Aanschaf van nieuwe virusscanner

Hierin kan alles wat te maken heeft met beveiliging op het Internet. Bijvoorbeeld het beveiligd versturen van emails of het voorkomen van adware, spyware en andere ongewenste software.
brol
    unknown unknown

Bericht door brol »

We stoppen nu maar met discusie, op dit vlak komen we niet verder, dat normaal blijkt te zijn. :)

Ieder gebruikt zijn keuze dat het volnaamste is voor zich zelf, toch de bedoeling.

Met groetjes van kloek en ben je dankbaar voor informatie uitwisseling. :lol:
Ool voor de andere gebruikers.
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik zou het eens zonder virusscanner proberen. Als je een beetje safe surfft en Firefox gebruikt kan je eigenlijk best wel zonder scanner. ! keer in de week/maand een online scan om te controleren of er iets mis is is dan ook voldoende. Je systeem wordt veel snellerr en betrouwbaarder. Wel zal je voor je email maatregelen moeten nemen want dat is en blijft de achillishiel van het oplopen van virussen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ vulture: Ik zou dat sterk afraden op een Windows machine...

Morgen kan blijken dat er een nieuwe kwetsbaarheid in Firefox zit die ongezien kwade dingen installeert, of, wat gebeurt is een tijdje terug, een advertentiesurfer wordt gehackt, volstrekt legitieme sites maken gebruik van die advertentieserver, die vervolgens malware op je systeem zet (dat werkte alleen onder MS IE, maar wat vandaag nog niet lukt, lukt misschien morgen).

Of, wat ook echt gebeurt is, een exploit gebruikt Java in Firefox om iets te installeren in MS IE, en MS IE is immers op bijna alle Windows sytemen voorhanden.

100% veilgheid bestaat niet, daarom moet je beveiliging op meerdere fronten aanpakken, onder Windows hoort daarbij absoluut een virusscanner. En een firewall natuurlijk. Als je dat niet ziet, dan ben je echt naief, of heb je gewoon nog niet door wat een enorm zooitje Internet is, en het wordt rap erger.
Sipster
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Manuel schreef: Morgen kan blijken dat er een nieuwe kwetsbaarheid in Firefox zit die ongezien kwade dingen installeert,
ja zie :
http://www.mozbrowser.nl/node/view/2026
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
brol
    unknown unknown

Bericht door brol »

Gericht op vulture

Zonder virusscanner op het internet is vergelijkbaar als een kind van 4 jaar alleen laten buitnspelen zonder controle te hebben.

Dit is net als jou pc zonder virusscanner, of je hebt er nu tussentijds een geplaats. Als het dan niet zo is amaai je pc daar ben ik 100 ten 100 zeker van dat daar heel wat rotzooi opzit, nee bedankt daar doe ik echter niet aan mee. :!:

Een computer heeft op de dag van vandaag zeker een virusscanner en firewall nodig of je bent geen minuut veilig met contact op het internet.

Ik verplicht je niets maar een tip is wel mee genomen. :idea:

Groetjes kloek
brol
    unknown unknown

Bericht door brol »

Vulture: safe surfen zonder virusscanner bestaat echter niet, geen enkel site is op de dag van vandaag vertrouwbaar. :idea:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Vulture heeft een MAC en die zijn -net als Linux- niet zo bevattelijk voor virussen. Ik heb zelf op Linux ook geen anti-virusprogramma, maar op Windows zou ik het ook niemand aanraden.
Hij heeft wel een goed punt: de beste virusbestrijder ben je zelf. Als je oplet en niet overal maar op OK klikt en goede software (browser en e-mailprogramma) gebruikt dan zal het risico echt stukken kleiner worden.

Verreweg de meeste virussen komen trouwens via e-mail binnen. En dan met name via bijlages.
brol
    unknown unknown

Bericht door brol »

Hoelang gaat Mac en Linux nog veilig zijn voor aanvallen van buitenaf, Er zijn steeds meer mensen die overstappen op Mac en Linux. :idea:

Zodus kan je er al zeker van zijn dat met de snelle toekomst deze systeems even gevoelig gaan worden tegen alle soorten aanvallen, dat nu reeds al met beetje per beetje begint in te zetten. :!:

Een virusscanner is altijd noodzakelijk zowel op linux en Mac, Windows.

Ik probeer ook zo veel mogelijk rekening te houden op wat en waar ik op surf, Thans ik ook Thunderbird en Mozilla Firefox gebruik, men moet steeds opletten voor gevaren. :D

En ben zo voorzichtig mogelijk met bijlagen van mails, ik zal zeker geen mails openen die ik niet ken of vertrouw, deze troep wordt gelijk verwijderd en trouwen ik laat ook mijn bijlagens opslaan in een bepaalde map om dan ze met een virusscanner te controleren. :D

En al de geen die geen virusscanner op een mac en Linux hebben staan zullen vroeg of laat wel getroffen worden, met hun eigen spijt. Trouwens er zijn toch al virussen in de omloop voor Mac enz..... :idea:
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

kloek schreef:Hoelang gaat Mac en Linux nog veilig zijn voor aanvallen van buitenaf, Er zijn steeds meer mensen die overstappen op Mac en Linux. :idea:

Zodus kan je er al zeker van zijn dat met de snelle toekomst deze systeems even gevoelig gaan worden tegen alle soorten aanvallen, dat nu reeds al met beetje per beetje begint in te zetten. :!:

Een virusscanner is altijd noodzakelijk zowel op linux en Mac, Windows.

Ik probeer ook zo veel mogelijk rekening te houden op wat en waar ik op surf, Thans ik ook Thunderbird en Mozilla Firefox gebruik, men moet steeds opletten voor gevaren. :D

En ben zo voorzichtig mogelijk met bijlagen van mails, ik zal zeker geen mails openen die ik niet ken of vertrouw, deze troep wordt gelijk verwijderd en trouwen ik laat ook mijn bijlagens opslaan in een bepaalde map om dan ze met een virusscanner te controleren. :D

En al de geen die geen virusscanner op een mac en Linux hebben staan zullen vroeg of laat wel getroffen worden, met hun eigen spijt. Trouwens er zijn toch al virussen in de omloop voor Mac enz..... :idea:
Mac en Linux zijn veel veiliger systemen en dus minder kwetsbaar. Voor gewone gebruikers -dus niet degenen die een webserver draaien of zoiets- is een anti-virusprogramma op dit moment echt niet nodig. De virussen die aangetroffen zijn voor Mac en Linux (waar wel een hoop poeha over gemaakt wordt) stellen in de praktijk niets voor en richten geen of nauwelijks schade aan.
Wat de toekomst zal brengen is nog afwachten. Mocht het nodig zijn dan installeer ik echt wel een anti-virusprogramma. ;)
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik heb bij mijn ouders op een notebook van 1 mhz alleen Firefox en MSN geinstalleerd maandje of 2 3 geleden. Mijn moeder surft elke dag wel even tot nog toe geen enkele virussen of malware. Dus het kan wel. Het moest wel ivm surf snelheid zonder scanner ben je echt een heleboel sneller.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Vulture heeft een MAC en die zijn -net als Linux- niet zo bevattelijk voor virussen.
Aha, dat was me even ontgaan... Dan is het een heel ander verhaal.
adri schreef:Ik heb zelf op Linux ook geen anti-virusprogramma, maar op Windows zou ik het ook niemand aanraden.
Voor mij idem dito: op Linux geen virusscanner.
adri schreef:Hij heeft wel een goed punt: de beste virusbestrijder ben je zelf. Als je oplet en niet overal maar op OK klikt en goede software (browser en e-mailprogramma) gebruikt dan zal het risico echt stukken kleiner worden.
Mee eens, maar wanneer het Windows betreft, waar nu eenmaal MS IE op zit, en je komt b.v. op een volstrekt legitieme site, die gebruik maakt van een externe advertentie server, die vervolgens gehackt blijkt, en misbruik maakt van een lek in Java in Firefox, en dat lek installeert malware in MS IE.
kloek schreef:Een virusscanner is altijd noodzakelijk zowel op linux en Mac, Windows.
Voor Linux en Mac bestaan er eigenlijk nog geen tot nauwelijks echte virussen. Dat kan veranderen. Als het zover is dan passen we ons beleid weer aan.
vulture schreef:Ik heb bij mijn ouders op een notebook van 1 mhz alleen Firefox en MSN geinstalleerd maandje of 2 3 geleden. Mijn moeder surft elke dag wel even tot nog toe geen enkele virussen of malware. Dus het kan wel. Het moest wel ivm surf snelheid zonder scanner ben je echt een heleboel sneller.
Maar het is dus een Windows systeem? Of bestaat MSN ook voor Mac?

Als het Windows is, dan is het kwetsbaar vanwege MS IE dat er op zit, ook al surf je met Firefox (lees hierboven in ditzelfde bericht).

Het kan wel een hele tijd goed gaan, het kan altijd goed blijven gaan, maar je loopt wel risico.
Plaats reactie