Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Plaats reactie
Geert1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 september 2019, 11:52
    Windows 7 Firefox

Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Geert1964 »

Hallo alllen,

Ik zit al een heel tijdje met hetzelfde probleem.
Ik synchroniseer mijn bladwijzers uit Firefox tussen mijn PC en mijn smartphone.
Helaas moet ik om de zoveel tijd vaststellen dat de synchronisatie weer is stilgevallen.
Ik krijg dan de volgende boodschap in de instellingen van Firefox synchronisatie:
"Meld u aan om t...@gmail.com opnieuw te verbinden"
Ik moet dus om de zoveel tijd het synchronisatiewachtwoord opnieuw invullen, en dan werkt synchronisatie weer... Maar voor hoe lang?
Weet iemand hier raad mee?
Doe ik iets verkeerd?

Ik heb nog een tweede vraag over Firefox: Hoe kan ik alle bladwijzers tegelijkertijd uit 'Mobiel-bladwijzers' verwijderen?
En waarvoor dient deze categorie 'mobiel-bladwijzers' eigenlijk. Want ik gebruik die nooit. En toch staat dit vol bladwijzers.
Over de bladwijzers: ik wil de bladwijzers onder 'mobiel-bladwijzers' kunnen verwijderen, óp mijn PC.
Ik weet niet hoe die bladwijzers daar komen, en hoe die te verwijderen.
Er zijn verschillende bladwijzerlijsten, waaronder 'Bladwijzerwerkbalk', 'Andere bladwijzers' en dus 'Mobiel-bladwijzers'.
Met die twee eerste lijsten werk ik zonder problemen, alleen die 'Mobiel-bladwijzers' daar kan ik niet aan uit.

Dank op voorhand voor uw antwoorden.
Geert1964
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Pettic »

Wat betreft het opnieuw aanmelden zou het kunnen zijn dat soms de cookies worden verwijderd waardoor ook de aanmelding teniet wordt gedaan.
Als je op je mobiel Firefox gebruikt en ook daar de synchronisatie aan hebt staan dan komen die op je pc te staan onder 'mobiel-bladwijzers', evenzo op je mobiel staat dan een rubriek met bladwijzers van je pc.
Het verwijderen van de map mobiel-bladwijzers op de pc gaat niet omdat het een vaste map is. Als je uit die map een bladwijzer verwijdert dan is de kans groot dat die ook op je mobiel via de synchronisatie verdwijnt.
Windows; Firefox; Thunderbird
Geert1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 september 2019, 11:52
    Windows 7 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Geert1964 »

Hallo Pettic,

Bedankt voor je antwoorden.

Ja, ik verwijder meestal eens per week alle cookies.
Kan ik bijvoorbeeld, één bepaalde cookie uitzonderen, zodat de synchronisatie toch blijft bestaan/doorlopen?
Of hoe kan ik dat anders oplossen?
Misschien handmatig alle cookies verwijderen behalve die ene?

Dat van die 'mobiel-bladwijzers' ga ik eens bekijken; je zet me alleszins op de juiste weg.
Toch nog deze vraag: als ik op mijn PC één voor één de bladwijzers verwijder uit de 'mobiel-bladwijzers' map, worden deze bladwijzers dan ook verwijderd uit de andere mappen 'Bladwijzerwerkbalk' en 'Andere bladwijzers', als ze daar ook in staan?

Groeten,
Geert1964
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Pettic »

Als je uit de mobiel-bladwijzersmap een regel verwijdert dan heeft dat geen effect op de andere mappen. Op je mobiel is die dan wel verdwenen vanwege de synchronisatie.
Bij nader inzien ligt het probleem mogelijk niet bij het verwijderen van de cookies maar door het wissen van wachtwoorden las ik elders. Ook verschil in versies tussen beide Firefoxen kan een probleem geven.

Wat betreft het wissen van cookies gebruik ik de extensie 'self destroying cookies'. Je kunt desgewenst websites uitsluiten van het automatisch wissen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Geert1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 september 2019, 11:52
    Windows 7 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Geert1964 »

Hallo Pettic,

Ok voor die 'mobiel-bladwijzers'map.

Je zegt dat het probleem mogelijk ligt bij het wissen van wachtwoorden.
Welke wachtwoorden? En waar zijn die dan opgeslagen? Ik gebruik een wachtwoordmanager en dus niet Firefox zelf om wachtwoorden te onthouden.
Of bedoel je het wachtwoord voor de synchronisatie zelf? Ja, die zou ook wel eens mee kunnen gewist worden wekelijks. Misschien is het dat.
Dat kan ik dan mogelijks oplossen - als het dat is - door de wachtwoorden in Firefox niet te laten wissen wekelijks. Firefox onthoudt toch enkel maar bij mij dat ene wachtwoord voor synchronisatie. De andere wachtwoorden worden bij mij beheerd - zoals ik al zei - door mijn wachtwoordmanager.

Het verschil in versies van beide Firefoxen - ik denk dat je bedoelt die op mijn PC en die op mijn mobiel - kan het niet veroorzaken, omdat beide Firefoxen automatisch (en dus direct bij een update) worden bijgewerkt.

Wat ik niet begrijp is het gebruik van een extensie met 'self destroying cookies'. Wat bedoel je daar mee en hoe doe je dat en waarom en welk resultaat levert dat op?

Groeten,
Geert1964
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Pettic »

Die extensie wist de cookies zodra je een tabblad afsluit dus dat behoef je niet zelf te doen.
Windows; Firefox; Thunderbird
Geert1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 september 2019, 11:52
    Windows 7 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Geert1964 »

Aan Pettic,

Bedankt voor je antwoorden.
Ze waren zeer helpend en hebben het probleem opgelost.

Groeten,
Geert1964
corvl
Berichten: 944
Lid geworden op: 7 mei 2009, 1:21
    Windows 10 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door corvl »

Firefox Sync slaat zijn wachtwoord op in de Firefox wachtwoord beheerder (chrome://FirefoxAccounts).
Dit gebeurt ook als je een andere wachtwoord beheerder gebruikt.
Als dit wachtwoord gewist is kan Sync niet meer automatisch verbinden met de Sync server en moet je opnieuw inloggen.

De 'Mobiel-bladwijzers' map toont bladwijzers van andere met Sync verbonden apparaten.
Als je die niet wil zien dan moet je de bladwijzers niet synchroniseren of anders accepteren dat deze folder zichtbaar is.
Geert1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 5 september 2019, 11:52
    Windows 7 Firefox

Re: Synchroniseren van Firefox tussen PC en smartphone valt regelmatig uit

Bericht door Geert1964 »

Ok.

Bedankt.

Geert1964
Plaats reactie