Onderzoek toepasbaarheid OpenSource Software bij bedrijven

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
VDeen
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 juli 2012, 18:05
    Windows 7 Firefox

Onderzoek toepasbaarheid OpenSource Software bij bedrijven

Bericht door VDeen »

Welkom op het discussieforum ter ondersteuning van een bedrijfskundig onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van toepassing van open source software:
Hoe kan de organisatie optimaal gebruik maken van open source software en hiermee de afhankelijkheid en kosten beperken?”

Open Source Software:
Software die vrijelijk gebruikt, gekopieerd, gewijzigd en verspreid mag worden en waarvan de broncode beschikbaar is.

Uw mening telt.
Dus voel je vrij om je mening over de voors en tegens van open source software te delen.
Dit kunt u doen op dit forum, maar ook door middel van de enquête: http://www.almostmagic.nl/onderzoek.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Onderzoek toepasbaarheid OpenSource Software bij bedrijv

Bericht door nirwana »

Allereerst welkom hier op het forum.
Ik hoop dat je het niet alleen gaat gebruiken voor promotie van eigen activiteiten.

Overigens heb ik de enquête ingevuld, dus ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
VDeen
Berichten: 2
Lid geworden op: 6 juli 2012, 18:05
    Windows 7 Firefox

Waarom komt implementatie Open Source Software niet vd grond

Bericht door VDeen »

Buiten de eventueel nog aanwezige beperkingen bij het toepassen van open source software (die met wat inventiviteit vaak te overkomen zijn) bestaat een grote weerstand van de gevestigde orde aan ICT-ers. Deels omdat deze niet de extra energie willen steken in een goede implementatie, maar vooral omdat hun reeds aanwezige kennis deels overbodig wordt.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de MS-certified ict-ers en ict-bedrijven!

Een goed voorbeeld, dat aansluit op de basis van dit forum, is het feit dat MS-IE als browser wordt gebruikt en andere zoals bijvoorbeeld Firefox vaak actief geweerd worden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Onderzoek toepasbaarheid OpenSource Software bij bedrijv

Bericht door nirwana »

Soms zijn ICT'ers net mensen: ze weten hoe iets nu werkt en houden - net als hun gebruikers - doorgaans niet erg van veranderingen. Je weet wat je nu hebt en je weet niet precies wat je daarvoor terug gaat krijgen.

Zolang het management bereid is om te betalen voor de gekozen oplossing(en) is er voor de ICT'er weinig aan de hand. Pas als het licentie-model van een leverancier (of de geboden mogelijkheden van de software) erg lastig wordt, dan wordt het tijd om naar een alternatief om te zien.

Ook ik ben ICT'er, maar houdt me zo weinig mogelijk met systeembeheer-achtige taken bezig. Ik ontwikkel software, vrijwel altijd op Windows-servers. That makes me guilty too, I guess...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie