mijn mails verdwijnen van de server

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Friek
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2022, 10:55
    Windows 10 Chrome

mijn mails verdwijnen van de server

Bericht door Friek »

Ik werk met POP3
Mijn 1ste vraag : verdwijnen er daardoor mails op de telenet mailserver ? Ik heb daar 5Gb opslagruimte.
zo ja : gaat dit automatisch ?

2de vraag : het lijkt mij dat de instellingen in Thunderbird ivm opslag op server tegenstrijdig zijn.
onder serverinstellingen had ik een icoontje aangevinkt staan bij "berichten op de server laten" en daarbij aangevinkt " voor maximaal 14 dagen"

onder schijfruimte daarentegen staat er duidelijk met een blauw cirkeltje "geen berichten verwijderen" (ook niet op de server)

Kunnen jullie eens nakijken of deze instellingen ervoor zorgen dat mijn mails op de telenet server verdwijnen . de oudste mail die ik daar vind is van eind januari 2022 het is nu 8 februari 2022 , dat is meer dan de aangevinkte 12 dagen .

Bedankt alvast ,
Friek
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: mijn mails verdwijnen van de server

Bericht door nirwana »

Friek,

Allereerst welkom hier op het forum.

Het idee van POP3 is dat je de mails van de server ophaalt.
Met IMAP4 blijft de mail in principe op de server staan, totdat je ze zelf verwijdert.

De Schijfruimte waar jij het waarschijnlijk over hebt staat in de Accountinstellingen onder het kopje Lokale mappen.
Dat staat daarmee los van de andere accounts die je in Thunderbird hebt aangemaakt.

Kijk maar eens in de zijbalk van Thunderbird waar Mappen boven staat. Daar zie je eerst jouw accounts staan en daaronder staan die Lokale mappen. Diezelfde structuur zie je terug bij de Accountinstellingen vn Thunderbird.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Friek
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2022, 10:55
    Windows 10 Chrome

Re: mijn mails verdwijnen van de server

Bericht door Friek »

Martijn, bedankt al voor het snelle antwoord.
Als ik de accountinstellingen open dan zie ik onder mijn e-mail adres schijfruimte staan en ook in "lokale mappen" staat er nog eens schijfruimte
Ik vermoed toch dat de instellingen in "schijfruimte" bovenaan en de instellingen in "serverinstellingen" invloed hebben op elkaar .
Kan iemand dat bevestigen of weerleggen?

Groeten,
Friek
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: mijn mails verdwijnen van de server

Bericht door Pettic »

Bij de schijfruimte onder je pop3-account staat (o) "Geen berichten verwijderen". Dit heeft te maken met het permanent verwijderen. Het zit namelijk zo dat als je normaliter een bericht verwijdert dat in de prullenbak verdwijnt. Met permanent slaat het de prullenbak over. Overigens dan nog zijn berichten nog terug te halen zolang je de map niet comprimeert.
Genoemde optie heeft geen relatie met de schijfruimte onder Lokale Mappen zolang je je berichten niet in de lokale mappen laat terecht komen.
Via de serverinstellingen verwijdert Thunderbird berichten die ouder zijn dan de opgegeven 14 (12?) dagen.
server_berichten.png
Als je de vinkjes weghaalt bij [ ] Voor maximaal... en [ ] Totdat.. blijven ze op de server staan.
Overigens kun je mijns inziens beter overstappen naar het IMAP-protocol dan ben je van alle problemen af.
Laat in dat geval eerst het POP-account staan en maak een IMAP-account aan. Sleep daarna alle berichten van het POP-account naar de overeenkomstige map(pen) van het IMAP-account. Verwijder daarna je POP-account.
Windows; Firefox; Thunderbird
Friek
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2022, 10:55
    Windows 10 Chrome

Re: mijn mails verdwijnen van de server

Bericht door Friek »

Dank u voor de goede uitleg.

Friek
Plaats reactie