Thunderbird 1.0 NL is klaar!

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Thunderbird 1.0 NL is klaar!

Bericht door Mad Maks »

Laatst gewijzigd door Mad Maks op 13 december 2004, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

Die servers zijn ook niet al te snel met synchroniseren..

Mozilla heeft een hoop mirrors, waardoor dus je URL verandert.
Wat ik als trucje deed:
kopieer de complete URL naar klembord, en stel daarnal je homepage in op deze URL.
Telkens op 'HOME' icoon rammen, en met een beetje geluk kom je dan vanzelf een werkende mirror tegen die het bestand al heeft.

Overigens nog geen geluk daarmee, maar het is een leuk trucje.
Bernd
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 juni 2004, 10:51
    unknown unknown

Bericht door Bernd »

foutjes:
ik hoop dat ik de goede .exe te pakken had, ik heb op jouw download link geklikt.

installer:
'doortegaan' in een scherm (bij 'selecteer componenten' bij standaard-installaie)

het lijstje past niet (Quality Feedback ding)

Momenteel bezig XYZ te installeren -->
Momenteel bezig met het installeren van XYZ

waarbij XYZ een component is.
Ook 'geinstalleerd' --> puntjes op de i (laatste scherm).

Kan zijn dat ik een oude versie te pakken heb, maar ik betwijfel het, eerlijk gezegd.

Toch dank voor deze 1.0 versie in het Nederlands

vreemd: Versie 1.0 (20041206) bij Help/About en Uitgave-opmerkingen verwijst nog naar versie 0.8
Gebruikersavatar
Polar Monk
Berichten: 157
Lid geworden op: 25 november 2004, 11:35
Locatie: Tilburg
    unknown unknown

Bericht door Polar Monk »

Ik heb de officiële UK-versie 1.0 geïnstalleerd met NL taalpakket. Kan ik de nu beschikbare NL-versie hier overheen installeren, of moet ik die andere versie eerst de-installeren?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Nog een klein ding wat ik vond:
In verschillende wizards (bv Extra > Importeren):
<-- Terug :arrow: <-- Vorige (net als in Windows gebruikt wordt, voor Firefox heb ik dit net op het laatste moment ook laten verbeteren)
Polar Monk schreef:Ik heb de officiële UK-versie 1.0 geïnstalleerd met NL taalpakket. Kan ik de nu beschikbare NL-versie hier overheen installeren, of moet ik die andere versie eerst de-installeren?
Het moet mogelijk zijn, je krijgt waarschijnlijk wel dubbele vermeldingen in je configuratiescherm>software.
Als je die niet wilt moet je de originele TB verwijderen en deze daarna installeren. Er zal dan geen data verloren gaan.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Bernd schreef:foutjes:
ik hoop dat ik de goede .exe te pakken had, ik heb op jouw download link geklikt.

installer:
'doortegaan' in een scherm (bij 'selecteer componenten' bij standaard-installaie)

het lijstje past niet (Quality Feedback ding)

Momenteel bezig XYZ te installeren -->
Momenteel bezig met het installeren van XYZ

waarbij XYZ een component is.
Ook 'geinstalleerd' --> puntjes op de i (laatste scherm).

Kan zijn dat ik een oude versie te pakken heb, maar ik betwijfel het, eerlijk gezegd.

Toch dank voor deze 1.0 versie in het Nederlands

vreemd: Versie 1.0 (20041206) bij Help/About en Uitgave-opmerkingen verwijst nog naar versie 0.8
volgens mij kan ik de grootte van het setup scherm niet aanpassen, dus dat de QFA erbuiten valt kan ik (volgenns mij) niks aan doen.

Ik edenk dat je nog een oud taalpakket geinstalleerd heb staan want de uitgave opmerkingen wijzen niet meer naar 0.8 in mijn versie.

groet

MM
Peter Koopman
Berichten: 32
Lid geworden op: 1 december 2004, 12:39
    unknown unknown

Bericht door Peter Koopman »

Mad Maks schreef: http://thunderbirdnl.mozdev.org
Thunderbird 1.0rc NL
Firefox 1.0 NL
Ik heb ook nog een foutje gevonden... In je onderschrift! :D

Sorrie, het is vrijdag. :wink:

NB. Voor ik het vergeet. ThunderBird NL ziet er goed uit! Bedankt!
Laatst gewijzigd door Peter Koopman op 10 december 2004, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Peter Koopman schreef:
Mad Maks schreef: http://thunderbirdnl.mozdev.org
Thunderbird 1.0rc NL
Firefox 1.0 NL
Ik heb ook nog een foutje gevonden... In je onderschrift! :D

Sorrie, het is vrijdag. :wink:
:lol:
Tijsco
Berichten: 13
Lid geworden op: 3 december 2004, 15:45
    unknown unknown

Gefeliciteerd en een puntje

Bericht door Tijsco »

De vertalers gefeliciteerd met deze vertaling! Bij veel programma's gebruik ik liever de Engelse versie, omdat de Nederlandse vaak zo beroerd vertaald is (of hele delen niet). Maar Thunderbird NL (net als de Firefox-vertaling) is een prima vertaling die ik zeker ga gebruiken en aanbevelen op mijn site.

Een kritiekpuntje: onder beeld | berichten is nog een stukje Engels, is daar een reden voor (ik meen het ergens gelezen te hebben op het forum, maar kon het niet meer vinden)?

Het Nederlandse Mozilla-project begint in ieder geval aardig op stoom te komen (ook met de vertaling van Nvu 0.5 - kijk al uit naar 0.6).

Ga zo door!
Freeware (zonder spyware) en open source software: Gratis Software Site
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 1.0 NL is klaar!

Bericht door moZes »

Allereerst weer mijn complimenten voor de snelheid waarmee de NL versie beschikbaar is, KLASSE :!:

2 dingen die mij opvallen:
Ondanks dat ik de opties van snelkoppelingen voor op het bureaublad, in het Startmenu en snelstart uitvink komen ze er toch te staan.

Zodra ik de installatie directory wil wijzigen, dan komt hij standaard met de windows temp directory; erg lastig. Waarom niet standaard c:\Program Files\Thunderbird?

Verder had ik 1.0 rechtstreeks geïnstalleerd over versie 0.8, maar dat wil dus niet. Laat dat een waarschuwing zijn voor anderen!
Ik heb het opgelost door een nieuw profiel aan te maken en vervolgens het bestand chrome.rdf naar het oude profiel te kopieren. Daarna werkte het prima.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 1.0 NL is klaar!

Bericht door Mad Maks »

moZes schreef:Allereerst weer mijn complimenten voor de snelheid waarmee de NL versie beschikbaar is, KLASSE :!:

2 dingen die mij opvallen:
Ondanks dat ik de opties van snelkoppelingen voor op het bureaublad, in het Startmenu en snelstart uitvink komen ze er toch te staan.

Zodra ik de installatie directory wil wijzigen, dan komt hij standaard met de windows temp directory; erg lastig. Waarom niet standaard c:\Program Files\Thunderbird?

Verder had ik 1.0 rechtstreeks geïnstalleerd over versie 0.8, maar dat wil dus niet. Laat dat een waarschuwing zijn voor anderen!
Ik heb het opgelost door een nieuw profiel aan te maken en vervolgens het bestand chrome.rdf naar het oude profiel te kopieren. Daarna werkte het prima.
dit zijn dingen die ook in de engelse setup voorkomen, kan er helaas (bij mijn weten) niks aan doen

groet

MM
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Thunderbird 1.0 NL is klaar!

Bericht door moZes »

Mad Maks schreef:dit zijn dingen die ook in de engelse setup voorkomen, kan er helaas (bij mijn weten) niks aan doen
Dat dacht ik al.
Ik zal het eens in de Engelse nieuwsgroep dumpen.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Gefeliciteerd en een puntje

Bericht door Tonnes »

Tijsco schreef:Een kritiekpuntje: onder beeld | berichten is nog een stukje Engels, is daar een reden voor (ik meen het ergens gelezen te hebben op het forum, maar kon het niet meer vinden)?
Gebruik je toevallig een engelse installer met het NL-taalpakket? Dit probleem komt namelijk alleen dan voor, alhoewel het geen fout is in het taalpakket zelf.

Het is een geval van persoonlijke weergavevoorkeur en waarschijnlijk om die reden kijkt TB voor dit onderdeel van het menu naar je misschien al bestaande profiel met daarin het bestand mailViews.dat. Dit bestand, wat standaard een kopie is van het mailViews.dat-bestand dat zich bevindt in de '\defaults\messenger\'-map van TB's programmadirectory, is in jouw geval waarschijnlijk nog Engels, maar bij een NL-installatie wel gewoon in het Nederlands.

Aangezien je dat bestand waarschijnlijk niet hebt zit er niks anders op dan met de functie 'aanpassen' de tekst voor deze 5 labels zelf te wijzigen. Wat je zo doet is precies hetzelfde; je bewerkt zo dit mailViews.dat-bestand. Als je echt geen zin hebt om dit te doen of erg van originele bestanden en/of teksten houdt kun je natuurlijk ook de Nederlandse zip ophalen en daaruit het betreffende bestand kopiëren naar je eigen profiel, maar dat gaat misschien wat ver. :)

Uiteraard blijven deze gegevens bewaard als je switcht tussen Engels en Nederlands, helaas. Een oplossing daarvoor ligt wellicht in een eigen kopieerhandeling, bijvoorbeeld met een batch-bestand. Of misschien bij een aanpassing van de locale switcher, maar die zal dan taalgegevens (of eigenlijk het letterlijke bestand) moeten meeleveren en ik denk niet dat dat onderdeel van de policy is. :?: Overigens is dit als het goed is het enige geval van een bestand uit die defaults-map waarin taalgegevens aanwezig zijn, dus je hoeft niet bang te zijn voor meer van dit soort gevallen.
Gast
    unknown unknown

Re: Gefeliciteerd en een puntje

Bericht door Gast »

Tonnes schreef: Gebruik je toevallig een engelse installer met het NL-taalpakket? Dit probleem komt namelijk alleen dan voor, alhoewel het geen fout is in het taalpakket zelf.
Nee, Nederlandse installer, maar ik had nog wel een oud (Engelstalig) profiel, dus dat zal het zijn. Bedankt voor de uitleg ik zal je suggesties proberen.

Matthijs
Tijsco
Berichten: 13
Lid geworden op: 3 december 2004, 15:45
    unknown unknown

Bericht door Tijsco »

(Nu wel ingelogd :? )

Hoe gaat de procedure van de Thunderbird-vertaling trouwens, moet die eerst nog door Mozilla getest worden voordat ie officieel vrijgegeven wordt?
(Kunnen er bijvoorbeeld nu nog wijzigingen aangebracht worden?)
En hoe lang gaat dat dan duren, want ik zie al wel veel andere talen op de Mozilla-site, maar nog geen Nederlands.

Matthijs
Freeware (zonder spyware) en open source software: Gratis Software Site
Gesloten