BackUp van sommige Bladwijzers

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door FLAMINGO »

Beste,

Elke maand neem ik een BackUp van de volledige inhoud van FF en daarin ook van de Bladwijzers in "places.sqlite".
Maar daarin zitten ALLE bladwijzers.

Hierin zitten er 3 mappen met bladwijzers met URL's die voor mij zeer belangrijk zijn.
Hoe kan ik die eruit halen om APART te BackUppen - dagelijks - ?
Of bestaat er een programma die de volledige inhoud van die Bladwijzers kan uitlezen ? Van waaruit ik dan die 3 mappen kan uitfiltreren.

Flamingo :shock:
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows 10 Firefox

Re: BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door knorretje »

Ik weet niet of er een programma bestaat dat de genoemde functionaliteit biedt. Wat ik wel weet, is hoe je in .sqlite bestanden kunt kijken.
Ik gebruik namelijk zelf altijd het programma sqlite3 (http://sqlite.org/cli.html) om de inhoud van *.sqlite bestanden te bekijken. Ook zijn deze bestanden gemakkelijk te benaderen met de programmeertaal Python3 (https://www.python.org/). Wanneer ik het bestand places.sqlite bekijk, dan zie ik dat de bladwijzers blijkbaar in drie tabellen worden opgeslagen: moz_places, moz_bookmarks en moz_bookmarks_deleted. Maar het is dus nog even puzzelen om uit te zoeken hoe het precies werkt. Het ligt er aan hoeveel tijd je hier in wilt steken, maar ik verwacht dat je makkelijker alles dagelijks kunt backuppen.
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door FLAMINGO »

Beste knorretje ,

Dank. Ik wilde reeds lang een uitlezing van de inhoud van [sqlite].
Maar kan U mij ook melden WAT ik juist moet downloaden om dit programma te kunnen gebruiken ?
Want op de door U gemelde website staan zoveel mogelijkheden, en het Engels ben ik niet zo goed machtig.
Dank op voorhand.

Flamingo
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows 10 Firefox

Re: BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door knorretje »

Als u de 64 bit versie van windows 10 gebruikt, dan kunt u het sqlite3 programma ophalen door de volgende bestanden te downloaden van de download pagina (http://sqlite.org/download.html):
sqlite-dll-win64-x64-3200000.zip en sqlite-tools-win32-x86-3200000.zip. Het eerste bestand bevat een code bibliotheek (dll bestand) en het tweede bestand bevat uitvoerbare programma's. Dit zijn beide zip-achiefbestanden, dus deze bestanden moeten worden uitgepakt na het downloaden. Dit kan in Windows 10 zelf, daar hebt u geen extra programma voor nodig. De bestanden die u krijgt na het uitpakken dient u vervolgens bij elkaar in een door u zelf aan te maken map te plaatsen, bijvoorbeeld in C:\Sqlite3.20 of iets dergelijks.

Vervolgens opent u het programma cmd.exe (dit heet een commando opdrachtregel). Waarschijnlijk moet u eerst met het commando 'cd' naar de juiste map gaan. Vervolgens start u het programma door op de commando regel het volgende in te voeren: sqlite3.exe places.sqlite . Hiermee start u het sqlite3 programma en wordt het places.sqlite bestand geopend.

Vervolgens kunt u verdere sqlite-commando's geven. Zo kunt u met het sqlite-commando .tables een lijst krijgen van alle tabellen die in de database staan. Om de inhoud van een tabel te bekijken, bijvoorbeeld van de tabel moz_bookmarks, kunt u een zogenaamd sql-commando intypen: select * from moz_bookmarks; om weer te stoppen met het sqlite3 programma typt u het sqlite-commando .quit.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door nirwana »

Flamingo,

Het allermakkelijkste om dit te bekijken is via een addon als https://addons.mozilla.org/firefox/addo ... e-manager/
Die heeft namelijk ook nog wat kennis van jouw Mozilla-profiel.

Na installatie in Firefox kun je deze addon starten via het menu Tools > SQLite Manager.
De menubalk haal je tevoorschijn met de ALT-toets, als die niet standaard zichtbaar is.

Dan verschijnt een nieuw scherm. In dat scherm staat bovenin een keuzelijst met de tekst "(Select profile database)".
Daar heeft de extensie al een lijstje gemaakt van alle *.sqlite-bestanden in jouw huidige Firefox-profiel. Je kiest daar bijvoorbeeld voor Places.sqlite en klikt op Go. Dan wordt daarmee het Places-estand geopend.

Aan de linkerkant zie je de tabellen in dat bestand staan. Rechts staat een beschrijving van de structuur van die tabellen (de opbouw + inhoud).

Selecteer je bijvoorbeeld de tabel moz_bookmarks dan zie je rechts de opbouw van die tabel. Klik je aan de rechterkant op het tabblad Browse & Search dan zie je de inhoud van die tabel. Via de Export Wizard kun je die tabel exporteren, in CSV-formaat of als een SQL-script.

Wat je met zo'n export moet ? Dat moet je helemaal zelf bepalen. Soms vindt iemand het handig om de bookmarks los te kunnen opslaan van het Firefox-profiel. Al denk ik dat dat niet echt nodig zal zijn, want . En Firefox maakt ook in het profiel al backups van die bookmarks. Via Firefox Sync kun je een backup van je bladwijzers bij Mozila opslaan en je kunt zelf ook nog periodiek een backup van je Firefox-profiel maken.

Maar het is in elk geval leuk dat dit soort mogelijkheden bestaan, al ben ik wel benieuwd hoeveel extensies er uiteindelijk nog overblijven als Mozilla definitief overgaat naar het nieuwe WebExtensions-formaat voor addons.

PS: ik zie dat knorretje in de tussentijd ook een reactie heeft geplaatst. Hij beschrijft de route via Sqlite en ik een alternatieve route binnen de Firefox-browsers. Waarschijnlijk leiden beide methodes tot hetzelfde resultaat, dus je moet maar bekijken wat jou het handigste lijkt. En doe je niets met deze instructies, dan is het ook goed, want Sqlite is een database en databases zijn vooral voor ontwikkelaars ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
FLAMINGO
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 juni 2010, 15:51
Locatie: Belgie - Gent
    Windows 10 Firefox

Re: BackUp van sommige Bladwijzers

Bericht door FLAMINGO »

Beste nirwana ,

Dank, heb uw info gevolgd (was voor mij gemakkelijker dan deze van Knorretje - sorry).
Maar wat staat er daar allemaal in ???????????????

Even wat meer uitleg wat ik eigenlijk wil :

* In mijn "Bladwijzers" (ik werk met de "Bladwijzerwerkbalk") staan 3 mappen die ik wekelijks aanvul met URL's die ik belangrijk vindt.
* Eén van die mappen is bvb. " Windows 10".
* Daar sla ik alle tips op die ik wekelijks toegezonden krijg via nieuwsbrieven en andere mails met info.
* Dit is voor mij praktisch want als ik aan iets twijfel of een mankement heb, dan kijk ik in die map of er een oplossing en/of info over staat.
* Maar ik ben er niets meer mee als mijn C-schijf zou kapot gaan.
* Daarom zou ik iedere keer dat ik een nieuw onderwerp toevoeg aan die map deze willen BackUppen naar een andere schijf, want anders heeft die map geen zin.
* Maar bij nazicht van de volledige inhoud in het door U vermelde AddOn "Sqlite Manager" zie ik geen enkele vermelding van die inhoud in de afdeling "Moz.Places".

Misschien zie ik iets over het hoofd bij het gebruik van die tabellen.
Graag nog een tip en/of info.

Iedere keer een BackUp maken van het geheel der [Sqlites] is natuurlijk mogelijk, maar wanneer het maar om 3 mappen gaat, vond ik dat deze eventueel gemakkelijker apart konden worden gebackupt.

Flamingo
Plaats reactie