Rood bolletje maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Rood bolletje maken

Bericht door han52krol »

Hallo Allemaal,

Kun je met Kompozer ook een rood bolletje maken om aan te geven of iets wel of niet aanwezig is? Ik ben een beetje bezig geweest en krijg alleen maar 'O " , die van binnen wit is en van buiten rood en of groen? Ik wil dus een gevulde "O " .

Dus, is dit mogelijk of, helaas, onmogelijk?

Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Rood bolletje maken

Bericht door nirwana »

Han,

Ik heb even een voorbeeldje voor je gemaakt: www.mozbrowser.nl/web/cirkel.html

Dat ziet er in code bijvoorbeeld als volgt uit:

Code: Selecteer alles

<span style="color: red; font-size: 48px;">&bull;</span>
Dit is dus een stukje tekst met alleen maar een cirkeltje. Via CSS-code heb ik de tekstkleur op rood gezet en de lettergrootte op 48 of 96 pixels. Uiteraard kun je dit zelf zo groot maken als je zelf wilt.

Ter info: hiervoor heb ik deze lijst met HTML-symbolen gebruikt: http://htmlhelp.com/reference/html40/en ... mbols.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Re: Rood bolletje maken

Bericht door han52krol »

Hallo Martijn,

Bedankt voor het bolletje. Ik was aan het kijken, maar van dat unicode symbolen, hoe werkt dat? De kleuren combinatie, dat snap ik, maar die unicode niet. Hoe verwerk je dat in Kompozer?

Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Rood bolletje maken

Bericht door nirwana »

Han,

Ik zou in die lijst een geschikt karakter opzoeken en dan de bijbehorende code uit die tabel overnemen.
Zo heb ik net de code &bull; gekopieerd en die heb ik in Kompozer ingevoegd via het menu Invoegen > HTML...

Dan zie je in Kompozer een bolletje verschijnen en die kun je dan zelf via de tekengrootte alsnog een bepaalde grootte meegeven.
Vervolgens kun je die via Opmaak > Tekstkleur... een bepaalde kleur meegeven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie