probleem met NVU

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Windows Vista Internet Explorer 8

probleem met NVU

Bericht door rich-an »

Ik heb een probleem met NVU

en wordt er zo zachtjes aan gek van :twisted:

Als ik me pagina's bewerk en gewoon via NVU upload zie ik ineens de afbeeldingen niet meer online staan.
Terwijl het vinkje "incl afbeeldingen" aangevinkt is bij het uploaden.

Dan moet ik in me pagina alle afbeeldingen opnieuw plakken en dan weer uploaden, en dan werkt het ineens wel!

Hoe kan dit ??

BVD
Richard
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: probleem met NVU

Bericht door nirwana »

Richard,

Allereerst zou ik Kompozer gebruiken in plaats van Nvu. In Kompozer zijn namelijk diverse tekortkomingen van Nvu opgelost. Misschien is dit daar ook wel 1 van. Zie www.kompozer.net
Daarom heb ik in de rest van dit antwoord Nvu vervangen door Kompozer.

Daarnaast nog enkele tips:
- zorg ervoor dat op jouw PC alle afbeeldingen bij elkaar staan
- zorg er ook voor dat deze afbeeldingen logisch staan ten opzichte van de HTML-pagina's

Bij voorkeur heb je een map met daarin de HTML-pagina's en daarin een submap met de afbeeldingen. Dan kan Kompozer namelijk eenvoudig het relatieve pad bepalen van de HTML-pagina naar de afbeelding(en).

Er zijn hele volksstammen die bijvoorbeeld de afbeeldingen in hun Mijn Documenten / Mijn Afbeeldingen hebben staan en die dan vanuit daar de afbeeldingen in Kompozer opnemen. Alleen krijg je dan in Nvu vreemde relatieve paden (die uiteindelijk wel weer in de Mijn Afbeeldingen-map moeten uitkomen). Het wordt nog lastiger als de afbeeldingen zich ten opzichte van de HTML-pagina's op een andere schijf bevinden.

Als je deze onderlinge locaties goed hebt staan, dan kan het menu Extra > HTML-code opschonen in Kompozer je ook nog helpen. Het gaat dan vooral om het onderdeel Lokale URL's relatief maken. Daarbij probeert Kompozer eventuele adressen die in de code beginnen met file:/// om te zetten naar relatieve adressen.

Anders upload je eens een webpagina en dan ben jij de enige die de afbeeldingen te zien krijgt. Ieder ander zegt dat-ie geen afbeeldingen te zien krijgt, jij controleert het op je eigen computer en krijgt dan wel de afbeeldingen te zien. Dus denk je dat je het goed hebt gedaan, totdat je het zelf op een andere computer (met een andere mapstructuur) uitprobeert...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

snap je verhaal helemaal.

maar heb nu de website in NVU gemaakt, kan ik zo overstappen naar Kompozer?
Of kan ik dan weer helemaal opnieuw gaan beginnen?

Foto's heb ik op me pc allemaal in 1 mapje staan, dus dat is ook goed.

En als ik de website heb geupload controleer ik hem altijd eerst op me telefoon, en hier geeft hij dan ook geen afbeeldingen weer.

Beetje vreemd.......

Maar jij denk dat dit probleem op te lossen is door op Kompozer over te stappen?
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: probleem met NVU

Bericht door Frederik »

Kompozer is vrijwel identiek aan Nvu: werkt op dezelfde manier en ziet er ook net zo uit.
Net zoals Martijn zegt, in Kompozer zijn enkele bugs en tekortkomingen van Nvu opgelost.
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

kompozer gedownload , uitgepakt ............ maar wat nu?
ik zie hem nergens op de pc staan.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: probleem met NVU

Bericht door Frederik »

Dat klopt ook wel omdat KompoZer (eenmaal uitgepakt) niet geïnstalleerd hoeft te worden.
Je maakt de uitgepakte map open en dubbelklik op kompozer.exe en voilla!

Desnoods verplaats je de hele map naar een andere locatie en maak je (rechtermuisklik op kompozer.exe) een snelkoppeling op je bureaublad.
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

aha,

ben heel internet al uren aan het afstruinen en kan het gewoon niet vinden.
Maar bedankt!
ga weer verder proberen
Het wordt nog eens wat met me............ of niet :-)
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

gelukt!

en het werkt inderdaad hetzelfde als NVU
Thanks

nu hopen dat de foto's wel zichtbaar blijven
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Macintosh Safari

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

Nog steeds hetzelfde probleem.
Zal er mee moeten leren leven denk.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: probleem met NVU

Bericht door Frederik »

Nee hoor, waar staat je website zodat we kunnen kijken waar het precies mis gaat ?
rich-an
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 september 2011, 13:25
    Macintosh Safari

Re: probleem met NVU

Bericht door rich-an »

De foto's ben ik regelmatig kwijt bij het bewerkenin kompozer.
Als ik ze er dan opnieuw inplak en dan upload is er geen probleem.
Alleen tijdens het bewerken
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: probleem met NVU

Bericht door nirwana »

Zorg er bij Kompozer in elk geval voor dat die de foto's eenvoudig kan vinden. Het is verleidelijk om overal foto's vandaan te halen op de computer. Kompozer zal dan de verwijzingen ook wel proberen vast te houden, maar dat wordt soms wat lastig.

Daarom kun je het beste een bepaalde foto eerst geschikt maken voor de website en die dan in een submap van de website plaatsen. Pas daarna neem je de foto dan in Kompozer op. Met geschikt maken bedoel ik dat de foto bijvoorbeeld het juiste formaat heeft (= het formaat dat je op de website wilt gebruiken in plaats van het veel grotere originele formaat van de foto).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie