Laden Samengevoegde Postvak In duurt erg lang

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Tijs67
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 april 2004, 20:47
    Windows 10 Chrome

Laden Samengevoegde Postvak In duurt erg lang

Bericht door Tijs67 »

Ik heb meerdere email accounts in Thunderbird.
Aan de linkerkant maak ik gebruik van een samengevoegde Postvak In (optie Beeld; mappen: samengevoegde’)

Dit heb ik al een tijd zo staan en werkte tot voor kort prima.

Sinds een paar weken duurt het laden van de gezamenlijke (samengevoegde) Postvak In erg lang. De Postvak In van de losse afzonderlijke email accounts worden direct getoond. Maar de samengevoegde dus niet.
(Thunderbird geeft ook bovenin tijdelijk aan: Thunderbird reageert niet)
Ik heb geen add ons draaien

Iemand een idee hoe dit kan en hoe het te verhelpen is?
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Laden Samengevoegde Postvak In duurt erg lang

Bericht door W Postelmans »

Ik heb een 20tal accounts in mijn TB, maar elk account heeft zijn eigen set mappen (inbox, outbox, concepts, ...). Ik ondervindt geen vertragingen (tenzij als ik in een IMAP inbox de mappen niet tijdig uitzuiver (= alle oude mails verwijderen).

De volgende (waarschijnlijke) verklaring voor je probleem is gebaseerd op de gestandardizeerde manier waarop POP en IMAP (zouden moeten) werken. Ik heb echter niet in detail uitgezocht of TB die standaarden inderdaad helemaal onaangepast volgt. Ik heb wel eens gemerkt dat TB zoniet alle, dan toch de meeste, standaarden ongewijzigd geimplementeerd lijkt te hebben. De standaarden (als je je erin wil verdiepen) zijn voor IMAP RFC 3501 en voor POP RFC 1081.

Ik zou je aanraden om de mappensets niet te sharen tussen verschillende accounts, daar het veel vertraging kan geven als je bijv. de inboxen van een POP account shared met die van een IMAP account, of als je de inboxen van verschillende IMAP account shared.

Namelijk: POP gaat regelmatig aan de server (van je ISP) vragen of er in de inbox op de server iets nieuws staat. Indien ja, dan vraagt POP aan de server om dat nieuwe bericht te downloaden naar de mail client (TB). Dus telkens als het POP account een msg download, wordt die in de INBOX van het account in TB bijgevoegd.

IMAP werkt anders: die vergelijkt regelmatig de inhoud van de INBOX in TB met die van de ISP server. Als er in 1 van die 2 een msg staat die niet in de inbox van de andere staat, dan gaat hij dat bericht naar de inbox van de andere copieren. Bijv. als er een nieuw bericht in de inbox van de server arriveert (omdat het bericht net van een contactpersoon ontvangen is), dan gaat IMAP dat bericht copieren naar de inbox van TB. Analoog daaraan: als IMAP merkt dat er in de INBOX van TB een bericht staat dat ie niet in de inbox van de server vindt, dan gaat ie dat bericht van TB naar de server copieren.

Dus…: bij een inbox die geshared is tussen een POP en een IMAP account: telkens als dat POP account een bericht in de INBOX van TB plaatst, zal IMAP dat merken en zal IMAP datzelfde bericht gaan copieren naar de INBOX op de server van dat IMAP account. Dus elk nieuw bericht van het POP account zal automatisch ook gecopieerd worden naar de INBOX van het 2de account op de IMAP server. Gelijkaardig gebeurt tussen 2 of meerdere IMAP accounts met gesharede inboxen, zelfs daarbij wordt elke arriverend bericht gecopieerd naar de servers van elke gesharede account!!! Gevolg: veel onnodige transmissies!

Als je "persee" een gesharede inbox wil gebruiken, dan raad ik je aan die gesharede inbox aan te maken in "lokale mappen". Daarna maak je in elk account een regel aan waarin je definieert dat het account elke in de INBOX arriverende mail (die dus komt vanuit de inbox op de server) te verplaatsen naar die gesharede inbox in Lokale Mappen. Je hebt dan wel als gevolg dat ook je berichten in de IMAP account, nadat ze gecopieerd zijn door IMAP naar TB, uit het INBOX van IMAP verdwijnen, en je deze berichten dus niet meer bijv. op je smartphone kan bekijken. Dat laatste kan ik niet met zekerheid stellen omdat dat ook afhankelijk is of de software van je smartphone IMAP helemaal volgens de standaard gebruikt.
Tijs67
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 april 2004, 20:47
    Windows 10 Chrome

Re: Laden Samengevoegde Postvak In duurt erg lang

Bericht door Tijs67 »

Ik heb 5 accounts, die allen volgens IMAP afgehandeld worden.
Daarnaast werkte het tot voor kort prima, en had ik geen last van vertraging op de "samengevoegde" map

Dus ik denk toch dat er wat anders aan de hand is
Plaats reactie