hoe vertaal je?

Hieronder vallen alle vertalingen die nog geen eigen forum hebben.
Plaats reactie
wizkid
    unknown unknown

hoe vertaal je?

Bericht door wizkid »

Hallo, ik ben geintresseerd in het vertalen van programma's, zoals: firefox engels naar een nederlandse, gmail notifier van engels naar nl.

maar welk programma heb je dan nodig, ik heb poedit, maar die is alleen voor .mo.......

Niels
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Mozilla programma's worden vaak vertaald met MozillaTranslator. Dit Java Programma biedt een makkelijke interface voor het vertalen van Mozilla-bestanden, door het overzichtelijk opsommgen van teksten die nog vertaald moeten worden, makkelijk kunnen zoeken, snel de juiste output creëren etc. Mozilla is echter ook via PO-files te vertalen. Daar is op dit sourceforge project meer over te vinden.

Voor Firefox 1.0 maakt Mozilla al de meeste versies en is het mij niet zo duidelijk hoe je deze builds zelf kunt maken. Voor Firefox moet alles namelijk als CVS directory geëxporteerd worden, zodat de machines van Mozilla zorgen voor de juiste (jar) bestanden. De functie in MozillaTranslator om Jar bestanden te maken werkt alleen nog tot en met Firefox 0.9.
Verder is het aan te raden om de Nederlandse versie verder te bewerken als je graag een iets andere NL versie wilt. De kwaliteit hiervan is best wel goed, dus ik verwacht dat je hier dan niet veel werk aan zult hebben.

Het vertalen van een extensie van Gmail Notifier is ook goed met de hand te doen. Vaak gaat het om 1 of 2 bestanden die vertaald moeten worden en daarna weer netjes ingepakt en in de extensie meldden dat er een Nederlandse vertaling bijgesloten zit. Meer info over het vertalen van extensies is te vinden op http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox ... talen.html . Op http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/firefox/ext/nl/ is verder een overzicht te vinden van extensies die op dit moment in het NL vertaald zijn en als jij de vertaling af hebt kan die daar ook gewoon bij gezet worden.
Plaats reactie