Hoe maak je een nieuw profiel aan in Firefox?

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Gesloten
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Hoe maak je een nieuw profiel aan in Firefox?

Bericht door sc00zy »

Het staat misschien al wel 100 keer uitgelegd op het forum... maar toch even korte uitleg hoe je een profiel aan moet maken.

Ik ga in dit geval uit van een standaard Firefox installatie op Windows XP.

01. Sluit Firefox af als deze is opgestart.
02. Ga via de verkenner naar C:\Program Files\Mozilla Firefox
03. Klik met de rechter muisknop op Firefox.exe en kies voor 'Snelkoppeling maken'
04. Klik met de rechter muisknop op 'Snelkoppeling naar firefox.exe' en kies voor 'Eigenschappen'
05. Verander de regel 'Doel' van "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe"
naar "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -p en klik op 'OK'
06. Start Firefox nu op via de snelkoppeling 'Snelkoppeling naar firefox.exe', de Profiel Manager wordt gestart
07. Klik op 'Create Profile' en volg de instructies
08. Selecteer het nieuwe profiel en klik op 'Start Firefox'
09. Firefox start met het nieuwe profiel...

In het vervolg kun je de aangemaakte snelkoppeling gebruiken om de Profiel Manager te starten :)

p.s. Aanvullingen of correcties zijn natuurlijk van harte welkom ;)
Ik heb een kant en klare snelkoppeling gemaakt die te downloaden is op:
http://www.welldotcom.nl/mozilla/snelkoppelingen/

01. Rechtsklik op Profielbeheerder.lnk en kies voor "Koppeling opslaan als".
02. Selecteer de gewenste locatie en klik op "Opslaan".
03. Sluit Firefox af, navigeer naar de gekozen locatie en dubbelkik op Profielbeheerder(.lnk) om de profielbeheerder te starten.

Dit werkt op Windows XP en wanneer Firefox in de standaard map is geïnstalleerd.
Laatst gewijzigd door sc00zy op 31 juli 2005, 12:26, 4 keer totaal gewijzigd.
harpo
    unknown unknown

kleine aanvulling

Bericht door harpo »

Dit werkt op zich goed, alleen niet als er al Firefox al actief is.

Ik probeerde de instrukties te volgen en had daarvoor dus Firefox al gestart. Als ik dan nog een keer via de snelkoppeling Firefox start wordt deze op de gewone, reguliere wijze gestart.
Het ging pas werken toen ik Firefox helemaal afgesloten had en daarna via de snelkoppeling starte.
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: kleine aanvulling

Bericht door sc00zy »

harpo schreef:Dit werkt op zich goed, alleen niet als er al Firefox al actief is.

Ik probeerde de instrukties te volgen en had daarvoor dus Firefox al gestart. Als ik dan nog een keer via de snelkoppeling Firefox start wordt deze op de gewone, reguliere wijze gestart.
Het ging pas werken toen ik Firefox helemaal afgesloten had en daarna via de snelkoppeling starte.
Ik heb het afsluiten van Firefox, als deze is opgestart is, als stap 01 toegevoegd. Bedankt voor de melding :)
luckytrebor
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 augustus 2004, 18:28
    unknown unknown

Bericht door luckytrebor »

Bij mij werkt dat verhaal niet. Als ik rechts op de nieuwesnelkoppeling klik en die doel verandering uitvoer krijg ik als ik op OK klik het volgende:

De naam "C:\ProgramFiles\Mozilla Firefox\firefox.exe"-p die in het vak Doel is opgegeven is ongeldig. Controleer of bestandsnaam en het pad juist zijn .

Verder kom ik dus niet. Geen profiel manager om te starten.
Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

luckytrebor schreef:De naam "C:\ProgramFiles\Mozilla Firefox\firefox.exe"-p die in het vak Doel is opgegeven is ongeldig. Controleer of bestandsnaam en het pad juist zijn .
En dat moet je dan ook doen, controleren.
Ik zie o.a. \ProgramFiles wat waarschijnlijk \Program Files moet zijn(dus met spatie), of je hebt Firefox op een compleet andere lokatie geïnstalleerd.
Er moet ook een spatie tussen firefox.exe" en -p.
Succes.
luckytrebor
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 augustus 2004, 18:28
    unknown unknown

profile

Bericht door luckytrebor »

moZes schreef:
luckytrebor schreef:De naam "C:\ProgramFiles\Mozilla Firefox\firefox.exe"-p die in het vak Doel is opgegeven is ongeldig. Controleer of bestandsnaam en het pad juist zijn .
En dat moet je dan ook doen, controleren.
Ik zie o.a. \ProgramFiles wat waarschijnlijk \Program Files moet zijn(dus met spatie), of je hebt Firefox op een compleet andere lokatie geïnstalleerd.
Er moet ook een spatie tussen firefox.exe" en -p.
Succes.
Gelukt, de spatie tussen exe en -p was de ontbrekende schakel.

Bedankt
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ikzelf ga altijd met de botte bijl tewerk; als niks meer helpt, helpt altijd dit:

Klik Start > Uitvoeren > typ %appdata%
Hernoem de map Mozilla.
Start Firefox, sluit Firefox.
Zet deze bestandjes over van de hernoemde Mozilla-map naar de nieuwe Mozilla-map:

# bookmarks.html
# user.js
# prefs.js
# cookies.txt
# cookperm.txt
# hostperm.1
# signons.txt
# key3.db
# chrome\userChrome.css
# chrome\userContent.css

Ik heb altijd maar één profiel in een map; het bestand blijft klein. Ik kan dus snel kopieën maken als ik iets (een nieuwe extensie ofzo) wil proberen en het profiel vervangen door een kopie als ik niet tevreden ben. Voor mij is dit altijd de handigste methode geweest.

Mazzel,
Ria
Steefie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 december 2004, 21:46
    unknown unknown

Bericht door Steefie »

Ik heb het andersom probleem. Bij mij kwam er een scherm dat ik een account moest maken en hier is helaas de verkeerde aangeklikt. Nu ben ik dus mijn favorieten kwijt en ik kan de gebruiker niet terug veranderen.

Hellup. :cry:
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Steefie schreef:Ik heb het andersom probleem. Bij mij kwam er een scherm dat ik een account moest maken en hier is helaas de verkeerde aangeklikt. Nu ben ik dus mijn favorieten kwijt en ik kan de gebruiker niet terug veranderen.

Hellup. :cry:
Probeer eerst je Firefox proces af te sluiten (via Ctrl + Alt + Del) en stap 1-6 uit de instructie te volgen (bovenaan de pagina)

Is je oude profiel niet meer te kiezen dan kun je profiellocatie (%APPDATA%\Mozilla\Firefox\Profiles intypen in de verkenner). Dan kun je misschien bestandne als bookmarks.html nog terugvinden.
Steefie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 december 2004, 21:46
    unknown unknown

Bericht door Steefie »

Ja nu heb ik mijn favorieten wel weer dat ik ze kan inzien, maar hoe krijg ik ze nu weer in Firefox?
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Steefie schreef:Ja nu heb ik mijn favorieten wel weer dat ik ze kan inzien, maar hoe krijg ik ze nu weer in Firefox?
Op welke manier heb je ze gevonden?

Als je bookmarks.html gevonden hebt kun je deze kopiëren naar je nieuwe profiel. Als je ze gevonden hebt door stap 1-6 te volgen. Dan kun je of met Mozilla Backup je favorieten importeren en exporteren of via Bladwijzers > Bladwijzers beheren > Bestand > Importeren/Explorteren je bladwijzers eerst in een bestand laten opslaan en daarna importeren.
CimeX
    unknown unknown

Opeens gezeur over profiel

Bericht door CimeX »

Ik was weer een tijdje Firefox aan het gebruiken, sinds ik windows er voor het laatst opnieuw opgezet heb. Ik had het me net een beetje eigen gemaakt weer.. met allerlei extensies en favorieten etc.
Komt er als ik het opstart opeens die Profile Manager! Terwijl ik dat helemaal niet wil! En er stond alleen nog maar het "default" profiel. Maar hij zei dat ik die niet kon gebruiken omdat deze al in gebruik was :? Nou dus ik werd gedwongen een nieuw profiel aan te maken en al mijn extensies en de hele reutemeteut was ook meteen pleite!
Onderhand heb ik het maar even opnieuw geinstalleerd (nadat ik zelf ging klooien met bestanden). Maar zal ik nu maar meteen een nieuw profiel maken en dan extensies gaan installeren?
Nou in ieder geval, ik vond het raar en irritant. Voor de Firefox programmers hier.
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

waarschijnlijk staat firefox nog op (eventueel gecrasht), open het procesbeheer en sluit Firefox af, daarna kun je weer gewoon firefox starten et het 'default' profiel. om firefix te laten opstarten met de profielbeheerder (zodat je firefox niet opstart met je nieuwe profiel) ga je naar start -> uitvoeren -> en dan "c:\map\naar\ firefox\firefox" -p
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
koekepeer
    unknown unknown

Bericht door koekepeer »

Wellicht een newbie vraag :oops: maar waarom zou je een nieuw profiel willen aanmaken in firefox?

groeten van koekepeer..
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

koekepeer schreef:Wellicht een newbie vraag :oops: maar waarom zou je een nieuw profiel willen aanmaken in firefox?
Als je met meerdere gebruikers werkt op een single users system zoals Windows 98 bijvoorbeeld. Dan kan je voor iedere gebruiker een nieuw profiel aanmaken.

Soms durft een profiel ook wel eens stuk raken (door bijvoorbeeld een crash van je harde schijf). Dan wilt een nieuw profiel ook wel helpen...
Gesloten