firefox & thunderbird crashen op linux lite

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Ik heb zopas Linux Lite geïnstalleerd op een oude HP pavillion A110.be desktop. Helaas crashen firefox en thunderbird bij opstart. Ik krijg geen specifieke foutcode. Heb al talloze keren firefox opnieuw geïnstalleerd, ook oudere versies, maar het probleem blijft zich voordoen. Heb ook geprobeerd Firefox op te starten in veilige modus, maar dan crasht hij ook. Als ik de pc boot vanop de USB-stick waarvan ik Linux Lite heb geïnstalleerd, gaat firefox wel open. Ook heb ik al geprobeerd om andere browsers te installeren, zoals Opera, Epiphany, Midori & Slimboat, maar deze gaan niet open en verdwijnen in het niets.

Kan er iemand mij helpen?

Dank,
Jan
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door adri »

Voldoe je wel aan de minimum hard- en softwarevereisten?
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/4 ... uirements/
Afbeelding
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

De hardware specs zijn volgens mij hoog genoeg. Ik heb:

1GB RAM (Was oorspronkelijk 256MB, maar heb dit verhoogd naar 1GB)
2,0Ghz processor
VGA screen 1024x768 resolution

De beschreven software specs op de link moet ik even checken...
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door adri »

Je hardwarespecs zijn in ieder geval in orde (ik ging aanvankelijk uit van 256 MB RAM en dat lijkt me inderdaad problematisch).
Software zou in principe geen probleem moeten zijn bij een distro die gebaseerd is op Ubuntu, daar worden normaal gesproken de dependencies voor je gechecked & opgelost.
Maar kijk dat voor de zekerheid even na voordat we allerlei andere mogelijke oorzaken gaan onderzoeken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door nirwana »

Jan,

Gezien de beschrijving neem ik aan dat dit onderwerp ook van jouw hand is: https://www.linuxliteos.com/forums/inst ... -lite-3-2/

Een rootkit is overigens een heel vervelend soort virus dat al wordt geactiveerd als jouw computer opstart, dus nog voordat het besturingssysteem (Linux / Windows) wordt opgestart.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door Torzan »

janverschaeren schreef:Heb al talloze keren firefox opnieuw geïnstalleerd, ook oudere versies, maar het probleem blijft zich voordoen.
Opnieuw installeren heeft vrijwel nooit zin, omdat computers met bits en bytes (enen en nullen) werken en een installatie geen kwestie is van hopen dat deze op de goede manier op een schijf worden geplaatst, noch van onjuist uitgevoerde registeraanpassingen (in Windows). Tenzij je nog even met een schijf wilt kunnen werken waarvan je al weet dat die kapot is, of het om programmalocaties gaat. ;)
Heb ook geprobeerd Firefox op te starten in veilige modus, maar dan crasht hij ook. Als ik de pc boot vanop de USB-stick waarvan ik Linux Lite heb geïnstalleerd, gaat firefox wel open.
Het lijkt erop dat je het in lees-/schrijfrechten moet zoeken. Zijn die wel in orde, m.a.w. zijn (al) de programma’s wel op een geschikte locatie geïnstalleerd en/of zijn de gebruikersrechten wel in orde? Zie ook deze supportvraag en dit supportartikel.

Met een beetje gelukt zou je ook nog crashrapporten kunnen vinden (zonder Firefox/Thunderbird te starten) waarin de reden duidelijk wordt. Gebruik de versie- en OS-kiezer links boven in dat artikel als je het onder Windows bekijkt voor de wellicht al bekende locatie in Linux.
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik heb intussen de installatie overgedaan met de bedoeling van dit probleem af te geraken en ben nu nog verder van huis (-: Ik slaag er nu niet meer in om normaal op te starten via de HD. Zodra ik door dit nieuwe probleem heen ben, kom ik hier op terug.

mvg, Jan
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Beste allen,

Ik kan terug opstarten vanaf de HD. Echter het probleem van firefox, Thunderbird en de andere browsers blijft.

Als ik firefox in veilige modus opstart vanuit de terminal, krijg ik als laatste regel:

(crashreporter: 25332): IBUS-WARNING **: The owner of /home/jan/.config/ibus/bus is not root!

Is er iemand die dit kan interpreteren?

Dank,
Jan
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

@ Nirwana: Inderdaad. Die post is ook van mij.
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

@ Adri: Ik heb de software specs voor firefox gecheckt met Synaptic Package Manager, en ik heb overal hogere versies dan vereist.
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door Torzan »

janverschaeren schreef:
(crashreporter: 25332): IBUS-WARNING **: The owner of /home/jan/.config/ibus/bus is not root!

Is er iemand die dit kan interpreteren?
Een zoekmachine en daarmee dit topic op ubuntuforums.org. :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door nirwana »

Als ik https://distrowatch.com/table-mobile.ph ... ution=lite lees dan vraag ik me af wat nog maar de reden is geweest om voor Linux Lite te kiezen. Want ik vind dat je daar best wat problemen bij hebt gekregen.

Dan kun je bijna even goed Xubuntu installeren, want dat is ook met Xfce. Al was het maar om te weten of die ook dezelfde problemen geeft.

Als er sprake is van een rootkit dan moet elke Linux-distributie daar last van hebben.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door adri »

Torzan schreef:
janverschaeren schreef:
(crashreporter: 25332): IBUS-WARNING **: The owner of /home/jan/.config/ibus/bus is not root!

Is er iemand die dit kan interpreteren?
Een zoekmachine en daarmee dit topic op ubuntuforums.org. :)
Dat refereert naar een bug in Gedit en kan op zich niet veel kwaad (behalve dat het wat irritant is). Als je dat op wilt lossen kun je via een terminal typen:

Code: Selecteer alles

sudo telinit 3
Dan kom je in een niet-grafische shell, vervolgens log je in en typt:

Code: Selecteer alles

rm -rf /home/JOUWNAAM/.config/ibus/bus 
Desalniettemin zit het me niet lekker, want dat is geen reden dat Firefox of Thunderbird niet op zou starten.
Daar komt de suggestie van nirwana om de hoek kijken: Stel dat er een rootkit aanwezig is?
Om dat te bepalen zou je rkhunter moeten installeren en laten draaien:

Code: Selecteer alles

   $ sudo apt-get update
    $ sudo apt-get -y --no-install-recommends install rkhunter
Hoe je dat vervolgens gebruikt & interpreteert lees je hier.
Laat weten hoe het verloopt, ben benieuwd!
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door adri »

nirwana schreef: Als er sprake is van een rootkit dan moet elke Linux-distributie daar last van hebben.
In theorie wel, maar in de praktijk hoeft dat natuurlijk niet.
Het is zeker geen groot risico, maar om e.e.a. uit te sluiten zou ik toch rkhunter even zijn werk laten doen.
Afbeelding
janverschaeren
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 december 2016, 20:48
    Windows 10 Chrome

Re: firefox & thunderbird crashen op linux lite

Bericht door janverschaeren »

Computer is gecrasht bij het ingeven van:

sudo telinit 3

Ik krijg een zwart scherm en heb de computer moeten afzetten met de power knop.
Plaats reactie