nieuwe composer?

Mozilla Suite is de huidige Mozilla met alles erop en eraan, dus inclusief MailNews, Composer, etc. De ontwikkeling van Mozilla Suite wordt op den duur stopgezet en vandaar dat het project SeaMonkey is gestart. Qua mogelijkheden en functies komt het sterk overeen met Mozilla Suite.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bertje
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 november 2003, 12:41
Locatie: antwerpen
    unknown unknown

nieuwe composer?

Bericht door bertje »

in de topic "Composer en achtergronden" schrijft Martijn:
"...Nvu is een verbeterde (lees: uitgebreidere) versie van Mozilla Composer..."
hey, dat wou ik net vragen: in de roadmap lees je alles over firefox, thunderbird, maar over een nieuwe composer niks. is dat dit nvu-ding (overigens nooit van gehoord)??
imho is hieraan behoefte, als tegengewicht tegen frontpage. jaja, ik weet het wel, alle sysadmins, linux-gebruikers en geeks pleiten voor het uitsluitend gebruik van HTML-editors genre 1stPage2000, CuteHTMl, AceHTML, maar aan beginnelingen krijg je dat niet verkocht. als je die geen WYSIWYG kan aanbieden (hoe onvolkomen ook), dan ben je ze kwijt.
en als de mozilla-roadmap gaat in de richting van aparte pakketjes firefox, thunderbird, is dan de volgende logische schakel niet een aparte nieuwe composer (sorry voor de vergelijking, maar zoiets als frontpage express destijds?)
OK, begin maar te schelden, ik trek mijn harnas aan... :roll: :roll:
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

is dat dit nvu-ding (overigens nooit van gehoord)??
imho is hieraan behoefte, als tegengewicht tegen frontpage
Volgens mij niet:
1) de code van Nvu volgt de standaard (dat kunnen we niet van Frontpage zeggen)
2) het is niet bedoeld voor beginners

Laat me dat laatste even toelichten: Frontpage wordt door vele 'niet-geeks' gebruikt om snel een webpagina in elkaar te boksen. Na twee uur moet het af zijn. Liefst zoveel mogelijk flashy dingen en fotootjes, tekst is niet zo belangrijk (je kent die webpagina's wel). Nvu is volgens mij veel te ingewikkeld voor de gemiddelde computergebruiker. Ik volg Nvu nu al enkele weken (sinds 0.1) en het is zeker geen 'klik klik' composer. Iets simpel lukt nog wel, maar wil je er iets goed uitkrijgen, dan moet je al wat html-codes kennen.

Als je nog nooit HTML gezien hebt, en je wilt het helemaal niet leren (spijtig, want het is leuk), dan laat je Nvu nog beter even aan de kant volgens mij. Misschien als we bij de 0.8 release zijn (zoals Firefox), zit er wat meer in, maar nu is het nog enkel leuk om mee te klooien...

Als je een WYSIWYG-editor wilt (want dat bedoel je denk ik), dan kijk je best eens in de Google Directory.
Fergy
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 maart 2004, 21:19
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Fergy »

Ik heb Nvu nog niet kunnen proberen maar de composer in Mozilla 1.5 vond ik erg gebruiksvriendelijk en simpel. Dingen als javascript en flash vind ik toch al iets voor de gevorderde gebruiker. Als je niet weet hoe je dat handmatig in een pagina zet dan hoor je je maar lekker bij html te houden. Met composer heb ik hele nette paginas gemaakt.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Fergy schreef:Als je niet weet hoe je dat handmatig in een pagina zet dan hoor je je maar lekker bij html te houden.
(ZUCHT) Waren maar meer mensen die mening toegedaan...

Ik heb complete sites met de fphover.class gezien. Dat is een Java-applet die Microsoft met Frontpage meeleverde (zal inmiddels vast een .Net-applet zijn :P ) en als je erover kwam dan verschoot die van kleur. Dat is eventjes grappig, maar niet als je 7 van die dingen op een pagina hebt staan en dat het geheel dan 1 menuutje moet vormen. Dan vraag ik me af wat er mis is met de hover-acties van CSS. Maar vermoedelijk zat dat niet in Frontpage of werd dat niet eenvoudig ondersteunt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: nieuwe composer?

Bericht door nirwana »

bertje schreef:in de roadmap lees je alles over firefox, thunderbird, maar over een nieuwe composer niks. is dat dit nvu-ding (overigens nooit van gehoord)??
Daniel Glazman (ex-Netscape en Fransman), de hoofdontwikkelaar (zo niet, de enige) van Composer heeft al eerder Composer als losstaand programma beschikbaar gesteld. Zoek bijvoorbeeld eens op "composer++" en dan kom je zijn site wel tegen. Daar biedt hij 2 keuzes:
1) een losstaande Composer
2) Composer + browser (Composer++)
Die laatste optie is natuurlijk best handig zodat je direct het resultaat kunt bekijken.

Daarnaast is Daniel door het bedrijf Lindows.com gevraagd om voor het bedrijf een goede WYSIWYG HTML-editor te maken. Dat is Nvu. De verbeteringen die onder het Nvu-label worden gemaakt komen uiteindelijk ook weer terug in Mozilla Composer. Nvu moet daarom ook een beetje als testbed gezien worden voor allerlei nieuwe en gebruikersvriendelijke dingen.

In Nvu is Daniel nu met een site-manager en templates aan de slag gegaan. En wie weet wat hij nog meer weet toe te voegen. We zitten namelijk nog maar op versie 0.2.
Het zou me verbazen als met deze 0.2-versie al eenvoudig complete websites in elkaar gezet zouden kunnen worden. Maar ik denk wel dat Nvu de goede kant op gaat en dat dit voor Mozilla Composer een goede ontwikkeling is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie