Structuur aanbrengen website met mappen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Internet Explorer 8
Contacteer:

Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hallo Allemaal.
Als eerste allemaal een goed 2012. Nu heb ik een vraag die,misschien iets los staat van Kompozer, maar ik wil hem toch graag stellen. De webshop word groter en groter. Ik zal eerst zeggen hoe het nu ingedeeld is. Ik heb een map, genaamd winkel, daarin zit een map met afbeeldingen en de html bestanden. Nu heb ik een vraag. Kan ik de leveranciers van mijn pruducten ook in mappen zetten en dan doorlinken, naar bv. bouwdozen?
Voorbeeld:
De map winkel, met daarin de map-afbeeldingen en de indexnl en indexeng.Nu heb ik, zeg 10 leveranciers, en wil dan 10 mappen maken met L1, L2,L3 etc.In die mappen komen dan de html-pagina's te zitten van deze leveranciers. Kan ik dan ook de afbeeldingen erin stoppen wat bij die map hoort?Bijvoorbeeld:L1 met afbeeldingsmap, L2 met afbeeldingsmap etc. Dan L1 koppelen met bouwdozen, L2 koppelen met boeken etc.

Ok, is dit mogelijk? Als dit mogelijk is, zal mij dat veel werk in de toekomst besparen. Dan hoef ik, in principe, alleen een leveranciers-map aan te maken en koppelen aan de desbetreffende link.

Ik neem aan dat Kompozer hier geen probleem mee heeft?

Gr. Han Krol
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door Frederik »

Dat is zonder meer mogelijk en geen probleem Han. Probeer zoveel mogelijk een structuur te vinden die voor jezelf het gemakkelijkste is en dat je dingen ook snel terug kunt vinden als je de website moet onderhouden. Wat voor jou het snelst en het meest logisch is moet je gebruiken.
Er bestaan geen vaste (verplichte) regels over hoe een website het beste ingericht kan worden.
Tegen deze structuur kan ingebracht worden dat het de boel kan vertragen doordat al die mappen en bestanden doorgeploegd moeten worden. In de praktijk zal dat reuze meevallen en zul je daar niks van merken.
Gewoon je eigen logica volgen, dus.
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hoi Frederik,

Bedankt hiervoor. Ik zal eerst eens een testmapje maken en kijken hoe alles verloopt. De shop begint nu echt te groeien en het aantal pagina's neemt toe. Dus enige structuur aanbrengen leek mij een goede oplossing.

Sorry voor jouw CSS-verhaal, maar de nieuwe shop heb ik gewoon weer met tabellen gemaakt. Tot afgrijzen van mijn neef.... Maar goed, ik heb het hem uitgelegd en laten zien hoe ik werk met Kompozer. Hij doet het professioneel met css etc. etc. Maar hij vond het er mooi uitzien, voor een amateur als ik...

Gr.Han
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hallo ,

Nog even terug komen. Ik heb inmiddels een test map gemaakt met wat mappen er in en wat html bestanden van de nieuwe shop. Kan ik hem als test-map onderbrengen bij mijn webhosting bedrijf onder mijn normale website? Ik heb geleerd dat het hier wel kan met een indextest-html bestand. Maar ik wil ook graag testen of de koppelingen allemaal goed zijn, via FF en niet via het klikken van een html bestand en dan kijken of het goed is.

Ik neem aan dat de naam van de map dan,bijv. , winkeltest, moet zijn en moet uploaden naar mijn webhosting, via FTP.

Gr. Han Krol
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door Frederik »

Je kunt op de server waar je website staat zoveel mappen aanmaken als je wilt en als je wilt kun je ook in iedere map een nieuwe website plaatsen. Als er in die map maar een index.html zit is het goed.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door nirwana »

Han,

Stel dat je vanaf de homepage van de website een link wilt maken naar de webshop die zich in een map met de naam shop bevindt. Dan zou je dat doen via een linkje naar shop/index.html (of in HTML-code):

Code: Selecteer alles

<a href="shop/index.html">webshop</a>
Ik ga er dan van uit dat je - zoals Frederik al aangeeft - in de nieuwe map ook een index.html bestand hebt aangemaakt.
Door het gebruik van een index.html kun je straks het document ook bereiken door alleen de mapnaam in te voeren, bijvoorbeeld: website.nl/shop in plaats van website.nl/shop/index.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows 7 Internet Explorer 9
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hoi Martijn en Frederik,

Ik zal het eens uitvogelen. Ik neem aan dat ik de index.html niet hoef te veranderen? Staat nu gewoon als indexnl.html .

Gr. han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door nirwana »

Han,

Je hoeft niets aan te passen aan de bestandsnamen. Dat hoeft alleen als je wilt dat wanneer iemand de website bezoekt zonder index.html op te geven dat hij / zij alsnog op de index.html pagina terecht komt.

Een webserver herkent die naam namelijk standaard, dus kun je daar gebruik van maken. Als je van het ene naar het andere bestand verwijst en je doet dat op basis van de bestandsnaam dan maakt dat verder niet uit. Echter kun je in plaats van naar /shop/index.html ook verwijzen naar /shop/. Je gaat er dan voor het gemak van uit dat die map over een index.html beschikt.

Ik zou de indexnl.html in de shop-map daarom voor het gemak hernoemen naar index.html, zodat je dat voordeel hebt. Wel moet je dan niet vergeten om elke link die daarnaar verwijst ook aan te passen. Je kunt zelf het beste inschatten hoeveel werk dat met zich mee brengt en of je dat de moeite waard vindt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hoi Martijn,

Bedankt voor je aanvullende info. Ja, ik denk wel dat het extra werk wat oplevert. Het was een "rommeltje" in de oude map.Dat door linken etc, ik weet het, mooi werk is wat anders, Maar.... ik hoop er in de toekomst wat meer gemak van te hebben. Nieuwe map en door linken maar..... Leuk werk.

Gr,. Han
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hallo

Helaas mislukt. Ik heb geprobeerd de test map in mijn webwinkelmap te plaatsen, door in httpdocs---naam van mijn webwinkel---de test map te plaatsen. Dat ging goed. Hij was te zien bij mijn ftp-prog. Alles geupload en gekeken door het adres in te typen.http://www.vkh-models-vroomshoop.nl/vkhnieuwtest .

En, mislukt.Ik neem aan dat de index.nl niets van doen heeft met indexnl ?

Als ik gewoon op de index.nl klik, dan werkt alles naar wens. Dus de gok maar wagen?
Gr. Han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door nirwana »

han52krol schreef:Als ik gewoon op de index.nl klik, dan werkt alles naar wens. Dus de gok maar wagen?
Ik zou in dit geval niet zomaar de gok wagen zonder dat je weet hoe een en ander in elkaar steekt.

Kun je een screenshot hier op het forum plaatsen van hoe de structuur op de FTP-server er nu uitziet ?

Wat mij betreft mag je mij ook de FTP-gegevens van de website via een PB sturen. Dan kan ik eens op de server rondkijken (ik zal niet zomaar iets veranderen) om te zien hoe de structuur in elkaar steekt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door nirwana »

Han,

Je hebt me inmiddels FTP-gegevens voor de website gestuurd.

Ik heb het bestand index.nl.html gedownload, hernoemd naar index.html en weer naar de server geupload. Daardoor werkt www.vkh-models-vroomshoop.nl/vkhnieuwtest nu ook. Overigens zeg ik niet dat je het zo moet doen. Ik wil alleen maar aangeven wat de toegevoegde waarde van een bestand met de naam index.html is.

Daarnaast zijn dit de andere adressen van de pagina's:
www.vkh-models-vroomshoop.nl/vkhnieuwtest/index.nl.html
http://www.vkh-models-vroomshoop.nl/vkh ... x.eng.html

Misschien ook eens interessant om te kijken naar de mogelijkheden van Apache op dit gebied:
http://www.ibm.com/developerworks/libra ... index.html
http://httpd.apache.org/docs/2.0/conten ... ation.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hoi Martijn,

Bedankt voor het kijken en de aanbevelingen. Gisteravond nog bij mijn zwager geweest en gesproken met mijn neef er over. Hij maakt webwinkels op maat met ModX en vroeg mij er naar om daar ook eens in te verdiepen. Moet ik nog doen..

Hij maakt sites in pixels en heeft mij uitgelegd dat ik het beste geen procenten meer moet gebruiken. Kan ik weer de zaak aanpassen. :mrgreen: :mrgreen:

Ik ga nog wat kleine dingen veranderen, iets meer padding en de banner ga ik nu in een stuk maken. Ik heb een programmaatje dat de gamma kleuren verwijderd, ideaal als je met Paint werkt. De rode kleur wordt dan precies dezelfde kleur als de rode kleur (#990000). Ik weet niet of je het kent, maar dit is de naam: TweakPNG.
Het is heel simpel en werkt voortreffelijk.

Verder nog een webwinkel gevonden die, ja, ja, daar komt hij weer, met NopCart werkt. Ik zal daar eens naar kijken.Misschien word het nog wat...... :lol:

Gr. han
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door nirwana »

Han,

Moet je me toch even uitleggen wat je nu precies met dat TweakPNG doet. Ik heb het programma wel gedownload en er ook een PNG-afbeelding in geopend, maar mijn kennis van de internals van het PNG-formaat gaan niet zover. Daarnaast denk ik dat jij ook geen PNG-wizard bent, dus zul je wel een bepaald trucje hebben geleerd dat je met dit programma uitvoert.

Overigens gebruik ik doorgaans geen Paint (GIMP is mijn favoriet), maar dat terzijde.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
han52krol
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 juni 2011, 10:57
Locatie: vroomshoop
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Structuur aanbrengen website met mappen

Bericht door han52krol »

Hoi Martijn,

Dit is een link er naar toe.

http://www.copyrightvrijeplaatjes.nl/sn ... n-website/

Je ziet dat het vlak, met tekst iets donker is. Heb ik ook gehad. Met Paint of Paint.NET kun je niet fijn regelen. Dit progje verwijderd de GAMA en de kleur is zoals de kleur moet zijn.
Ideaal als je met paint of zo werkt. Sorry, maar het is klein en compact en werkt voor mij.


Gr. Han
Plaats reactie