Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

nirwana schreef:
nirwana schreef:Wel zag het artwork tijdens het opstarten van Ubuntu er behoorlijk belabberd uit, dus ik hoop dat dat nog verbeterd.
Inmiddels heb ik deze instructies gevonden waarmee je dit kunt herstellen. Het gaat in feite om de resolutie die bij het opstarten gebruikt wordt. Ik heb overigens alternatief 1 gebruikt.
Interessant. Tot hoever kun je de resolutie aanpassen?
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Dorus »

Oh ik ken Ubuntu wel hoor :)

Toevallig nog een irc servertje nodig dat onder Ubuntu draait? Ben er toevallig net een aan het maken :)
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Scorzon Era schreef:Interessant. Tot hoever kun je de resolutie aanpassen?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb nu de resolutie gebruikt die in het voorbeeld stond: 1280x1024. Ik vond het al heel wat dat ik weer een fatsoenlijke resolutie zag.

Overigens schijn je met het grub-commando vbeinfo kunnen uitvinden welke video-modes er op een computer met grub ondersteund worden, zoals ook in dit forum-onderwerp vermeld. Dat heb ik wel eens proberen uit te voeren, maar toen gaf ik vbeinfo op de commandline in. Dat leverde niets op, maar ik lees nu net dat het een commando van grub zelf is en dat je als grub start een c moet intikken en daarna het vbeinfo-commando moet ingeven. Dat schijnt er aardig wat tekst over het beeldscherm te scrollen, dus werd elders aangeraden om de Pause-toets te gebruiken of om een pager in te stellen ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Iceweasel

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Koen_92 »

Dorus schreef:Oh ik ken Ubuntu wel hoor :)

Toevallig nog een irc servertje nodig dat onder Ubuntu draait? Ben er toevallig net een aan het maken :)
Ok, mooi :)
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit IRC gebruikt, ik zou ook niet weten waarvoor ik het nodig zou hebben. (Chatten met vrienden gaat met MSN en voor de rest ja...)

Maar waarom vind je Ubuntu op de desktop dan niets? Zeker de nieuwe 10.04 is het proberen waard.

Ik ga 10.04 ook gebruiken als ik ook dat geluidsprobleem opgelost krijg. Mocht dat niet lukken, dan koop ik wel nieuwe speakers met losse volume-knop voor op het bureau :)
Debian (wat ik nu voornamelijk gebruik) werkt ook prima trouwens , maar begint een beetje verouderd/saai te worden...
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

@ nirwana:
Bedankt voor het antwoord. Als ik Ubuntu weer aandraai zal ik wel wat gaan proberen.
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Koen_92 schreef:Ik heb eerlijk gezegd nog nooit IRC gebruikt, ik zou ook niet weten waarvoor ik het nodig zou hebben. (Chatten met vrienden gaat met MSN en voor de rest ja...)
Ik gebruik het ook niet, maar volgens mij is het handig om snel te kunnen communiceren met gelijkgestemden. Dus dat je bijvoorbeeld een chatbox hebt voor allemaal mensen die zich met Mozilla bezig houden. Of met Ubuntu. En zo heeft elk zichzelf respecterend project meestal wel een eigen IRC-chatkanaal.

Zo is er ook wel eens voorgesteld om voor MozBrowser een IRC op te zetten. Ik kan me voorstellen dat je dan nog sneller met je Mozilla-probleem geholpen kunt worden. In elk geval kan het nog directer werken dan een forum, want je hebt direct 1-op-1 communicatie. Aan de andere kant werkt ons forum ook snel genoeg. Het voordeel van een forum vind ik dat je geen ellenlange chat-log door moet zoeken om daaruit de antwoorden die ertoe doen te filteren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Dorus »

Het grote voordeel van een forum is natuurlijk dat de geschiedenis bewaard blijft, en niet iedereen altijd hetzelfde hoeft te vragen.

Verder ken ik Ubuntu wel hoor, het is meer dat windows aan mijn eisen voldoet en dat ik daarom niet over ga op Linux. Wat grafisch geweld betreft doet Ubuntu nauwelijks meer onder voor win7 zeg ik laatst :)

Echter zit je met veel spellen nog altijd aan windows gebonden, dus moet ik windows aanhouden.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

nirwana schreef:
Scorzon Era schreef:Interessant. Tot hoever kun je de resolutie aanpassen?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik heb nu de resolutie gebruikt die in het voorbeeld stond: 1280x1024. Ik vond het al heel wat dat ik weer een fatsoenlijke resolutie zag.
Ik heb het nu op 1280 x 720 staan, tenminste een beetje breedbeeld.

Ik heb een hogere resolutie ook getest, maar dat kwam me duur te staan; zwart scherm en start niet door. Gelukkig via de recovery modus het e.e.a. weer draaiende gekregen.

Grub herkende het vebinfo commando overigens niet, en verder experimenteren met die boot-resolutie laat ik dan ook verder maar. :)
Het is tenslotte nu al een hele verbetering.
Dorus schreef:Echter zit je met veel spellen nog altijd aan windows gebonden, dus moet ik windows aanhouden.
Dualboot FTW! :D

(Ik gebruik zelf Vista overigens nog steeds het meest. Behalve nu dan even niet, om de 10.04 even goed te leren kennen en af te richten. :mrgreen: )
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Scorzon Era schreef:Grub herkende het vebinfo commando overigens niet
Misschien moet je de e en de b in het commando omdraaien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door adri »

Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Hier nog wat leesvoer voor als je de resolutie van Grub aan wilt passen:
http://www.justlinux.com/forum/showthread.php?t=84445
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=258484
Afbeelding
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

nirwana schreef:
Scorzon Era schreef:Grub herkende het vebinfo commando overigens niet
Misschien moet je de e en de b in het commando omdraaien.
Sorry, staat in het bericht hier verkeerd, maar de letter volgorde was wel juist ingevoerd in grub.
Commando word gewoon niet herkend.
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Scorzon Era schreef:Commando word gewoon niet herkend.
Vaag. Ik heb het laatst ook even proberen in te tikken en toen kreeg ik netjes een lijstje. Overigens paste dat overzicht netjes in m'n scherm. Maar goed, ik had inmiddels ook een hogere resolutie voor Grub, dus dat zal wel schelen.

Uit wat er in die vbeinfo-uitvoer stond kon ik overigens nog niet echt wijs worden.
Er stond namelijk dat er een bepaalde modus geselecteerd was, maar dat verwees naar een 640x480 resolutie.
Nu was ik er inmiddels wel over uit dat wat ik voor me zag in elk geval geen 640x480 was, dus dan vat ik het niet meer helemaal.
Maar misschien werkt de grafische modus bij Grub net weer even anders dan wat je met dat vbeinfo commando kunt doen.
Anyway, het ziet er bij mij nu weer goed uit, dus voorlopig blijf ik er weer van af ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Koen_92 »

Nou ja,

Ik heb maar gewoon nieuwe speakers gekocht en Ubuntu 10.04 geïnstalleerd in de plek van Debian.
Ik heb een minimale command-line installatie gedaan en vervolgens alles wat ik nodig had toegevoegd.
Zo heb ik nu niet die sociale-netwerk-zooi en mono er op staan.
Ook heb ik enkel de programma's die ik wil.
Verder heb ik dit gedaan:
In accordance with the Debian Policy Manual (which says "The 'Recommends' field should list packages that would be found together with this one in all but unusual installations"), the package management system now installs packages listed in the Recommends: field of other installed packages as well as Depends: by default. If you want to avoid this for specific packages, use apt-get --no-install-recommends; if you want to make this permanent, set APT::Install-Recommends "false"; in /etc/apt/apt.conf. Be aware that this may result in missing features in some programs.
Dat scheelt namelijk heel wat dependencies installeren. Soms moet je trouwens wel opletten, want er wordt echt het minimum geïnstalleerd. Het kan dus geen kwaad om te kijken welke packages er bij de recommend packages staan!

Verder heb ook ik er last van dat het artwork er belabberd uitziet. Maar voor mij zal het wel niet op te lossen zijn, want ik gebruik nog Grub1 die niet in zo'n hoge resolutie te laden is. De reden dat ik nog Grub1 gebruik is dat deze tenminste simpel aan te passen is en nog steeds meer opties biedt dan Grub2 (onder andere partition-hiding, iets dat noodzakelijk is als je meer dan 1 windows-installatie hebt).
Ik heb het splash-scherm dus maar uitgezet en ik dus gewoon de boot-messages zie.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Koen_92 »

Zijn er hier nog mensen die naar de Release Party van Ubuntu 10.04 in Ede gaan?
Er is daar veel aandacht voor beginners om kennis te maken met Ubuntu en Open Source. Dit kan door middel van demo-pc's en live support bij het installeren van Ubuntu op je laptop.

Ook zijn er verschillende Lezingen en Workshops.

Ik ga er in ieder geval wel heen, al is het maar omdat het zo dicht bij mij in de buurt is :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux SeaMonkey

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door adri »

Helaas geen tijd. :(
Afbeelding
Plaats reactie