Hoe e-mailadres autocomplete aanzetten bij een nieuw bericht?

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
bobbal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 januari 2021, 17:52
    Windows 10 Firefox

Hoe e-mailadres autocomplete aanzetten bij een nieuw bericht?

Bericht door bobbal »

Hallo,

Hoe kan ik er voor zorgen dat tijdens het opstellen van een nieuw bericht, de autocomplete voor email adressen werkt?
Ik bedoel: als ik voor een e-mailadres als eerste character een letter intyp dan verwacht ik dat ik een keuze aan e-mailadressen krijg voorgeschoteld uit het adresboek waarvan de e-mailadressen beginnen met dat getypte character (bijv bij letter a zou TB mij een lijst moeten geven met enkel e-mailadressen welke beginnen met een letter a).
Hetgeen TB (versie 78.6) nu doet is mij een keuzelijst laten zien met e-mailadressen waarin het character a overal te vinden is (dus niet alleen als eerste character maar ook op gelijk welke plaats in het e-mailadres).
Vergelijk het met de autocomplete voor in Outlook met de NK2 file.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Hoe e-mailadres autocomplete aanzetten bij een nieuw bericht?

Bericht door nirwana »

Allereerst welkom op de forums van MozBrowser.

Als ik kijk naar https://wiki.mozilla.org/User:Njpl#Cont ... arch_query dan verwacht ik dat je met een dergelijke instelling kunt aangeven hoe je in de adressen van het adresboek wilt zoeken. Daarin wordt melding gemaakt van een "c" voor "contains", en ook opties als "begins" en "is" (zonder de aanhalingstekens).

Dat heb ik daarom uitgeprobeerd in mijn Thunderbird 78.6.0 met de volgende instellingen:
- mail.addr_book.quicksearchquery.format (en ook de phonetic-versie)
- mail.addr_book.autocompletequery.format (en ook de phonetic-versie)

In die instellingen heb ik de ,c, vervangen door zowel een ,begins, of een ,b,
Daarna heb ik Thunderbird meermaals herstart en nogmaals bij het opstellen van een nieuw bericht gezocht op een deel van een mailadres.

Echter werd dit mailadres toch nog elke keer gevonden, net alsof ik de instelling niet had aangepast.
Ik had echter verwacht dat als ik de c van contains zou vervangen door iets met begins (of kortweg een b) dat Thunderbird dan dit mailadres niet meer zou vinden.

Eerlijk gezegd hoop ik dat jij of iemand anders meer geluk heeft met deze instellingen.
Ter info: Thunderbird heeft in het Opties-scherm onderin een Configuratie-editor waarmee je een overzicht krijgt van alle instellingen in Thunderbird. In de Configuratie-editor kun je de waardes van die instellingen dan ook aanpassen. Een waarschuwing hiervoor is dan ook zeker op zijn plaats, want je kunt met het aanpassen van deze instellingen uiteraard vreemd gedrag veroorzaken (afhankelijk van wat je aanpast). Dus bezint eer gij begint voordat je hier iets aanpast. Al kan het natuurlijk ook dat je net zoals ik wel iets hebt aangepast, maar vervolgens helemaal niets in Thunderbird ziet wijzigen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
bobbal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 januari 2021, 17:52
    Windows 10 Firefox

Re: Hoe e-mailadres autocomplete aanzetten bij een nieuw bericht?

Bericht door bobbal »

He nirwana,
Bedankt voor je opzoekingswerk. Maar ik vind de handelingen die moeten gebeuren om tot een resultaat te komen complex en voor een leek als ik te risico vol.
Bestaat er dan geen add-on of extensie welke we hiervoor kunnen gebruiken om dus enkel een keuze van e-mailadressen te zien welke beginnen met het eerste character in het adres-veld van je nieuwe bericht?
Plaats reactie