Firefox in windows 10

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Android Firefox

Firefox in windows 10

Bericht door toshibake »

Beste, ik gebruik Firefox 40 in windows 8.1, als ik binnenkort windows 10 download zal edge de standaardbrowser zijn vermoed ik, het is uiteraard mijn bedoeling om Firefox 40 terug te installeren :fflol: op welke manier kan in dit dan het best doen met behoud van huidige instellingen, bladwijzers enz, ik maak wel regelmatig back ups van tooltje mozbackup, sync heb ik nog wel niet gebruikt


met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox in windows 10

Bericht door nirwana »

Volgens mij kun je dan gewoon Firefox 40 installeren in Windows 7 en daarna upgraden naar Windows 10. Dan wordt jouw huidige Windows 7 overgezet naar Windows 10, zoveel mogeljk met behoud van toepassingen en instellingen.

Op de release-dag heb ik mijn Windows 7-desktop omgezet en dat ging zonder noemenswaardige problemen. Zelfs mijn dual-boot met Linux Mint bleef gespaard. Ik had toch wel verwacht dat de Windows-installatie zijn eigen bootloader in het Master Boot Record zou plaatsen, maar vooralsnog is burg mijn bootmanager gebleven (en die start op zijn beurt Windows op). De bootmanager denkt nog dat dat systeem Windows 7 is, dus ook daaraan is niets gewijzigd.

Overigens kan het uiteraard geen kwaad om backups achter de hand te hebben (just in case).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door toshibake »

ok, hartelijk dank voor de informatie, ikzelf ga de download naar windows 10 rechtstreeks doen vanuit windows 8.1 maar dat zal dan ook wel geen problemen opleveren zeker, idem voor mail programma thunderbird, zal dan ook wel behouden blijven


Vriendelijk groeten
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox in windows 10

Bericht door nirwana »

Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox in windows 10

Bericht door nirwana »

Ik heb de upgrade rechtstreeks vanuit Windows 7 gestart. Dat duurt eventjes, herstart de computer enkele malen en daarna heb je Windows 10 op je systeem staan...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door toshibake »

Ja, gelijkaardige reactie op website automatisering gids als op tweakers, zal nog eens moeten oefenen om link rechtstreeks mee te sturen, is eigenlijk niet fraai meer hé, deze week nog iemand horen klagen over firefox over privacy met later lees functie, hij gaat nu chrome installeren.....nu is zijn privacy zeker gewaarborgd ???????, bij windows 10 kun je ook maar best wat instellingen veranderen ivm privacy, artikels genoeg daarover te vinden op internet

groetjes
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door MoZzUser »

toshibake schreef:Beste, ik gebruik Firefox 40 in windows 8.1, als ik binnenkort windows 10 download zal edge de standaardbrowser zijn vermoed ik, het is uiteraard mijn bedoeling om Firefox 40 terug te installeren :fflol: op welke manier kan in dit dan het best doen met behoud van huidige instellingen, bladwijzers enz,
Je kan Windows 8.1 via het upgrade channel alleen upgraden naar Windows 10 met behoud van al je programma's, bestanden en instellingen.
Je kan alleen een clean install doen als je de ISO van W10 download en installeert en daarbij verlies je uiteraard al je programma's, bestanden en instellingen.
Je hoeft Firefox dus niet 'terug te installeren' want deze staat na de upgrade gewoon (bewaard) in Windows 10, net als al je andere programma's, bestanden en instellingen

Je kan in W10 eenmalig aangeven dat Firefox je standaard browser is en dan zal iedere link worden geopend in FF.
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door toshibake »

Ok, mag ik jullie allen hartelijk danken voor de verkregen informatie, ik zal de laatste optie gebruiken, via het upgrade channel dan
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Windows 8 Chrome

Re: Firefox in windows 10

Bericht door MoZzUser »

Als je niet wil wachten en eerder wil upgraden kan dat overigens ook met de ISO, deze dien je dan eerst uit te pakken (met winzip of winrar) en de setup vanuit Windows te starten.
Je krijgt dan de keuze tussen een schone installatie of een upgrade...
toshibake
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 februari 2013, 19:59
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door toshibake »

Goh, ik zal nog eventjes afwachten, je zou die download ook kunnen forceren volgens website computer totaal met link naar website microsoft zelf en dan programma media creation tool downloaden
Gebruikersavatar
MoZzUser
Berichten: 179
Lid geworden op: 2 september 2005, 11:16
    Windows 10 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door MoZzUser »

toshibake schreef:Goh, ik zal nog eventjes afwachten, je zou die download ook kunnen forceren volgens website computer totaal met link naar website microsoft zelf en dan programma media creation tool downloaden
Klopt, zo heb ik het ook gedaan... ;)
Als je de download 'forceert' met die media creation tool zoals Microsoft aangeeft dan kan je kiezen tussen het downloaden van een ISO of een bestand dat je op een USB-stick kan zetten.
Beide zijn geschikt om zowel een clean install of een upgrade uit te voeren.
In dat geval volg je werkwijze zoals ik hierboven beschreef.
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door Hartenheer »

Inmiddels heeft de laptop van mijn vrouw ook windows 10 gedownload, maar firefox wil niet opstarten.
Krijgen de melding dat het niet reageert
Met vriendelijke groeten,

Willem
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Firefox in windows 10

Bericht door nirwana »

Willem,

Dan zou ik het eens proberen met een nieuw profiel voor Firefox.
Zie https://support.mozilla.org/nl/kb/firef ... tialiseren voor instructies.

Als het daarmee wel goed werkt, dan kun je daarna in dat nieuwe profiel weer onderdelen van jouw huidige profiel importeren (via MozBackup). Het huidige profiel gaat namelijk niet verloren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Hartenheer
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:16
Locatie: IJmuiden
    Windows 8.1 Firefox

Re: Firefox in windows 10

Bericht door Hartenheer »

Bedankt Martijn,

Uitgevoerd en gelukt
Met vriendelijke groeten,

Willem
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Macintosh Safari
Contacteer:

Re: Firefox in windows 10

Bericht door nirwana »

Ok, dan heb je nu een verse Firefox met een vers besturingssysteem...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie