Firefox 4 de eerste dagen vaker gedownload dan IE9

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Firefox 4 de eerste dagen vaker gedownload dan IE9

Bericht door adri »

Het nieuws dat er een nieuwe Firefox is gaat blijkbaar erg snel rond. Twee dagen na de lancering van Mozilla Firefox 4 was de sterk vernieuwde open source browser al 6 miljoen keer gedownload, het dubbele van Internet Explorer 9 in dezelfde tijdsspanne.
Dat mag opmerkelijk genoemd worden, want IE 9 is verreweg de beste browser door Microsoft ooit voortgebracht, die tevens goede kritieken in de pers kreeg.

Daarover heeft Mozilla ook niet te klagen, want Firefox 4 wordt zeer lovend ontvangen.
Lees bijvoorbeeld de zeer uitgebreide beoordeling van tweakers.net of die van webwereld waar men het zelfs over de "vijf killerfeatures" van Firefox 4 heeft.

Na twee dagen heeft Firefox 4 dus al een groter marktaandeel dan IE9 (1,95% vs. 0,87%), zoals ook op StatCounter te zien is.
Wat ook op StatCounter te vinden is, is het gegeven dat Internet Explorer wereldwijd behoorlijk wat terrein heeft moeten prijsgeven. Alle IE-versies tezamen worden momenteel door zo'n 45% van alle websurfers gebruikt. Een jaar geleden was dat nog 55%. Mozilla Firefox heeft een procent in moeten leveren (31% vs. 30%) en de grote winnaar is dan ook Google Chrome (van ruim 7% naar 17%). Safari steeg licht naar ruim 5% en Opera bleef zowat gelijk (1,9%).
Gevreesd werd dat de opmars van Chrome ten koste zou gaan van Firefox, maar dat blijkt dus nogal mee te vallen. De grote verliezer is toch Internet Explorer geworden. Of IE9 dat tij zal keren moet nog maar blijken.

In ieder geval zijn de "browser wars" wederom in alle hevigheid losgebarsten.
Inmiddels, drie dagen na dato, staat de Firefox teller op ruim 26,5 miljoen downloads!
Afbeelding
rvg
    Windows XP Firefox

Re: Firefox 4 de eerste dagen vaker gedownload dan IE9

Bericht door rvg »

:evil:
Gisteren firefox gedownload.
Helaas helaas, deze versie hoef ik voorlopig niet. Na een paar minuten al twee problemen:
- Synchronisatie add-on werkt niet, hetgeen betekent dat ik weer voor elke computer de werkbalken zelf moet gaan bijhouden
- in tenminste één applicatie (PHP) werken de drop down menu's niet meer.

Kortom, ik wacht wel een tijdje tot er een betere versie van 4 komt.
In elk geval rap 3.6 opnieuw geïnstalleerd, kan ik tenminste weer gewoon doorwerken
Plaats reactie