toegangstoetsen voor "berichten ophalen" en "mapnaam wijzigen" botsen

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

toegangstoetsen voor "berichten ophalen" en "mapnaam wijzigen" botsen

Bericht door Bennos »

Sinds kort gebruik ik Thunderbird gelokaliseerd naar het Nederlands. In de Engelse versie was ik gewend op mijn mail voor een specifiek account op te halen met: Alt+F, W, en dan de eerste letter van het account. In de Nederlandse versie is het Alt+B in plaats van Alt+F -- so far so good -- maar bij de W stokt het, want die wordt niet alleen gebruikt voor "Nieuwe berichten ophalen voor" maar ook voor "Mapnaam wijzigen". Oftewel: ik moet na de W eerst het pijltje naar rechts indrukken voordat ik de eerste letter van de accountnaam kan typen. Niet handig.

Een gelijksoortige botsing van toegangstoetsen vindt plaats in het menu "Bewerken": de V wordt niet alleen gebruikt voor "Voorkeuren" maar ook voor "Bericht verwijderen".

Nou heb ik dit wel voor mezelf opgelost (door de langpack.xpi te ontzippen, te wijzigen, en te herzippen), maar het zou mooier zijn als deze menu-items standaard verschillende toegangstoetsen zouden krijgen. Waar moet ik zijn om een dergelijke wijziging van access keys voor te stellen?
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: toegangstoetsen voor "berichten ophalen" en "mapnaam wijzigen" botsen

Bericht door oeekker »

Hallo Bennos,
Je kunt dubbele accesskeys hier melden, maar het kan ook in bugzilla. Ik verzorg de vertaling van Thunderbird en SeaMonkey naar het Nederlands en ik volg zowel dit forum, als de component ‘nl / Dutch’ in product ‘Mozilla Localizations’ in bugzilla. In bugzilla heb je iets meer mogelijkheden om de status te volgen, alhoewel: we hebben gewoon één open bug voor wijzigingen in het languagepack <https://bugzil.la/tb-nl>, dus de status wordt daar niet gebruikt om aan te geven dat een bepaalde wijziging uitgevoerd is. Bugzilla is dus waarschijnlijk alleen handiger omdat dat de centrale plaats is voor discussies over wijzigingen, zodat je later makkelijker op een plaats kunt terugvinden waarom iets is veranderd.
Onno
Bennos
Berichten: 7
Lid geworden op: 6 juni 2017, 20:38
    Ubuntu Firefox

Re: toegangstoetsen voor "berichten ophalen" en "mapnaam wijzigen" botsen

Bericht door Bennos »

Hallo Onno,

Okee, ik zal Bugzilla gebruiken als ik iets vind wat een eenduidige oplossing heeft. Maar met deze botsende access keys... is het misschien handiger hier te overleggen, waar wellicht meer mensen het zien en hun mening kunnen geven.

Voor mezelf heb ik bij "Nieuwe berichten ophalen voor" de h tot toegangstoets gemaakt, enerzijds omdat die lekker dicht bij de B van Alt+B zit, en anderzijds omdat het de eerste letter is van het meest centrale woord in dat menu-item: Halen. Maar het is lullig dat ie dan de h in berichten onderstreept, dus ik kan me voorstellen dat je dat geen goede keuze vind -- misschien ook omdat er mensen zijn die al aan de w gewend zijn. Dan is het misschien beter om de toegangstoets van "Mapnaam wijzigen" te veranderen (tot m, bijvoorbeeld), want dat is iets dat zelden gebruikt zal worden -- veel minder vaak dan "Nieuwe berichten ophalen" in elk geval.

In het menu Bewerken heb ik ervoor gekozen om de d tot toegangstoets van "Bericht verwijderen" te maken, want de V voor "Voorkeuren" is vrijwel standaard. Maar als je een map aanklikt (zodat er geen enkel bericht geselecteerd is), dan bevat het Bewerken-menu een item "Map verwijderen" met óók de v als toegangstoets. Maar in de hele langpack.xpi kan ik die niet vinden. "Map verwijderen" komt twee keer voor, de ene keer met r en de andere met M als toegangstoets. Het is mij een raadsel waar die v vandaan komt.

Benno
Gebruikersavatar
oeekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:32
    Windows 7 Firefox

Re: toegangstoetsen voor "berichten ophalen" en "mapnaam wijzigen" botsen

Bericht door oeekker »

Hallo Bennos,
Ik heb de accesskeys in de menu’s Bestand en Bewerken inmiddels uniek gemaakt, door Mapnaam wijzigen te veranderen in M en Voorkeuren in r. Dit laatste omdat de r al vaker werd gebruikt voor Voorkeuren. Het had wel een stoelendans tot gevolg, omdat de r gebruikt werd door Vorige zoeken. De accesskeys zijn altijd een gepuzzel, omdat ik ze zoveel mogelijk gelijk wil houden in Firefox, Thunderbird en SeaMonkey en omdat sommige opties, zoals Voorkeuren, niet in alle versies van de programma’s zitten, maar alleen in de Unix-versie.
De wijzigingen zitten al wel in de laatste Daily, maar helaas niet in Beta of Release. Dat zal helaas nog een tijdje duren, waarschijnlijk tot versie 59 uitkomt, want in point releases zitten als het goed is geen wijzigingen in strings.
Als je niet op Daily overstapt, zal je dus helaas nog even zelf de langpack moeten aanpasssen en als de wijziging wel actief wordt, zal je aan de aangepaste accesskeys moeten wennen…
Onno
Plaats reactie