Doe mee met de Mozilla Firefox Quantum Campagne

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Doe mee met de Mozilla Firefox Quantum Campagne

Bericht door nirwana »

Over enkele maanden komt Mozilla met een geheel nieuwe browser-engine. Deze is sneller dan wat we tot nu toe gewend zijn, want deze engine maakt handig gebruik van meerdere "cores" die elke moderne processor tegenwoordig heeft. Mozilla noemt dit Quantum en het is mede gebaseerd op Mozilla's Servo-project.

Omdat dit een nieuwe engine is, wil Mozilla graag dat de meestgebruikte websites hier goed mee werken. Mozilla kan echter niet elke website testen, dus vragen ze ook aan de community om lokale websites te testen.

Dat zijn bijvoorbeeld sites die veel worden gebruikt in Nederland en België. Mozilla geeft zelf de lijst van Alexa als voorbeeld, al vertrouw ik die niet erg (vanwege enkele Russische sites die behoorlijk hoog in die lijst staan). Maar je kunt ook nagaan welke websites je zelf vaak bezoekt. Als iedereen dat doet dan is dat een goede afspiegeling van de sites die hier veel worden gebruikt.

Heb je geen websites die je veel gebruikt, dan kun je ook eens kijken op http://www.startpagina.nl of http://www.jeroen.com/jeroencom/content ... elgie.html voor België.

Als je dit zelf wilt testen dan heb je een recente versie van Firefox nodig, zelfs nog recenter dan de laatste versie die Mozilla officieel heeft uitgebracht. Hiervoor kun je Firefox Bèta downloaden.

Daarmee kun je meedoen aan Mozilla's Firefox Quantum Sprint.

Vind je iets dat niet goed werkt met de nieuwe versie dan kun je dat bij Mozilla melden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Doe mee met de Mozilla Firefox Quantum Campagne

Bericht door adri »

Ik heb 'm vanmiddag een paar uur geprobeerd en ben geen sites tegengekomen die er niet goed op reageren. Wat wel opvalt is dat hij echt stukken sneller is en dat enkele notoir trage sites ook enorm vooruitgaan. Belofte voor de toekomst!
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Doe mee met de Mozilla Firefox Quantum Campagne

Bericht door nirwana »

Adri,

Ik ben blij dat jij er ook positief over bent. Mijn eerste ervaringen waren ook zeker positief.

So, Google Chrome, Microsoft Edge and Vivaldi or Brave, eat your heart out...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie