In 2009 meer computers met Linux dan Windows

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

In 2009 meer computers met Linux dan Windows

Bericht door adri »

Op WebWereld is te lezen dat volgens de verwachting van Jim Zemlin, directeur van de Linux Foundation, volgend jaar al het aantal pc's met Linux die van Windows voorbij zal streven.

Zemblin wijst op de revolutie die momenteel gaan de is op het gebied van ultrasnel opstarten. Steeds meer computerfabrikanten stoppen een gestripte versie van Linux op hun computers, náást Windows Vista.

Een regelrechte nachtmerrie voor Microsoft, omdat Linux veel centraler zal komen te staan in de dagelijkse gebruikerservaring van Windows-klanten. Met alle drempelverlagende effecten van dien.


Dit alles lijkt mij wel erg optimistisch, maar feit is wel dat Linux wel degelijk aan een opmars bezig is. Een beetje zichzelf respecterende electronica-zaak verkoopt tegenwoordig pc's/laptops met Linux voorgeïnstalleerd. Dat was twee jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar.
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Als ik het de commentaren op het artikel goed begrepen heb, dan gaat het om (een gestripte versie van) Linux in de firmware.

Ook al is er sprake van een opmars, de strekking van het artikel zelf is zwaar overdreven...

Van mij hoeft Linux helemaal niet zo groot te worden, trouwens ;)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:Als ik het de commentaren op het artikel goed begrepen heb, dan gaat het om (een gestripte versie van) Linux in de firmware.
Klopt
Manuel schreef: Ook al is er sprake van een opmars, de strekking van het artikel zelf is zwaar overdreven...
Lijkt mij ook nogal errug optimistisch. ;)
Manuel schreef: Van mij hoeft Linux helemaal niet zo groot te worden, trouwens ;)
Mag best wat groter worden. Dat is gewoon noodzakelijk om hardware-fabrikanten te dwingen om Linux drivers te (laten) maken.
En daar profiteren wij ook van, want laten we eerlijk zijn, dat is tot op heden gewoon hét grote struikelblok.
Afbeelding
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

adri schreef: Dat is gewoon noodzakelijk om hardware-fabrikanten te dwingen om Linux drivers te (laten) maken.
Het probleem is eerder dat aardig wat fabrikanten geen kaas hebben gegeten van Linux driver ontwikkeling. En liever geen driver, dan een brakke driver. Want die brakke drivers dragen niet echt bij aan de goede reputatie van Linux.

Aan de andere kant, als ze daarvan leren, en hun foutjes vlot verbeteren, is dat natuurlijk ook wel ok. Helaas leert de ervaring dat ze dat laatste nogal eens laten schieten, en Linux op de desktop slechts als een bijzaak zien. Erg jammer en kortzichtig.

Meer desktop-gebruikers, is meer markt, dus zou de gesloten mind-set best wel eens sneller kunnen veranderen. Dus wat dat betreft, wel goed nieuws. :D
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Als ik het de commentaren op het artikel goed begrepen heb, dan gaat het om (een gestripte versie van) Linux in de firmware.
Klopt
Manuel schreef: Ook al is er sprake van een opmars, de strekking van het artikel zelf is zwaar overdreven...
Lijkt mij ook nogal errug optimistisch. ;)
Manuel schreef: Van mij hoeft Linux helemaal niet zo groot te worden, trouwens ;)
Mag best wat groter worden. Dat is gewoon noodzakelijk om hardware-fabrikanten te dwingen om Linux drivers te (laten) maken.
En daar profiteren wij ook van, want laten we eerlijk zijn, dat is tot op heden gewoon hét grote struikelblok.
Daar zeg je wat... Ik zit hier met een Nvidia kaart van een jaar of 2 oud, waarvan tot nog toe alle driverupdates eens in de zoveel tijd het systeem volledig deden crashen.

Nu gebruik ik dus al een hele tijd de driver de driver van Linux zelf, maar heb nu weer ander gedoe: langzaam maar zeker is de kaart het aan het begeven. Bij opstarten moet ik een aaantal malen resetten voordat ik beeld krijg, en voordat überhaupt de bootsector geladen wordt...

Dit wordt langzaam erger. Wat vinden jullie van ATI als grafische kaart?? Want ik moet toch maar snel wat kopen...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat ik er zoal over lees, ben ik niet zo kapot van Ati...
Ik moet trouwens bekennen dat ik op Slackware met Nvidia eigenlijk nooit echt problemen heb gehad (wel onder Ubuntu).
Volgens mij heb je gewoon pech gehad met die kaart, Nvidia staat toch als behoorlijk goed bekend qua kaarten & drivers (ook voor Linux).
Afbeelding
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Wat ik er zoal over lees, ben ik niet zo kapot van Ati...
Ik moet trouwens bekennen dat ik op Slackware met Nvidia eigenlijk nooit echt problemen heb gehad (wel onder Ubuntu).
Volgens mij heb je gewoon pech gehad met die kaart, Nvidia staat toch als behoorlijk goed bekend qua kaarten & drivers (ook voor Linux).
Dank voor je snelle reactie! Ik was eigenlijk van plan om nooit meer Nvidia te kopen, maar je hebt gelijk natuurlijk, de kaart die ik heb is in feite nooit echt goed geweest, en misschien waren de problemen die ik had met de Nvidia driver ook wel te wijten aan die kaart zelf...

Nvidia is wel lekker goedkoop :) Ik wacht nog even af of ik nog verdere reacties/suggesties krijg.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Bij ATI zijn ze volop bezig om vrije drivers te maken voor hun kaarten. Het fijne weet ik er niet van, maar ik dacht dat de ondersteuning voor R300-kaarten al vrij goed was.

Het is in ieder geval zeker iets om in de gaten te houden. Het is een beetje spijtig dat ATI er zelf niet meer ruchtbaarheid aan geeft, want degelijke informatie hierover is moeilijk te vinden.
rebil
Berichten: 505
Lid geworden op: 25 april 2006, 20:07
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

common sense schreef:En liever geen driver, dan een brakke driver. Want die brakke drivers dragen niet echt bij aan de goede reputatie van Linux.
Niet akkoord. Een vrije brakke driver is beter dan geen driver, want de kans is groot dat die driver snel verbeterd zal worden. Als we over gesloten drivers praten is geen driver zowiezo beter, want daar heb je geen controle over.
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    unknown unknown

Bericht door common sense »

rebil schreef:Een vrije brakke driver is beter dan geen driver, want de kans is groot dat die driver snel verbeterd zal worden.
Hm. :?

Met een open driver bestaat wel een kans dat iemand dat wil en kan aanpakken. Of het snel gaat, dat is moeilijk te stellen. En met een open driver is mogelijk een probleem eenvoudiger aan te tonen.

Het probleem is vooral wanneer een probleem met een driver niet zo evident is, als bijvoorbeeld niet 100% duidelijk is of het probleem in de software of hardware zit. En het liefst van die leuke fouten, die zich alleen bij volle maan en een half-opgestarte deeltjes versneller voordoen. :D

Wat ook een ramp is als de documentatie niet compleet of onduidelijk is. Of dat de documentatie fouten bevat, en er geen enkele ondersteuning of hulp van de leverancier of fabrikant is. :cry: Dan is een goede open driver eigenlijk niet te maken. Dus er zijn nogal wat randvoorwaarden voor succes. :wink:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rebil schreef:Bij ATI zijn ze volop bezig om vrije drivers te maken voor hun kaarten. Het fijne weet ik er niet van, maar ik dacht dat de ondersteuning voor R300-kaarten al vrij goed was.

Het is in ieder geval zeker iets om in de gaten te houden. Het is een beetje spijtig dat ATI er zelf niet meer ruchtbaarheid aan geeft, want degelijke informatie hierover is moeilijk te vinden.
AMD gaat inmiddels echt de goede kant op:
http://tweakers.net/nieuws/57560/amd-br ... s-uit.html

Dit betekent dat er nu dus documentatie beschikbaar is voor ál hun nieuwe chips (de r700 is op dit moment de nieuwste).
Plaats reactie