Pagina centreren!

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Pagina centreren!

Bericht door Lana »

Hallo, ik ben lana, en ben nieuw hier.
Ik beheer de site http://www.manonnovak.nl en het lukt me niet om de pagina's mooi in het midden te krijgen. Alles blijft aan de linker kant staan of het bovenste gedeelte wel in het midden maar de rest toch weer aan de linkerkant. Wie oh wie kan me helpen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Lana,

Allereerst welkom op het forum van MozBrowser.

De website ziet er netjes uit. Mijn complimenten daarvoor.

Toevallig heb ik vorige week een soortgelijke vraag opgelost: http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 26&t=20998
Toen ik die site had verbeterd bleek die echter nog niet in Internet Explorer (IE) te centreren. Ik ontwikkel de site (uiteraard) met Firefox als browser en daar was het centreren geen probleem meer. Maar IE heeft doorgaans wat meer eigenaardigheden, dus nu ook.

De website die jij beheert is vergelijkbaar, want als je de eerste regel van jouw pagina op soortgelijke wijze aanpast dan zal die het vast ook wel in IE goed gaan doen. Die eerste regel zegt nu:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
en zou als volgt moeten zijn:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Doorgaans kun je dit het beste in een tekst-editor (zoals Kladblok / Notepad van Windows) doen, want daarin kun je alles aanpassen.

Verder gebruik je een frameset (zodat de domeinnaam in de adresbalk behouden blijft ?). Dat kan mogelijk ook nog van invloed zijn op hoe de website in Internet Explorer wordt weergegeven. Zo kan het nodig zijn om ook aan dat frameset-document een doctype-regel toe te voegen. Mogelijk moet dat dan een frameset-doctype worden:

Code: Selecteer alles

 <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
Vraag me niet wie al deze regeltjes heeft bedacht, maar neem maar van mij aan dat ze zeker van belang zijn als je een website wilt die er in verschillende browsers steeds goed uitziet.
Als je trouwens helemaal zonder die frameset zou kunnen, dan heeft dat wel mijn voorkeur.

Nog een opmerking over de inhoud van de website. De tekst op de voorpagina zou ik wat overzichtelijker maken. Nu staat er namelijk 1 brok tekst op. Alles staat er wel, maar het nodigt mij niet uit om het even te lezen. Ook ben ik op de beginpagina van een website niet direct geïnteresseerd in het complete CV. Misschien kun je dat op een aparte pagina plaatsen en er dan een soort van tijdlijn bij plaatsen. Dat leest denk ik een stuk prettiger. Dan kun je de beginpagina gebruiken om de bezoeker welkom te heten en te vertellen wat ze zoal op de website kunnen vinden. Nu ik de website wat verder bekijk zie ik dat je ook al zo'n tijdlijn-pagina hebt: http://members.home.nl/annofe/biografie.html

Verder ziet de gebruikte counter onderaan er wat sneu uit. Ik denk dat je net zo goed Google Analytics (of een andere gratis statistiek-teller) kunt integreren. Volgens mij biedt dat meer informatie en dan zie je geen teller op de website. Maar dat laat ik verder aan jou over.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

Hallo nirwana,

Bedankt voor je snelle reactie, tips en je welkom.

Ik ga proberen een aantal dingen te veranderen, ben niet zo heel goed in website's maken en als je het over framesets hebt weet ik niet wat wat je bedoeld, maar als ik er zonder kan wil ik het graag weg hebben.

Ga ook proberen de teller op een andere manier te plaatsen en ook de tekst ga ik weg halen. Echt hele goeie tips en ik ga het proberen. Nogmaals bedankt!

Groet, Lana
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

Hallo nirwana,

Heb het geprobeerd. Het springt steeds weer terug naar het oude.
HTML codes gekopieerd en geplakt in wordpad, de bovenste code veranderd en weer geselecteerd en geplakt in NVU bij bron.

Snap er niks van grrr.
Laatst gewijzigd door Lana op 28 september 2011, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Lana schreef:Snap er niks van grrr.
Rustig aan. Denk om je bloeddruk ;-)

Je bent al aardig op weg, dus we helpen je hier ook wel doorheen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

nirwana schreef:
Lana schreef:Snap er niks van grrr.
Rustig aan. Denk om je bloeddruk ;-)

Je bent al aardig op weg, dus we helpen je hier ook wel doorheen.
Hahaha zal het proberen :D
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Lana,

Als het goed is, ziet deze kopie van jouw website er wel goed gecentreerd uit: http://www.mozbrowser.nl/web/manon/index.html
Dit centreert bij mij zowel goed in Firefox als ook in Internet Explorer 9. Hiervoor heb ik alleen de eerste regel aangepast.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Wat de frameset betreft heb je geluk, want IE blijkt daar geen last van te hebben.
Ik heb hier ook een testje met jouw frameset geplaatst: http://www.mozbrowser.nl/web/manon/frameset.html
Dat ziet er ook in IE goed gecentreerd uit.

Enkele weken geleden had ik namelijk meegemaakt dat een pagina die er goed uitzag in Internet Explorer opeens anders werd weergegeven toen ik deze via een frameset opvroeg. Toen moest ik de frameset aanpassen zodat deze ook een doctype-regel zou krijgen. Maar blijkbaar is dat in jouw geval nu niet nodig.

Dan toch nog wat uitleg over frames en framesets. Allereerst is het handig om 1 ding te onthouden: gebruik deze niet tenzij je daar een goede reden voor hebt. Met een frameset maak je 1 webpagina die in feite uit meerdere losse pagina's bestaat. Dat laatste maakt het wat lastig, want je kunt ook 1 van die losse pagina's opvragen. Dan heb je bijvoorbeeld alleen 1 menu of alleen de index-pagina zonder het menu erbij. Kortom, doorgaans is dit vragen om problemen en voor het indexeren van een website is dit ook niet goed.

Als ik het adres van jouw website opvraag dan blijft de domeinnaam steeds in de adresbalk staan. De eigenlijke website staat echter op http://members.home.nl/annofe

De frameset wordt in dit geval waarschijnlijk gebruikt om de domeinnaam in beeld te houden. Soms wordt dit al automatisch toegevoegd als je in de instellingen van de domeinnaam aangeeft dat die naar een bepaald adres moet doorverwijzen. Dan wordt dus zonder dat je het weet een frameset toegevoegd.

De code van jouw website ziet er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>manonnovak.nl</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="*,0">
<FRAME SRC="http://members.home.nl/annofe" NORESIZE>
<NOFRAMES>
Your browser does not support frames.
</NOFRAMES>
</FRAMESET>
</HTML>
Daarin wordt dus het eigenlijke adres van de website vermeld. In feite is dit een wrapper om de website heen.
Maar misschien kun je daar wel van af als je de instellingen van de domeinnaam-registratie voor manonnovak.nl bekijkt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Via de domeinnaam-registratie zie ik dat de domeinnaam van Manon is geregistreerd bij HostNet.
Als ik vervolgens verder zoek kom ik uit op http://helpdesk.hostnet.nl/doorlinken-webhosting.html
Daar wordt uitgelegd dat ze 2 manieren van doorsturen ondersteunen:
- 301 (standard-forward)
- frameforward

Jouw website gebruikt duidelijk de 2e vorm, terwijl de 1e vorm misschien beter is voor het indexeren door zoekmachines.
Als je dat omzet dan wordt bij het intikken van de domeinnaam de bezoeker direct doorgestuurd naar de website bij @home (ziggo). In het geval van een frameforward wordt in feite onder water (binnen de website) hetzelfde gedaan. Het is dus een wat andere techniek. In het geval van een frameforward ziet een bezoeker daar niets van en in het geval een standard-forward (301) ziet een bezoeker ook het eigenlijke adres waar de website wordt gehost. Als je dat laatste geen probleem vindt, dan lijkt het me goed om dat om te zetten naar een standard-forward.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

nirwana schreef:Lana,

Als het goed is, ziet deze kopie van jouw website er wel goed gecentreerd uit: http://www.mozbrowser.nl/web/manon/index.html
Dit centreert bij mij zowel goed in Firefox als ook in Internet Explorer 9. Hiervoor heb ik alleen de eerste regel aangepast.
Ik snap het niet, hoe kan het toch dat ik de eerste regel niet kan veranderen. :( :oops:

Ga nu naar bed, zit eigenlijk al weer te lang achter de PC.
Bedankt Martijn
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Manon,

Zoals ik gisteren al uitlegde is die eerste regel nogal belangrijk voor de opbouw van een webpagina. Daarom kun je die regel in Kompozer in elk geval niet zomaar aanpassen. Vandaar dat ik normaal gesproken aanraad om die aanpassing maar even buiten Kompozer te doen. Maar daarna moet je de pagina weer gewoon in Kompozer kunnen openen en ermee verder werken alsof er niets is gebeurd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Pagina centreren!

Bericht door Frederik »

Open de pagina in Kladblok en vervang de eerste regel door:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Vervolgens in Kladblok opslaan.
Nu de pagina openen in Nvu of KompoZer en dan is die wijziging bewaard gebleven.

In Nvu / KompoZer lukt dat niet. Die eerste regel is er zo in geprogrammeerd en laat zich binnen het programma niet veranderen. Daarom, zoals Martijn adviseert, om dat buiten KompoZer om te doen.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Pagina centreren!

Bericht door nirwana »

Lana,

Het is je inmiddels gelukt, want de pagina op manonnovak.nl wordt nu netjes gecentreerd (ook als je IE als browser gebruikt).

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat !
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

nirwana schreef:Lana,

Het is je inmiddels gelukt, want de pagina op manonnovak.nl wordt nu netjes gecentreerd (ook als je IE als browser gebruikt).

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat !
Nou Martijn, jij ontzettend bedankt voor de hulp :D . Vindt dat het er nu heel mooi uitziet!!
Bedankt!!
Groet Lana
Lana
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 september 2011, 19:21
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Pagina centreren!

Bericht door Lana »

Frederik schreef:Open de pagina in Kladblok en vervang de eerste regel door:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Vervolgens in Kladblok opslaan.
Nu de pagina openen in Nvu of KompoZer en dan is die wijziging bewaard gebleven.

In Nvu / KompoZer lukt dat niet. Die eerste regel is er zo in geprogrammeerd en laat zich binnen het programma niet veranderen. Daarom, zoals Martijn adviseert, om dat buiten KompoZer om te doen.
Hoi Frederik,
Dit ga ik nog even proberen bij de pagina Songs, daar centreert het bovenste gedeelte wel maar onderste gedeelte niet.
Ook jij bedankt!!

Groet Lana
Plaats reactie