Composer: publiceren lukt niet

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Hallo allemaal!

Jaren geleden heb ik met Mozilla Composer webpagina's gemaakt en gepubliceerd zodat ze op mijn website zichtbaar zijn.

Nu lukt me dat niet meer. Het ontwerpen wel, maar het publiceren niet. Ik ben er bijna zeker van dat het aan de instellingen ligt.

Ik heb een site via xs4all: http://www.xs4all.nl/~sonja3
Toen ik verschillende pagina's ging maken, heb ik 1 daarvan, een fotopagaina, de Page Title "index" gegeven (terwijl dit helemaal niet de 1e pagina van mijn website is). Als je dus kijkt op http://www.xs4all.nl/~sonja3 kom je gelijk op die fotopagina. Klopt dus niet.

Als ik de publicatieinstellingen invoer in Composer ziet het er zo uit:

Afbeelding



Ik denk dat daar iets niet goed in zit.

Heeft iemand hulp? Ik moet nl. dringend mijn (zakelijke) site aanpassen!!!

Grtz Sonaya
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Frederik »

Verplaatst naar Nvu/KompoZer
__________________________
Je kunt de website het beste publiceren met een FTP-programma, bijvoorkeur FileZilla.
De site manager werkt gewoon niet zo jofel en met een FTP-programma kun je precies zien wat je aan het doen bent en waar de bestanden terecht komen.
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Ik denk dat het op zich wel werkt (omdat ik hier vroeger dus ook mee werkte) maar dat ik de sitenaam niet goed opgeef. Met die sitenaam xs4all/~sonja3 kom ik dus niet op de mainpage van mijn website maar op een van de andere pagina's. Weet je hoe ik daar achter kan komen?
M.a.w.; wat is nou de url van de mainpage?

Thnx voor je reply!

EDIT:

Ik bekijk nu het scherm met Filezilla:

Afbeelding

Ik begrijp er echt niks van (geen ervaring met ftp, alleen dus vroeger met mozilla composer wat gedaan).

Kan ik uit het scherm aflezen wat nu de mainpage is waar ik naartoe moet linken in composer (zie hieronder)?

Afbeelding

Hoe nu verder?


WEER EEN EDIT: :wink:

Ik heb in het linkervenster de html-file op m'n pc opgezocht en die naar het rechtervenster naar de map WWW gesleept. En nu doet de link via m'n website naar die pagina het wel!!!!! :) In dit dus DE manier?



Maar nu..........in composer voeg ik afbeeldingen toe, die ik niet te zien krijg op de site, terwijl hij heeft gepubliceerd incl. alle afbeeldingen. Enig idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen?
Grtz Sonaya
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Frederik »

Als ik het goed zie is op de server de map WWW de map waar je website in zit.
Als dat klopt moet je dus alle mappen en bestanden van je website in de map WWW zetten.

Ik gebruik de sitemanager helemaal niet, dus ik weet niet of dat wel goed werkt.
Het adres zou dan moeten zijn: http://www.xs4all.nl/~sonja3/www/ voor het uploaden met de sitemanager.
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Frederik schreef: Het adres zou dan moeten zijn: http://www.xs4all.nl/~sonja3/www/ voor het uploaden met de sitemanager.
Helaas, dit is het ook niet.

En ik krijg nog steeds geen afbeeldingen in mijn pagina. Ik voeg een afbeelding in die ook in de map Homepage staat, publish en save, maar er verschijnt alleen een rood kruisje in beeld op de site.

Grtz Sonaya
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Frederik »

Een rood kruisje (in IE) wil vrijwel altijd zeggen: afbeelding staat niet op de juiste locatie.
Ga op de afbeelding staan > Rechter muisklik > Eigenschappen > vergroot het schermpje > en kijk goed wat de verwijzing is.
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Het stomme is, dat het nu wel is gelukt terwijl ik exact hetzelfde heb gedaan. Html incl. afbeeldingen uploaden met Composer en daarnaast (omdat het uploaden zo dus niet lukt) met Filezilla betreffende html.bestand en afbeeldingen in de WWWmap op xs4all zetten. Dat deed ik eerst ook al een paar keer maar lukte niet. Maar misschien ging eerst de upload met filezilla niet goed door bijv. geen verbindeing met server?

Thnx in ieder geval. Alleen wil ik nog steeds weten wat nou de juiste instellingen in composer mbt publiceren zijn,omdat het gewoon omslachtig is om met 2 progs tegelijk te werken.

Gelijk even een andere vraag :wink: . IK gebruik als basis ook een uhhmmm....hoe heet zoiets...een editor?. Zo'n programma waar ik maandelijks voor betaal waarmee je makkelijk zelf een site kan maken zonder kennis van html (pagina's/tekst/afbeeldingen etc. toevoegen). Maar die bevalt me niet zo. Weet jij nog een goede/makkelijke?

Grtz Sonaya
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Frederik »

Sonaya schreef:Alleen wil ik nog steeds weten wat nou de juiste instellingen in composer mbt publiceren zijn,omdat het gewoon omslachtig is om met 2 progs tegelijk te werken.

Gelijk even een andere vraag :wink: . IK gebruik als basis ook een uhhmmm....hoe heet zoiets...een editor?. Zo'n programma waar ik maandelijks voor betaal waarmee je makkelijk zelf een site kan maken zonder kennis van html (pagina's/tekst/afbeeldingen etc. toevoegen). Maar die bevalt me niet zo. Weet jij nog een goede/makkelijke?

Grtz Sonaya

Bedoel je met Composer de ingebakken webeditor of het zelfstandige programma KompoZer (http://www.kompozer.nl). In beide gevallen weet ik niet hoe dat precies werkt. De sitemanager in Nvu (voorloper van KompoZer) liep ook al niet lekker en in Kompozer heb ik het dan ook niet meer uitgeprobeerd.
Ik zelf vindt ze niet gemakkelijk omdat je het overzicht kwijt bent en niet kunt zien wat er gebeurd. Dat kan met een FTP-programma juist wel en dat vindt ik er zo handig aan.

Websites waar je in een soort CMS systeem aan een website kunt werken (ontwerp is meestal voorgebakken) raad ik niemand aan. Zijn zelden volgens de webstandaarden gemaakt en dat is mijn grootste bezwaar. Op jaarbasis ben je er ook nog eens behoorlijk wat centen aan kwijt. Toch veel leuker om het zelf te leren en te doen.
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Wat zijn webstandaarden dan?

Maar ik ben een klont wat betreft html dus dan moet je wel een editor gebruiken. Zou graag html willen leren en een site helemaal naar wens willen ontwerpen maar ja.....geen tijd voor. En m'n zakelijke site moet er wel een beetje redelijk uitzien :wink:
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Frederik »

Webstandaarden zijn de regels waaraan een website in het algemeen moet voldoen: De html moet volgens vast richtlijnen correct geschreven worden. Die richtlijnen zijn vastgesteld door het W3C.
Vervolgens behoort een website door alle browsers (dus niet alleen IE) goed en correct te worden weergegeven. Als dat allemaal in orde is, heb je een website volgens de webstandaard.
En die heb je! :)

Even gecontroleerd:
http://validator.w3.org/check?verbose=1 ... ~sonja3%2F
En m'n zakelijke site moet er wel een beetje redelijk uitzien :wink:
Daar kun je mij voor inhuren :mrgreen:
Sonaya
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2009, 17:51
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Composer: publiceren lukt niet

Bericht door Sonaya »

Frederik schreef:Daar kun je mij voor inhuren :mrgreen:

Dat doe ik al nu :D :wink:

M'n site gaat er steeds beter uitzien.... Ik leer het wel!! :P


Aha,een goede site volgens de webstandaard....da's mooi!

Grtz Sonaya
Plaats reactie