NVU wil niet, wenst libpangoxft-1.0.so.0

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Pitmaster
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 januari 2020, 23:05
    Linux Chrome

NVU wil niet, wenst libpangoxft-1.0.so.0

Bericht door Pitmaster »

Hi guys, ik probeer NVU te gebruiken maar hij wil niet starten, libpangoxft-1.0.so.0 ontbreekt maar ik zou niet weten van welk pakket dit deel uit maakt.
Ik gebruik (L)Ubuntu 18.04

Thx Pit
Pitmaster
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 januari 2020, 23:05
    Linux Chrome

Re: NVU wil niet, wenst libpangoxft-1.0.so.0

Bericht door Pitmaster »

Sorry mensen, ik moet de vraag toch anders stellen: /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libpangox-1.0.so.0 heb ik wel gevonden met "locate libpangox".
Dus ik denk dat ik maar een link ga proberen te maken naar de plek waar NVU zoekt???

Pit
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: NVU wil niet, wenst libpangoxft-1.0.so.0

Bericht door nirwana »

Pit,

Allereerst welkom op het forum.

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je zo bij Nvu komt.
Voordat je met Nvu aan de slag gaat, zou ik toch iets moderners willen adviseren.

Kompozer is de (onofficiële) verbeterde versie van Nvu.
Ook van dat project is de laatste versie in 2010 uitgebracht, maar het is allicht beter dan Nvu.

Daniel Glazman, de maker van Nvu, is zelf met BlueGriffon verder gegaan.
Dat is voorlopig toch wel de meest serieuze versie.

Maar voor het maken van een basis-website raad ik nog steeds Kompozer aan.
Daarmee kun je direct aan de slag en zo heb je het snelste resultaat.

Ik heb ook even gezocht naar "best opensource wysiwyg editor Linux" en dan kom ik hierop uit:
https://www.lifewire.com/free-html-edit ... ix-3468154

Als ik in dat artikel zoek naar WYSIWYG dan kom ik eerst Seamonkey op plaats 6 tegen. Dat is (voorheen Mozilla's) alles-in-een-product (met een browser, mail-client en dus ook een website-maker). Vervolgens wordt Kompozer genoemd en daarna Nvu. De rest van de HTML-editors in die lijst zijn vooral HTML-editors, dus dan heb je in eerste instantie kennis nodig van HTML en CSS. Dat is niet elke beginnend website-maker gegeven, dus daarom is het handig dat er ook WYSIWYG-editors bestaan, waarmee je een webpagina kunt maken alsof je een document schrijft in een tekstverwerker.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie