, om een toetsencombinatie te kapen die standaard reeds toegewezen is...
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Ja, waarom niet een functietoets die niet door Firefox gebruikt wordt zoals F12.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:Ik vrees dat er weinig toetsencombinaties nog niet bezet zijn...
CTRL+ALT+TAB???
Die vind ik dan weer niet zo...
moZes schreef:Ja, waarom niet een functietoets die niet door Firefox gebruikt wordt zoals F12.
Dat zou ik persoonlijk een betere keus vinden.
Manuel schreef: Het gaat om het principe. Ik vind het brutaal, en arrogant, om een toetsencombinatie te kapen die standaard reeds toegewezen is...
Er is natuurlijk een gerede kans dat die ontwikkelaar(s) helemaal geen KDE of zelfs Linux gebruiken en er dus ook niet van op de hoogte zijn.
Je kunt het uiteraard als bug indienen. :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb het maar even gemeld bij Mozilla en hoop dat ze er wat mee doen.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Het gaat om het principe. Ik vind het brutaal, en arrogant, om een toetsencombinatie te kapen die standaard reeds toegewezen is...
Er is natuurlijk een gerede kans dat die ontwikkelaar(s) helemaal geen KDE of zelfs Linux gebruiken en er dus ook niet van op de hoogte zijn.
Dat vind ik niet echt een goed argument... Mijn mening is dat wanneer je je zo prominent op de browsermarkt begeeft, dat je dient te zorgen dat je van Linux, Mac, KDE, Gnome, Windows zaken op de hoogte dient te zijn. Anders zou het een zooitje worden met allerhande progamma's.
adri schreef:Ik heb het maar even gemeld bij Mozilla en hoop dat ze er wat mee doen.
Waarvoor dank!!
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Dat vind ik niet echt een goed argument... Mijn mening is dat wanneer je je zo prominent op de browsermarkt begeeft, dat je dient te zorgen dat je van Linux, Mac, KDE, Gnome, Windows zaken op de hoogte dient te zijn.

Mja, maar hoeveel desktop/window managers zijn er voor Linux (ik heb er zelf al zeker een stuk of tien geprobeerd)? Momenteel gebruik ik op mijn oude pc Fluxbox en daar is die toetsencombinatie helemaal niet aan de orde.
Manuel schreef:
adri schreef:Ik heb het maar even gemeld bij Mozilla en hoop dat ze er wat mee doen.
Waarvoor dank!!
Geen dank! :)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ Adri: Ik heb het alleen over de belangrijkste desktop managers. Mozilla begeeft zich niet alleen prominenet op de browsermarkt, maar is ook nog eens cross-platform, en dan dien je rekening te houden met zulk soort zaken. Dat is i.i.g. mijn idee...

En nu heb ik niet zo veel desktopmanagers geprobeerd, maar ik heb zo'n vermeden dat bepaalde toetscombinaties ongeveer in alle desktopmanagers gebruikt worden. Juist om de dingen simpel te houden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

ik gebruik al een tijdje geen Gnome meer, maar bij alle andere windowmanagers ben ik -standaard- deze toetsencombinatie niet tegengekomen (je zou even bij Xfce kunnen kijken of het daar wel is).
Wat je wel zowat overal tegenkomt is het scrollen met de muis om van bureaublad te wisselen.
Wat ook veel handiger is IMHO. ;)
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:ik gebruik al een tijdje geen Gnome meer, maar bij alle andere windowmanagers ben ik -standaard- deze toetsencombinatie niet tegengekomen (je zou even bij Xfce kunnen kijken of het daar wel is).
Geen Xfce geinstalleerd
adri schreef:Wat je wel zowat overal tegenkomt is het scrollen met de muis om van bureaublad te wisselen.
Wat ook veel handiger is IMHO. ;)
Dat vind ik dus juist weer niet prettig... Omdat je er zo makkelijk naast zit (zit je nog in een venster, dan scrollt het venster, zit je er net een pixel naast, met de muis boven de taakbalk, dan scroll je door de Bureaubladen).
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ieder zijn smaak. ;)
Het is in ieder geval gemeld, dus wellicht gaan ze er wat mee doen.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ieder zijn smaak. ;)
En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, ook een kwestie van wat je maar gewend bent.
adri schreef:Het is in ieder geval gemeld, dus wellicht gaan ze er wat mee doen.
Nogmaal dank :)
Plaats reactie