Bladwijzer-favicon storing

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 10 Firefox

Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

In mijn bladwijzerbalk is sinds enige tijd een favicon storing. Op internet vond ik een draad van lotgenoten.

Ik besloot 'favicons.sqlite' te verwijderen uit de Appdata. Daarna waren alle favicons uiteraard weg. Maar, als ik er op klikte kwam het juiste favicon (met name van mijn Yahoo! Mail, het door mij allermeest aangeklikte favicon) naar boven. Ik zette het oude 'favicons.sqlite' weer terug en ja, toen kwam ook weer het verkeerde favicon terug.

Daarna heb ik Firefox geheel verwijderd (voor de zoveelste keer). Wat hierbij ook steeds opvalt is, dat Firefox alleen geheel weg te krijgen is via een "geforceerde verwijdering". Maar goed, ik heb alle bladwijzers vanuit Firefox geïmporteerd in Opera en daar zijn ze allemaal correct.

Daarna Firefox helemaal opnieuw geinstalleerd (ook voor de zoveelste keer). En jawel: weer het verkeerde Yahoo! favicon.

Welke storing zou hier actief kunnen zijn?
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Nadat ik Firefox nogmaals volledig verwijderd had, en deze keer ook uit het register, en vervolgens opnieuw geïnstalleerd (de nl-versie!), functioneerde de browser één dag normaal. Hoera!

Maar nu opnieuw: "We konden uw sessie niet herstellen" (hoezo (?), daar vraag ik helemaal niet om), en ook de favicons zijn weer "mixed up".
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Vandaag een update van Firefox.

Jawel, we krijgen weer de 'en-us'-versie.
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Torzan »

Wat is het toch heerlijk om te zien hoe je met gegeven adviezen omgaat en tegelijkertijd in verschillende topics over verschillende problemen en hun gedrag blijft mopperen. Zo krijg je wel een forum vol. Is dat je bedoeling?
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Hallo Torzan,

Het is mijn bedoeling om uiting te geven aan mijn onvrede, als tegengewicht tegen de mening dat Firefox zo'n geweldige browser is. Ik weet niet over welke adviezen je spreekt.

Ik heb slechts twee keer een topic geopend. Het eerste leidde niet tot een oplossing, hetgeen ik niemand kwalijk neem.

Ik vind zelf dat, als je alles vanaf de bodem opnieuw installeert, dat het dan zonder problemen zou moeten werken. Ben je het daarmee eens?
Geduldig bladeraar
Torzan
Berichten: 800
Lid geworden op: 16 januari 2016, 13:08
    Windows 7 Firefox

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Torzan »

Leono,

De bedoeling van een forum als dit is dat je kort en bondig je probleem beschrijft, waarna anderen kunnen aangeven wat of hoe je e.e.a. kunt doen om dit te verhelpen, en dat je die aanwijzingen opvolgt of er op zijn minst op reageert, en als je dat niet doet, je daar goede argumenten voor hebt. Het uiten van ongenoegen over een product hoort daar niet bij, heeft geen enkel nut, geeft alleen iets aan over jezelf, belet anderen wellicht om nog te antwoorden, en staat in sommige gevallen zelfs ondankbaar. Daarbij levert het een forumtopic op dat wekenlang onnodig open staat zonder daadwerkelijke oplossing, en niet meer te volgen is voor anderen die mogelijk hetzelfde ervaren.

Misschien helpt het als je het forum (ook of wat meer) ziet als onderdeel een supportafdeling. Mensen melden een probleem, en de bedoeling van de helper is om, liefst of zelfs verplicht binnen een vastgesteld tijdsbestek van bijvoorbeeld 10 of 15 minuten (!), het probleem zelf voor jou op te lossen op afstand, of de gebruiker ergens doorheen te leiden als dat niet kan. Werk je daarin als gebruiker niet mee, verwatert je probleem, is het voor anderen ook niet meer interessant, en kun je een snelle oplossing wel vergeten. Jouw probleempjes had ik wellicht binnen die tien minuten opgelost als ik het zelf zou ervaren, maar je werkt niet mee. Begrijp je het nu?

Of ik het ermee eens ben dat Firefox feilloos zou moeten werken na opnieuw installeren? Nee, totaal niet, omdat problemen met Firefox in minder dan naar ik schat 5% van de gevallen iets van doen hebben met een mislukte installatie, tenzij je problemen met je harddisk hebt en bits en bytes verloren gaan of onbetrouwbaar worden, wat zelden zo is. Hooguit iets met het register of een dubbele installatie, voor de rest komt e.e.a. meestal voort uit gebruikersbestanden en dus je profiel, of andere software of een combinatie ermee. Het heeft geen enkele zin om Firefox talloze keren opnieuw te installeren 'in de hoop dat het een keertje goed blijft gaan', en al helemaal niet om niks met aanwijzingen te doen en je na elke update te laten verrassen. Computers werken digitaal, dus het werkt wel goed of niet, je kunt (of moet zelfs) als gebruiker dingen reproduceren, vage gedragingen zijn meestal ook te herleiden, en logbestanden zijn je vriend. Ik heb Firefox nog nooit opnieuw hoeven te installeren, en gebruik het toch al heel wat jaren. Alle problemen, als ze er al waren, kwamen voort uit gebruikersbestanden of andere software die de boel voor Firefox (maar ook andere software) verpestten. Daarbij heb ik zo mijn bedenkingen bij wat voor jou "tot op de bodem" is; vaak denken gebruikers iets zelf te kunnen en negeren ze daarbij andere adviezen, maar de werkelijkheid is dan iets anders, waardoor ze zichzelf beletten om het probleem te (laten) verhelpen. Ik denk ook even aan de opmerking dat je Firefox al geforceerd moet verwijderen, dat geeft ook al wat aan.

Wat de favicons betreft: ik vind dat een niet zo interessant probleem, te meer je blijkbaar al weet dat er ergens iets niet goed mee zit. Ik vraag me dus werkelijk af waar je je druk om maakt en waarom je niet gewoon wacht tot de bug is verholpen, bugs bijhoudt of zelfs meldt in plaats van dat je anderen hierbij betrekt in een forum. Bovendien, als je 1 probleem ervaart, kun je vaak ook andere ervaren. Maak dus eerst dingen in orde waar het moet, en hou vooral de topics gescheiden.
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Torzan schreef:Wat de favicons betreft: ik vind dat een niet zo interessant probleem
Zo komen wij er wel.
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door nirwana »

Heren,

Kunnen we alsjeblieft vooral vriendelijk tegen elkaar blijven en elkaar met wederzijds respect behandelen ?

Onvrede uiten lucht op dat moment misschien op, maar is vaak van korte duur. Erg constructief werkt het niet. Ik zit echt niet te wachten op alleen maar positieve verhalen voor Firefox. Iedereen gebruikt het op zijn/haar manier en heeft daar een bepaalde ervaring mee. Als je alleen maar slechte ervaringen hebt, dan probeer je eens iets anders. Voor de een is dat een andere browser, voor de ander een compleet ander besturingssysteem. Het belangrijkste vind ik dat iedereen die mogelijkheid moet hebben. Daarom is de software gratis (en vooral open source !) en helpen wij in onze vrije tijd anderen met het gebruik van deze software. So please be patient...

Net als Torzan zijn mijn ervaringen veelal positief, maar ik vraag doorgaans niet het uiterste van mijn software.
Ik ga zo wat dieper in op het Favicons-probleem, maar wilde dit wel even hebben gezegd. Iedereen moet zich hier welkom voelen en hier graag terug komen, ongeacht zijn/haar niveau. Net als met elke relatie gaat dat niet altijd vanzelf, dus hebt een beetje geduld met elkaar.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door nirwana »

Terug naar de vraag over favicons.sqlite.
Als het steeds fout gaat zodra je die favicons.sqlite terugplaatst dan mogen we denk ik wel concluderen dat er een fout in dat bestand is geslopen.

Aangezien dit gelukkig een sqlite-bestand is, is dit gewoon een relationele database. Zoals je een Excel-sheet met een office-pakket kunt openen, kun je een Sqlite-bestand met een SQLite-browser openen. Dus heb ik dat maar eens geopend met DB Browser for SQLite.

Dan zie ik eerst een tabel moz_icons die mij interessant lijkt. Daarin staat een kolom icon_url en een data-kolom met daarin een blob (= binary large object). In dit geval is die blob de eigenlijke afbeelding. Die SQLite-browser maakt het eenvoudig om deze blob te bekijken. Klik je eerst de blob aan dan zegt het programma "Image data can't be viewed with the text editor".

Dat kan ik inderdaad begrijpen, maar daarboven zit ook een keuzelijst met een optie voor Image, dus selecteer ik die maar eens. Et voila, de betreffende favicon wordt getoond.

Dus ik nodig je uit om eens jouw favicon-bestand van binnen te bekijken. Dit programma biedt zelfs mogelijkheden voor import en export, dus dan neem ik aan dat je zo ook zelf de gewenste favicon kunt inladen en dat je ook een bepaald bestand kunt opslaan (exporteren).

Dit bewerken die je geheel voor eigen risico, maar als je ziet dat er ergens een foutje in het bestand zit dan kun je het hiermee mogelijk ook corrigeren. Succes is niet gegarandeerd, maar anders denk ik dat je het favicons-bestand ook maar beter weg kunt gooien (aangezien het jou blijkbaar irriteert dat er een fout in is geslopen).

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

Dat Torzan en ik elkaar niet met respect zouden behandelen, daar geloof ik niets van.

Wij praten gewoon volledig langs elkaar heen, op een manier die ik zelden ben tegengekomen. Er is gewoon geen contact.

Ik zie dat niet als een probleem: c'est la vie.

Op dit moment gebruik ik Opera als standaardbrowser en mijn Firefox is door eigen knutsel- en sleutelwerk, gebaseerd op eigen "ervaringskennis", 100% in orde (nl-versie, de juiste favicons en geen herhaalde mededelingen over te herstellen sessies).

Ik zal morgen eens kijken naar wat je allemaal zegt op browser-technisch gebied. Daar mis ik op dit moment de mentale fitheid voor. (Sleepy time). :|
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Gezond weer op zijnde, zou ik het volgende willen zeggen:

Wat je zegt over blobs en dergelijke, nirwana, nodigt mij op dit moment zeker niet uit om de "DB Browser for SQLite" eens te gaan uittesten. Ik waardeer het wel dat jij dit hebt gedaan.

Voorlopig heb ik het zo opgelost:

Als ik het html-bestand met bladwijzers -dat in Opera de juiste favicons geeft- importeer in Firefox, dan toont Firefox met name het verkeerde favicon voor Yahoo! Mail. Omdat ik juist deze favicon tientallen keren per dag aanklik, of in elk geval zie, (het schijnt "de" favicon te zijn en niet "het"), stoort mij dat enorm. Dat is misschien kinderachtig, maar ik houd van schoonheid. Dus heb ik de verkeerde favicon in Firefox verwijderd en een nieuwe bladwijzer aangemaakt en dan komt dus wèl de juiste favicon. Zo simpel kan het zijn.

Mijn onvrede komt eigenlijk alleen voort uit het feit dat er in Firefox (en in Windows, laten we het daar niet over hebben) bugs zitten die weliswaar tijdelijk oplosbaar zijn, maar die steeds oneindig terug komen.

Bij elke nieuwe installatie van Firefox komt de waarschuwing: "U gaat nu meerdere tabbladen sluiten". Dan zeg ik: "Waarschuwing niet meer weergeven", en dan komt hij toch weer. Zelfs in de Instellingen kun je het aan- of uitvinken. Maar de waarschuwing blijft komen. Dan ga je het internet op en zie je dat veel meer mensen hier last van hebben. Je moet "about:config" in en dan een "true" veranderen in "false".

Het meest fascinerende vind ik dat niet alle Firefox gebruikers dit probleem schijnen te ervaren.

Ik ben er dan ook ven overtuigd dat het hele computergebeuren veel minder logisch en rationeel werkt dan sommigen denken of beweren.

Overigens vind ik het uiten van onvrede wel degelijk duurzaam productief, want het leidt vrijwel altijd tot iets onverwacht positiefs.

Laten wij blij zijn dat Firefox gratis te gebruiken is. En dat er een forum is waar je over Firefox van gedachten kunt wisselen.

Opera heeft ook een forum, maar daar ben ik slechts waarnemer, geen deelnemer. Interessant allemaal!

En dank voor je betrokkenheid!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door nirwana »

Leono schreef:Gezond weer op zijnde, zou ik het volgende willen zeggen:

Wat je zegt over blobs en dergelijke, nirwana, nodigt mij op dit moment zeker niet uit om de "DB Browser for SQLite" eens te gaan uittesten. Ik waardeer het wel dat jij dit hebt gedaan.
Dat vind ik prima. Als je maar weet dat die mogelijkheid bestaat.

Overigens laten veel mensen zich afschrikken door de gebruike termen, zoals Sqlite, en blob, etc.
Maar als je die termen de juiste plaats weet te geven dan wordt het al een stukje toegankelijker.

Sqlite is een relationele database. Dat klinkt als iets heel engs, maar het is daarmee gewoon een gegevensbestand.
Vergelijk het wat dat betreft met een Excel-sheet met meerdere tabbladen: elke tabel in zo'n database kun je dan zien als een apart tabblad in Excel (waar ik "Excel" schrijf daar kun je uiteraard elk willekeurig spreadsheet-programma voor invullen, dus ook LibreOffice Calc).
In een Excel-sheet kun je van het ene tabblad verwijzen naar gegevens van een ander tabblad. Dat zijn de onderlinge relaties tussen de tabladen. Dat is ook waar het woord "relationeel" in een relationele database vandaan komt: we hebben een of meerdere tabellen en die hebben bepaalde relaties met elkaar.

In een blob kun je een document opslaan, of een afbeelding. Maak ik weer de stap naar een spreadsheet dan kun je het vergelijken met dat je in een cel een afbeelding opneemt. Zoals je in een document ook een afbeelding kunt opnemen, maar met een database heb je het over meer gestructureerde opslag.

Ik verwacht nog steeds niet dat je nu direct het bestand favicons.sqlite gaat openen in een dergelijk programma, maar wil vooral aangeven dat het minder beangstigend hoeft te zijn dan je in eerste instantie misschien zou denken :-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Leono
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 september 2014, 18:13
    Windows 7 Chrome

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door Leono »

Hallo nirwana,

Natuurlijk krijg ik nu de neiging om het bestand 'favicons.sqlite' wèl te gaan openen met de "DB Browser for SQLite".

Echter, dankzij mijn eerdere klachtuitingen en praktische gevolgtrekkingen daaruit, is er voor mij persoonlijk op dit moment geen vuiltje aan de lucht.

Ik weet zeker dat deze blob-les terugkeert in mijn geheugen in het geval er nog eens een favicon-probleem opduikt.

Dank voor je heldere uitleg!
Geduldig bladeraar
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Bladwijzer-favicon storing

Bericht door nirwana »

OK, dan sluit ik dit onderwerp voor dit moment.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten