Google vertrekt uit China

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Google vertrekt uit China

Bericht door adri »

Het is al een tijdje één van de grote geruchten op het internet dat Google zich niet wil laten ringeloren door de Chinese autoriteiten en nog langer weigert de strikte censuur van de Chinezen toe te passen. Vooral na een grote hackaanval op Gmail-accounts (waarbij met de vinger onmiddellijk naar de Chinese autoriteiten gewezen werd). Zelfs de NSA (National Security Agency) werd ingeschakeld om te bewijzen dat de Chinese overheid hier achter zat en ook minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton sprak weinig diplomatieke woorden, wat weer tot woedende reacties van de Chinezen leidde.

Al eerder maakte Google bezwaren, maar velen dachten dat de soep niet zo heet gegeten zou worden, simpelweg omdat China te groot is voor Google om daar zomaar te vertrekken. Niet alleen de opbrengsten van de Google zoekmachine zullen dan verdampen, ook Android-toestellen zullen niet toegelaten worden. Regelrechte chantage dus van de Chinezen, maar zo gaat dat nu eenmaal in de zakenwereld en de politiek. Vervolgens doken er allerlei verhalen op dat Google in onderhandeling was met China en dat er bakzeil gehaald zou gaan worden, maar vorige week zagen we toch weer berichten dat het Google menens was.

Sinds gisteren wordt nu zo'n beetje overal op het web Google's vertrek gemeld. En wel op 10 april.
Dat moet ze ongetwijfeld pijn doen, want China is de grootste internetmarkt ter wereld en het spreekt voor zich dat Google hier grof geld mee gaat verliezen. Of hier alleen nobele motieven achter zitten zullen we nooit weten, maar het is m.i. een groots gebaar van Google om zich niet medeverantwoordelijk te stellen voor ongebreidelde censuur en het stelen van privégegevens.
Als ze tenminste niet alsnog een compromis sluiten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Google vertrekt uit China

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het zover zou komen. Ik had verwacht dat er wel ergens een compromis gesloten zou worden.
Echter, met de Chinese overheid valt wederom niet te spotten.

Is dit overigens nog een gerucht of heeft Google het al bevestigd? Ik kan me voorstellen dat Google nu een harde datum probeert te stellen om te zien of dat enige beroering met zich mee brengt en dat het tij alsnog zal keren. Aan de andere kant is de bron wel een Chinese "business partner" van Google. Maar misschien speelt die dan het spelletje mee.

Ik lees net dat er op maandag een bevestiging wordt verwacht. Nou, we zullen het meemaken...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Google vertrekt uit China

Bericht door adri »

Altijd lastig in te schatten, vandaar dat ik een slag om de arm houd met die laatste zin. ;)
Aan de andere kant: China heeft weinig te verliezen, Google des te meer. Het zou m.i. vreemd zijn als Google nu alleen maar wat ketelmuziek maakt om de Chinezen onder druk te zetten. Ik vraag me werkelijk af of ze daar iets mee denken te winnen. En of China zich onder druk laat zetten is m.i. ook niet echt waarschijnlijk. Geen van beide partijen kan nu feitelijk nog zonder gezichtsverlies hier met een compromis onderuit komen. Vooral in Azië is gezichtsverlies niet iets waar lichtvaardig over gedacht wordt.
Mijn inschatting -voor wat die waard is- is toch wel dat Google een statement maakt en zich terugtrekt (daarbij toch behoorlijk wat goodwill scorend in het Westen). Op die manier leggen ze de bal ook mooi bij MS en Yahoo! neer. Want zij laten zich de Chinese "politiek" welgevallen en gaan op de eerste plaats voor de centen.
Tevens is het zo dat indien Google in wezen een verlengstuk wordt van de Chinese overheid, zij hun toch redelijk goede imago van privacybehoeder op den duur kwijt gaan raken. Ik vermoed dat dit soort overwegingen ook meespelen.
Het is wel te hopen dat de Chinese werknemers van Google geen problemen met de overheid gaan krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Google vertrekt uit China

Bericht door adri »

En inmiddels is er meer nieuws.
Zo wist Webwereld vandaag dit te melden:
Webwereld schreef:China: Google en regering VS vormen complot
Dat klinkt weer als ouderwetse communistische retoriek. Want in economisch opzicht mag China het communisme dan vaarwel gezegd hebben, in politiek opzicht is het nog steeds een verstikkende communistische dictatuur.

Google heeft een konijn uit de hoge hoed getoverd: Google.cn censureert niet meer, maar redirect naar het vrije Google.com.hk (Hong-Kong, de voormalige Britse kolonie die nog allerlei vrijheden heeft -zoals bijv. een vrije pers en rechtspraak). Of China dit zal tolereren is m.i. maar zeer de vraag.
Inmiddels heeft de Chinese overheid al gereageerd op de opmerkelijke stap van Google:
"Google has violated its written promise it made when entering the Chinese market by stopping filtering its searching service and blaming China in insinuation for alleged hacker attacks."
Dat klinkt weinig hoopgevend (en dat hadden waarschijnlijk ook weinigen verwacht).
Hier kun je zien wat China ondertussen al geblokkeerd heeft.

Wordt zonder enige twijfel vervolgd.
Afbeelding
Plaats reactie